۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۴۴۳

اصول اعتقادات در ذکر صلوات از دیدگاه آیت‌الله استادی

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله استادی با بیان این‌که اصول خمسه اعتقادات ما در ذکر شریف صلوات نهفته است، گفت: گفتن «اللهم صل علی محمد و آل محمد» به معنای پذیرفتن خدا، رسول‌الله(ص) و ائمه(ع) است.
سخنراني آيت الله استادي در مسجد اعظم قم سخنراني آيت الله استادي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در بیست و ششمین روز ماه مبارک رمضان در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) در مسجد اعظم با اشاره به آیات قرآن بر لزوم حفظ حرمت و احترام والدین تأکید کرد.

وی گفت: هیچ کار خیری را نباید کوچک شمرد ممکن است فردی به سبب یک خدمت کوچک به والدینش بار خود را بسته، عاقبت به خیر و سعادتمند شود، خدا نیز فرد خدمتگذار به پدر و مادر را مورد رحمت قرار می‌دهد.

امام جمعه قم با تأکید بر این‌که در عصر حیات والدین باید به آن‌ها خدمت و احترام کرد، اظهار داشت: نیکی و احسان به والدین هر چند پس از مرگ آن‌ها باشد سبب سعادتمندی فرد می‌شود، پس از مرگ پدر و مادر می‌توان با انجام کارهای خیر به آن‌ها خدمت کرد.

وی تأکید کرد: آزار و اذیت به والدین در زندگی دنیوی و آخری اثرات منفی زیادی خواهد داشت، حتی گاهی ممکن است فرد به سبب آزار و اذیت والدین خود بی‌ایمان از دنیا برود.

دبیر شواری عالی حوزه‌های علمیه یادآور شد: امام صادق می‌فرمایند«جوانی که در بستر مرگ بود پیامبر(ص) بر بالین او حاضر شده و به او گفتند «لااله الاالله» بگو، ولی زبان جوان گرفته بود، وقتی این صحنه پیش آمد رسول‌الله(ص) فرمودند آیا مادر این جوان از او راضی است؟، مادرش گفت من شش سال است که با او سخنی نگفتم، حضرت(ص) به زن گفتند که از جوانش راضی شود وقتی مادر رضایت داد جوان توانست به یگانگی خدا اقرار کند».

آیت‌الله استادی با اشاره به روایتی از اهل‌بیت(ع) خواستار بهره‌گیری بیشتر افراد از ماه مبارک رمضان شد و خاطرنشان کرد: ماه رمضان یک زمان ویژه برای جلب رضایت خدا و طلب مغفرت از او است، در روایت آمده «اگر فردی در ماه رمضان نتواند رحمت خدا را جلب کند، دیگر امیدی برای جلب مغفرت خدا از سوی آن فرد نیست».

وی افزود: در روایت دیگر آمده «ماه رمضان سرور ماه‌ها است و هر کس این ماه را درک کند و آمرزیده نشود، خدا او را از رحمت‌اش دور کند».

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود به آثار و برکات صلوات اشاره کرد و گفت: در ذکر شریف صلوات اصول خمسه اعتقادات ما یعنی توحید، نبوت، معاد،‌ امامت و عدل نهفته است.

وی تصریح کرد: وقتی گفته می‌شود «اللهم» یعنی من خدا را قبول دارم، وقتی گفته می‌شود «صل علی محمد و آل محمد» یعنی پیامبر(ص)  و اهل‌بیت(ع) را نیز قبول دارم، پذیرفت معاد به سبب صلوات نیز به این است که من عالم دیگری را قبول دارم که از خدا می‌خواهم برای پیامبر(ص) و خاندان پاک ایشان در آن دنیا درود و سلام بفرستد.

دبیر شواری عالی حوزه‌های علمیه درباره پذیرفتن عدل به سبب بیان صلوات نیز ابراز داشت: برخلاف اهل سنت ما عدلیه هستیم، اهل تسنن هر چند در کتاب‌های خود نمی‌نویسند خدا عادل نیست ولی به گونه‌ای سخن می‌گویند که نشان می‌دهد عدل خدا را قبول ندارند.

وی گفت: ما چون خدا را عادل می‌دانیم عدل خدا ایجاب می‌کند که پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) را مورد لطف و عنایت خود قرار دهد، خدا عادل است و تا زمانی که امام علی(ع) است نمی‌شود امامت را به خلیفه نخست بدهد، حتی برخی از علما اهل سنت در کتاب‌های خود می‌نویسند «شکر خدای را که خلیفه نخست را به علی(ع) که افضل‌تر بود ترجیح داد»، این یعنی ترجیح بلا مرجح، ما نیز با صلوات فرستادن به ائمه(ع) می‌خواهیم عدل خدا را اثبات کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر گرفتار نشدن افراد به غرور و عدم زیاد پنداشتن عبادات خود، خاطرنشان کرد: در حالات شیخ انصاری که استاد فقها بوده و خدمات بسیار زیادی به تشیع و اسلام کرده نوشتند، وقتی در بستر مرگ بود به او گفتند دعا کن خدایا حداقل عبادات کم تو را بپذیرد شیخ انصاری با این همه خدمت و عبادت گفت «کمی هم وجود ندارد که از خدا طلب پذیرش آن را بکنم».

آیت‌الله استادی در ادامه به بیان احکام فقهی خرید و فروش پرداخت و گفت: در خرید و فروش اگر چیزی فروخته شود جنس فروخته شده برای خریدار و مبلغ آن برای فروشنده است هر چند که فروشنده هنوز جنس را تحویل نداده باشد، البته اگر قبل از تحویل دادن جنس از سوی فروشنده کالا نابود و یا عیب‌دار شود ضرر آن برای فروشنده است نه خریدار./993/پ201/ج

 

 

ارسال نظرات