۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۱۷۹۵۵۹
مسؤول مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان:

ماه رمضان چگونه زندگی‌کردن را به ما می‌آموزد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج) با بیان اینکه ماه رمضان چگونه زندگی‌کردن را به ما می‌آموزد، گفت: فلسفه وجودی ماه مبارک رمضان، تمرین یک نحوه زندگی است،
ماه رمضان
حجت‌الاسلام محمدرضا زنگنه، مسؤول مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج) در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان این‌که فلسفه وجودی ماه مبارک رمضان و آداب و سننی که بر این ماه مترتب است، تمرین یک نحوه زندگی است، گفت: ماه مبارک رمضان چگونه زندگی‌کردن را برای ما تعریف کرده است.
وی افزود: ماه رمضان چگونه فکر کردن، عبادت کردن، کار کردن، غذاخوردن، پوشیدن و چگونه ارتباط برقرار کردن را به ما آموزش می‌دهد و به ما می‌آموزد که زندگی یک مهلت، فرصت و محدودیت است و خیلی باز و اپن نیست.
نهایت استفاده از ماه رمضان برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی
مسؤول مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان با بیان این‌که ماه رمضان به ما یادآوری می‌کند که زندگی محدود است و انتهایی دارد، یعنی همان‌گونه که ماه مبارک رمضان تمام می شود، عمر و زندگی آدمی هم به پایان می‌رسد، اظهار داشت: باید از ماه مبارک رمضان برای رسیدن به سبک زندگی اسلامی نهایت استفاده را ببریم.
زندگی مهلتی است که خدای متعال به انسان‌ها داده است
حجت‌الاسلام زنگنه با اشاره به سخن امیرمؤمنان(ع) که می‌فرمایند «زندگی مهلتی است که خدای متعال به انسان‌ها داده است»، خاطرنشان کرد: این‌که ما از این فرصت و مهلت چگونه استفاده کنیم، آنچه مسلم است این است که باید زندگی را هدف‌بندی کنیم و بدانیم مقصدی خواهیم داشت که در آن مقصد ولی‌ و مولایی با ما ملاقات خواهد کرد و باید گزارشی از زندگی خود به او بدهیم.
وی تصریح کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند «برای یک روزه‌دار دو خوشحالی است یکی هنگام افطار و دیگری در زمان دیدار و عبادت خدا»، افطار طعامی انسان هنگام اذان مغرب است، ولی افطار حقیقی قیامت است، قیامتی که انسان در آن از هرگونه مسؤولیتی خارج شده و تبدیل به بنده صرف خداوند می‌شود و می‌تواند هرگونه بهره‌برداری انجام دهد.
ماه رمضان یک فرصت برای زندگی دینی است
استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر ما به ماه مبارک رمضان با این دیدگاه نگاه کنیم، می‌بینیم که ماه رمضان یک فرصت، رفتار و شیوه زندگی اسلامی و دینی است و به ما یاد می‌دهد که مهم‌ترین کارمان در رفتارهای شخصی ورع، بندگی و دوری از محرمات و گناهان باشد.
وی با بیان این‌که ماه رمضان روش استفاده صحیح از ارتباطات شخصی و بهره‌برداری صحیح تربیتی از آن را به انسان می‌آموزد، ابراز داشت: در ماه رمضان می‌فهمیم که چگونه با بزرگسالان، جوانان، نوجوانان و کودکان خود برخورد کنیم، چگونه با زیردستان رفتار کنیم، چگونه افطاری بدهیم و چگونه با ضعفا و نیازمندان ارتباط برقرار کنیم.
تمام اعمال ماه رمضان یک شیوه زندگی اسلامی است
حجت‌الاسلام زنگنه با اشاره به این که تمام اعمال ماه رمضان یک شیوه زندگی اسلامی است، بیان داشت: انسان با هدف توحیدی و عبودیت در ماه مبارک رمضان می‌تواند این اعمال را تمرینی برای خود قرار ‌دهد تا بتواند در طول سال از آن بهره‌برداری کرده و به سبک زندگی اسلامی برسد.
وی افزود: یک سری از اعمال و عبادات همچون کم‌خوری، کم‌خوابی، کم‌حرفی و قرائت قرآن اثر وضعی دارند و در زندگی و روحیات انسان تأثیر می‌گذارند ولی اعمال و عباداتی هم وجود دارد که اثر معنوی دارند و قلب و روح انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
مسؤول مؤسسه تبلیغ و انفاق امام زمان(عج) ادامه داد: بخشی از اعمال به زندگی انسان شکل می‌دهند و یک هدفمندی را برای انسان ترسیم می‌کنند  و در این هدفمندی دیگر قران خواندن تنها به عنوان للقه زبان نیست، بلکه به عنوان یک تدبر و تلاوت صحیح است به این معنا که قرآن برای رفع موانع، دفع بدی‌ها، درمان و رشد انسان استفاده می‌شود.
رفتن به سمت قرآن یعنی رفتن به سوی سبک زندگی اسلامی و دینی
وی گفت: وقتی در ماه رمضان ثواب خواندن یک آیه قرآن برابر با ثواب یک ختم قرآن محاسبه می‌شود به این معنا است که ماه رمضان انسان را به سمت قرآن تشویق می‌کند و رفتن به سمت قرآن یعنی رفتن به سوی یک سبک زندگی اسلامی و دینی.
حجت‌الاسلام زنگنه با بیان این‌که قطعا تمام عبادات اثرات خود را در زندگی انسان خواهد گذاشت، تصریح کرد: البته اثر عبادات به این شرط است که ما آنها را با تدبر و اخلاص انجام دهیم و حداکثر بهره‌برداری را از عبادات داشته باشیم.
رسیدن به سبک زندگی دینی در گرو بهره‌برداری صحیح از قرآن و اهل‌بیت(ع)
وی در پایان اظهار داشت: رسیدن به یک سبک زندگی دینی و ایده‌آل در گرو بهره‌برداری صحیح و جامع از قرآن و اهل‌بیت(ع) است و به طور قطع ماه رمضان و کلام‌الله مجید راهنما و یاری‌گر خوبی برای ما در راستای رسیدن به سبک زندگی اسلامی هستند./907/ت302/ی
ارسال نظرات