۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۱۷۹۵۱۶
استاد حوزه و دانشگاه:

ذکر الهی مهم‌ترین راه‌ غلبه بر خشم است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که ذکر الهی مهم‌ترین راه رسیدن به آرامش عارفانه در زندگی و غلبه بر خشم است، گفت: کنترل خشم به گونه‎ای که ملکه و حالت درونی شود سبب به وجود آمدن حلم در وجود انسان می‎شود.
حجت الاسلام حيدري کاشاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد باقر حیدری کاشانی، استاد حوزه و دانشگاه پیش از ظهر بیست و ششمین روز ماه مبارک رمضان در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) به بررسی اخلاق پیامبران در قرآن پرداخت و گفت: ما باید از اخلاق پیامبران برای الگوگیری استفاده کنیم.

وی ادامه داد: هر یک از پیامبران در زندگی دارای چند ویژگی‌های اخلاقی بودند و خداوند متعال با بیان زندگی آنها در قالب داستان می‎خواهد به بندگان الگو و اسوه معرفی کند تا افراد با بهرهگیری از این بزرگواران به خداوند متعال و بندگی او برسند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیات قرآن کریم بردباری را از ویژگیهای اخلاقی حضرت ابراهیم(ع) دانست و اظهار داشت: خدا در قرآن میفرماید «ما ابراهیم را فردی بردبار، توبه کننده، حلیم و صابر دیدیم»، بردباری نیز به معنای صبر بر مشکلات است.

وی افزود: صبر در برابر غضب دو حالت دارد، حالت نخست که فرد غضب خود را با فحش و ناسزاگویی ابراز نکرده و صبر می‎کند، حالت دوم نیز به این صورت است که کنترل غضب برای او ملکه شده و زمانی که در فضا غضب قرار میگیرد حالت خشم در وجود او پیدا نمیشود.

حجتالاسلام حیدری کاشانی زیبایی روح، وجود و دریا دلی را از آثار کنترل غضب خواند و اظهار داشت: در روایت آمده «خوردن خشم محبوبترین جرع در نزد خداوند متعال است »، امام هفتم(ع) را کاظم مینامیدند چرا که خشم خود را در برابر دشمن و دوست کنترل میکردند.

وی تصریح کرد: حتی در روایتی داریم «نزدیک است انسان حلیم و بردبار به مقام نبوت و  پیامبری برسد»، فرد حلیم در اجر، عظمت و فضیلت در مرز پیامبری است و خود این روایت بزرگی و عظمت حلم را به انسان نشان میدهد.

خطیب توانای کشور درباره راهکارهای رسیدن به حلم گفت: کنترل خشم به گونه‎ای که ملکه و حالت درونی شود سبب به وجود آمدن حلم در وجود انسان می‎شود و ذکر الهی بهترین راه برای کنترل خشم است.

وی ادامه داد: هرگاه زمینه خشم و غضب به وجود آمد انسان می‎تواند با ذکر الهی به آرامش درونی برسد و یاد خدا نمیگذارد طوفان پرتلاطم غضب او را بلرزاند، ذکر خدا سبب آرامش غضب که آتش پاره شیطان بر روی قلب است میشود، باید شیطان را از قلب دور کرد و وجود خود را داخل دژ مستحکم قرار داد تا راه نفوذ شیطان بسته شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که ذکر الهی مهم‌ترین راه رسیدن به آرامش عارفانه در زندگی و غلبه بر خشم است، خاطرنشان کرد: امام صادق میفرمایند «در شگفتم از کسی که می‏ترسد و با ذکر «حسب الله نعم وکیل، نعم مولی و نعم نصیر» به خدا پناهنده نمیشود».

وی افزود: در ادامه روایت امام ششم(ع) آمده «در شگفتم چرا افرادی که از مکر و حیله دیگران میترسند و ذکر «افزو امری من الی الله، اناالله بصیر بالعباد» را نمیگویند، خواسته دنیایی دارند ولی ذکر «ماشاءالله لاقوه الا بالله» را نگفته و ذکر یونسیه را در هنگام سختی و برای دوری از غم و اندوه نمیگویند».

حجتالاسلام حیدری کاشانی با بیان اینکه در قرآن کریم آمده «انا الله یحب متوکلین» تنها راه نجات از سختی و گرفتاریها را توسل و پناه بردن به خداوند متعال خواند و خاطرنشان کرد: راه نجات ذکر و دعا است، اگر راز و نیاز نباشد چگونه می‎توان انتظار داشت که خدا به بنده خود اعتنا کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه حضرت یونس(ع) به واسطه ذکر خدا از شکم نهنگ نجات یافت، جدایی از معارف الهی و قرآنی را عامل گرفتاری انسان‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: ذکر و یاد خدا مهم‌ترین عامل غضب نکردن است./993/پ202/ی

ارسال نظرات