۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۱۷۹۵۱۹

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ وقف چهار میلیاردی بانوی مشهدی، ثبت نام بیش از 100 هزار نفر در مسابقات قرآن کریم خراسان رضوی و بهره برداری از فاز نخست پروژه ملی میقات الرضا(ع)عناوین مهم ترین خبرهای کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، بانوی 86 ساله مشهدی منزل مسکونی خود به ارزش بیش از چهار میلیارد ریال را جهت احداث حسینیه وقف کرد.

 

نوری، بانوی 86 ساله مشهدی امروز 13 مرداد ماه با حضور در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی منزل مسکونی خودش به متراژ 202 متر و به ارزش چهار میلیارد و 500 میلیون ریال را وقف کرد.

 

وی ملک خود را در جهت استفاده عموم و احداث حسینیه و مکانی برای فعالیت های فرهنگی و قرآنی در اختیار هیئت مذهبی فاطمه الزهرا(س) مشهد قرار داد.

 

شایان ذکر است از ابتدای سال 92 تاکنون 48 مورد وقف جدید توسط واقفین خیر اندیش در سطح استان به ثبت رسیده است.

 

ثبت نام بیش از 100 هزار نفر در مسابقات قرآن کریم خراسان رضوی

تاکنون 103 هزار و 485 نفر در سی و ششمین دوره مسابقات قرآن خراسان رضوی ثبت نام کرده اند که از این تعداد 41 هزار و 25 نفر مرد و 62 هزار و 507 نفر زن هستند.

 

همچنین 53 هزار و 802 نفر برای شرکت در رده سنی بالای 16 سال و 49 هزار و 738 نفر برای رقابت در رده سنی زیر 16 سال این مسابقات ثبت نام کرده اند.

 

در این میان 39 هزار و 109 نفر برای شرکت در رشته قرائت، 24 هزار و 730 نفر برای رشته ترتیل، 20 هزار و 605 نفر برای رشته حفظ و 28 هزار و 153 نفر برای حضور در رشته مفاهیم ثبت نام کرده اند.

 

گفتنی است ثبت نام شرکت در سی و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم خراسان رضوی تا 31 شهریور ماه ادامه دارد.

 

این مسابقات در سه مرحله برگزار می شود که مرحله مقدماتی آن در مهرماه در سطح محلات، آموزشگاه ها و مؤسسات، مرحله دوم در آبان ماه در سطح شهرستان ها و مرحله استانی آن در آذرماه برگزار می شود.

 

 

بهره برداری از فاز نخست پروژه ملی میقات الرضا(ع) در امامزاده جلیل(ع) قوچان

 در طرح میقات الرضا(ع) بارگاه امام زاده هایی که همجوار و یا در فاصله یک تا پنج کیلومتری جادۀ اصلی سفر زائران رضوی به مشهد مقدس قرار دارند، ساماندهی و بازسازی شده و نسبت به فراهم آوردن امکانات خدماتی، رفاهی و فرهنگی برای زائران حرم رضوی اقدام می شود.

 

در این طرح که خراسان رضوی پیشتاز اجرای آن در کشور است، می توان با توسعه فعالیتهای دینی و مذهبی، بقاع متبرکه و امامزاده ها(ع) را به قطب فرهنگی و عاملی برای جذب گردشگر مذهبی تبدیل کرد.

 

افزایش معرفت نسبت به ائمه(ع) و امام زاده ها(ع)، ایجاد آمادگی معنوی و بسترهای لازم جهت زیارت امام رضا(ع)، ترویج فرهنگ و اخلاق رضوی، ترویج، گسترش و تقویت فرهنگ زیارت و ارائه امکانات خدماتی و رفاهی به زائران امام رضا(ع) از دیگر اهداف و فواید اجرای این پروژه ملی است.

 

امام زاده جلیل(ع) منطقه آلماجوق قوچان نیز یکی از امام زاده های خراسان رضوی است که طرح میقات الرضا(ع) در آن اجرا می شود.

 

حجت الاسلام سید عبد الحمید رحمانی، رییس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان با بیان این که پروژه میقات الرضا(ع) در امام زاده جلیل(ع) در مساحتی بالغ بر هفت هکتار در دست اجرا است، گفت: این پروژه در سه فاز طراحی شده است که فاز اول آن شامل مسجد، حسینیه و رواق های اطراف آن، فاز دوم شامل امکانات تجاری و خدماتی مانند فروشگاه، اقامتگاه زائران، پمب بنزین و گاز، تعمیرگاه ماشین و غیره و فاز سوم آن شامل محوطه امام زاده و امکانات رفاهی و تفریحی است.

 

وی با اشاره به آغاز بررسی،  مطالعات و طراحی برنامه های اجرایی این پروژه در شهریور 91 افزود: فعالیت اجرایی این طرح ملی از دهم مهرماه 91 آغاز شد و در مدت 70 روز تملک اراضی اطراف امام زاده جلیل(ع) به پایان رسید.

 

حجت الاسلام رحمانی به موانع و مشکلات پیش روی اجرای این پروژه اشاره و خاطرنشان کرد: به فاصله یک متر از زمین های خریداری شده برای اجرای طرح میقات الرضا(ع) جوی آبی وجود داشت که کشاورزان محله به گمان این که فعالیت اجرایی پروژه باعث مسدود و منحرف شدن جوی آب می شود مشکلاتی را در مسیر اجرای پروژه به وجود آوردند.

 

وی ادامه داد: پلیس راه منطقه نیز همکاری لازم برای ارائه مجوز و تسهیل حمل و نقل مصالح ساختمانی به محل پروژه را انجام نداد که در این راستا ما به زودی جلسه ای را با فرماندار برای حل این مشکل برگزار خواهیم کرد.

 

رییس اداره اوقاف و امور خیریه قوچان از بهره برداری از فاز اول این پروژه در مدت زمان کمتر از یک ماه خبر داد و تصریح کرد: پیش بینی می شود پس از بررسی و انجام محاسبات لازم در مورد فاز دوم و سوم، این دو فاز نیز در بازه زمانی سه ساله تکمیل شده و به بهره برداری برسند.

 

حجت الاسلام رحمانی با تأکید بر این که امام زاده جلیل(ع) در کنار جاده آسیایی و در مسیر زائرانی که از شمال کشور به مشهد مقدس سفر می کنند قرار دارد، گفت: هدف اولیه ما در اجرای این طرح فراهم کردن امکانات خدماتی، فرهنگی، رفاهی و تفریحی برای زائران حرم رضوی و ایجاد فضایی معنوی در جهت بهرمندی بیشتر زائران از زیارت امام رضا(ع) است.

 

وی انجام فعالیت های فرهنگی را به عنوان یکی دیگر از اهداف در نظر گرفته شده برای این پروژه عنوان کرد و در اشاره به تأثیرات اجرایی شدن این پروژه بر منطقه آلماجوق، اظهار کرد: این پایگاه فرهنگی با توجه به فضای جغرافیایی منطقه و وضعیت مالی اهالی آن می تواند با اشتغال و درآمد زایی خود برای حداقل 150 تا 200 نفر موجب برگشتن خانواده ها و جوانانی شود که از روستاهای این منطقه به شهر یا سایر مناطق کوچ کرده اند.

 

کامران کوشکی، ناظر عالی پروژه میقات الرضا(ع) نیز از صرف هزینه ای 13 میلیاردی برای فاز اول این پروژه خبر داد.

 

برپایی 50 محفل انس با قرآن در 22 شهرستان خراسان رضوی

از آغاز ماه مبارک رمضان تا امروز، 13 مرداد ماه گروهی هفت نفره از قاریان بین المللی و برجسته کشورمان و همچنین قرّاء مهمان از کشورهای مصر و عراق، 50 محفل انس با قرآن را در 22 شهرستان خراسان رضوی برگزار کرده اند.

 

این گروه تا آخر ماه مبارک رمضان 13 محفل انس با قرآن دیگر را در شهرهای مشهد، فریمان، سرخس و طرقبه برگزار می کند که در این میان سهم مشهد 10 محفل و سهم سایر شهرها هر کدام یک محفل قرآنی است.

 

در این گروه قرآنی محمود شحات انور و طاها نعمانی از کشور مصر، میثم تمار از کشور عراق و سید جواد حسینی، حمیدرضا احمدی وفا، محمد جواد کاشفی و مهدی تقی پور از کشورمان حضور دارند./930/د101/ب 

ارسال نظرات