۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۷۹۳۳۳

تاکید آیت الله استادی بر حفظ حرمت و حقوق والدین از سوی فرزندان

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله استادی با تأکید بر حفظ حرمت و حقوق والدین از سوی فرزندان گفت: مسلما وقتی انسان سالخورده و یا بیمار می‌شود بداخلاق، بهانه‌گیر و بهانه‌جو می‌شود ولی این‌ها نباید دلیل باشد تا فرزندان با والدین خود به احترام رفتار نکنند، با والدین باید با صبر و بردباری رفتار کرد.
سخنراني آيت الله استادي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ آیت‌الله رضا استادی،‌ دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در بیست و پنجمین روز ماه مبارک رمضان در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) در مسجد اعظم با اشاره به آیات قرآن کریم به بررسی حقوق والدین نسبت به فرزندان پرداخت و گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «عبادت نکنید مگر خداوند متعال را و به والدین خود احسان و نیکی کنید».

وی افزود: همان‌گونه که گناهان به دو بخش کبیره و صغیره تقسیم می‌شوند کارهای عبادی نیز دارای مراتب مختلفی است که احترام، نیکی به والدین و رعایت حقوق آن‌ها به‌گونه‌ای اهمیت دارد که خداوند متعال در قرآن کریم پس از مسأله توحید بیان می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر حفظ حرمت و حقوق والدین، اظهار داشت: خدا در قرآن به صورت مطلق احسان به والدین را بیان می‌کند و نمی‌گوید تنها به والدین مسلمان و متدین احترام بگذارید و این‌که برخی‌ها به بهانه خوب نبودن والدین و یا کمک نکردن به آن‌ها از احترام کردن نسبت به پدر و مارد خود سرباز می‌زنند سخنان شیطان است.

وی ادامه داد: به والدین باید همیشه و در هر شرایطی به ویژه دوران سالخوردگی احسان و نیکی کرد، اگر پدر و مادر به سبب پیری نتوانند مصارف خود را کسب کنند باید به آن‌ها بیشتر کمک و احترام کرد.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: مسلما وقتی انسان سالخورده و یا بیمار می‌شود بداخلاق، بهانه‌گیر و بهانه‌جو می‌شود ولی این‌ها نباید دلیل باشد تا فرزندان با والدین خود به احترام رفتار نکنند، با والدین باید با صبر و بردباری رفتار کرد.

وی تصریح کرد: امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند «کمترین عاق والدین اف گفتن به آن‌ها است»، خدا و اهل‌بیت(ع) از ما انتظار دارند در هر شرایطی به ویژه زمانی که والدین بیشتر به ما احتیاج دارند به آن‌ها احسان و نیکی کنیم.

آیت‌الله استادی در ادامه تواضع و کرنش در برابر والدین را مورد بررسی قرار داد و گفت: احترام به والدین به گونه‌ای در نزد خداوند متعال ارزش دارد که قرآن می‌فرماید «فرد هر کاری بکند نمی‌تواند حق والدین را ادا کند و باید از خدا خواست که حقوق آن‌ها را ادا کند»، یکی از علما می‌گفت «شاید یکی از فلسفه‌های تأکید اسلام درباره احسان به والدین تشویق افراد به تشکیل خانواده و دوری نکردن مردم از پدر و مادر شدن است».

وی تأکید کرد: اگر در جامعه‌ احترام سالخوردگان حفظ نشود مسلما جوانان نیز از تشکیل خانواده و پدر، مادر شدن دوری می‌کنند چرا که آینده خوبی را برای خود نمی‌بینند، فردی می‌گفت «یکی از بزرگترین عبادت‌ها پرستاری از سالخوردگان است ولی نمی‌دانم مردم چرا والدین خود را در خانه سالمندان گذاشته و از این عبادت محروم می‌شوند».

دبیر شواری عالی حوزه‌های علمیه گفت: البته کسانی که می‌تواند به والدین احترام کنند آن‌ها را در خانه نگه‌داری کنند وگرنه کسانی که می‌‌خواهند هر روز آن‌ها را آزار داده و اذیت کنند مسلما خانه سالمندان برای آن‌ها بهتر است چرا که در آن‌جا حداقل فردی جواب سلام آن‌ها را می‌دهد.

وی افزود: هر عملی اثر وضعی در زندگی خواهد داشت اگر عمل خوب باشد اثر وضعی آن خوب و اگر بد باشد اثر وضعی بدی خواهد داشت، احسان به والدین خیر و برکت داشته و آزار آن‌ها بدبختی دارد، حتی اگر والدین زنده نباشند افراد می‌توان با انجام اعمال خیر به آن‌ها احسان کنند، در روایت آمده «احسان به والدین به این است که نگذارید نیاز خود را بر زبان بیاورند، چرا که آن‌ها از بیان نیازهای خود به فرزندان شرم می‌کنند».

آیت الله استادی در ادامه به بیان احکام فقهی پرداخت کفاره روزه پرداخت و گفت: اگر فردی روزه خود را به صورت غیر عمدی افطار کرده و تا ماه رمضان سال آینده از به جا آوردن قضا آن خودداری کند باید کفاره تأخیر روزه را پرداخت کند.

وی ادامه داد: اگر زنی به سبب حامله بودن روزه خود را افطار کند باید کفاره افطار را پرداخت کند هر چند بتواند قضا روز خود را در همین سال به جا بیاورد، فردی که هم به سبب بیماری زیاد تشنه شده و توان روزه گرفتن ندارد باید به اندازه رفع ضرر آب مصرف کند و حق ندارد به هر میزانی که می‌تواند آب و غذا مصرف کند./993/پ201/ج

 

ارسال نظرات