راه و رسم عاشقی از زبان یک کارشناس حوزوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجتالاسلام محمد داستانپور، کارشناس و پژوهشگر حوزوی، عصر امروز در نشستی با موضوع «شناخت عاشق حقیقی» که در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی شهردای اصفهان برگزار شد، گفت: در ازدواج یک عشق پیش از محبت و یک عشق پس از محبت وجود دارد، که به عشق پیش از محبت شیفتگی بیمارگونه یا هوس گفته میشود و معمولا جوانان در عشق پیش از محبت ادعای عاشقی میکنند.
کارشناس و پژوهشگر حوزوی به بیان علائم شیفتگی قبل از محبت اشاره کرد و گفت: عشقهای قبل از محبت از طریق حواس ایجاد میشود، ماده اصلی این عشق تخیل بر اساس ویژگیهای ظاهری است و فرد در این موضوع اندیشهسازی میکند.
وی ابراز کرد: سرعت عشقهای پیش از محبت به شدت انفجاری است، گاه فرد در ابتدای دوره تحصیلی شیفته و دلبسته میشود و در ظرف دو ماه به بالاترین حد خود میرسد و هیجانی است و معمولا دلیل در شیفتگی بیمارگونه، دلبستگی کیفی و نه کمی است.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی با تأکید بر اینکه در شیفتگی و عشق پیش از محبت شیفتگی مقدم بر شناخت است، خاطرنشان کرد: در شیفتگی پیش از محبت ابتدا فرد مقابل را میپسندند، بعد میخواهند انتخاب کنند.
وی گفت: در ابتدا در ازدواجهای دانشجویی که تازه رواج یافته بود این شیفتگی و عشق پیش از محبت دیده میشد و متأسفانه نتیجه بیشتر این ازدواجها منجر به طلاق شد، فرد ابتدا دلش میرفت و بعد عقل را جایی میفرستاد که دل گرفتار آن آمده بود.
حجتالاسلام داستانپور تأکید کرد: در عشق حقیقی ابتدا عقل انتخاب میکند و سپس دل همراه آن میشود، انرژی شیفتگی پیش از محبت را نمیتوان کنترل کرد و آن شیفتگی و دلبستگی تمام زندگی فرد میشود.
وی عاشق حقیقی را دارای مدیریت صحیح بر زندگی و دارای افزایش پتانسیل زندگی دانست و خاطرنشان کرد: در شیفتگی پیش از محبت نمیتوان فرد را کنترل کرد و احساسات در آن موج میزند و فرد برای ترک این عشق باید خماری بکشد.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این ضربالمثل که مدفن عشق و شیفتگی پیش از محبت وصال است، بیان کرد: یکی دیگر از نشانههای شیفتگی پیش از محبت تصمیمهای کنشی و چکشی است و در این نوع عشق بیهویتی موج میزند.
وی ادامه داد: پسر و دختری که هویت ندارد و برنامهریزی نکرده است، نمیتواند عاشق باشد، عشق حقیقی مال انسان هویتیافته است، انسان بیهویت تنها میتواند با هیجانات خود سرگرم باشد.
تصمیمگیریهای چکشی خطری برای عشقهای پیش از محبت است
حجتالاسلام داستانپور به اسیدپاشیها، چاقوکشیها و مانند آن که در اخبار حوادث میآید اشاره و به تحلیل آن پرداخت و این امر را ناشی از تصمیمگیریهای چکشی عشق و دلبستگیهای پیش از محبت برشمرد و تصمیمگیریهای چکشی خطری برای شیفتگی است.
وی به بیان ویژگیهای عشقهای حقیقی پرداخت و بیان کرد: در عشق حقیقی فرد مقابل را همان گونه که هست میپذیرد و دل به تدریج عاشق وی میشود، عشقهای حقیقی برای شکوفا شدن نیاز به زمان دارد، ماده اولیه محبت و شناخت در عشقهای حقیقی منطق است.
کارشناس و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: در عشقهای حقیقی وصال آغاز صعود به قلههای بالای عاشقی است و فرد هر چه بیشتر میگذرد عاشقتر میشود، انگار فرد در تمام عمر در دوران عقد به سر میبرد که نمونههایی از عشقهای حقیقی را در زندگی امام(ره) و علامه طباطبایی میتوان دید.
وی با تأکید بر اینکه عشقهای حقیقی با درنوردیدن دستورات و فرمانهای الهی همراه نیست، ابراز کرد: تحقیر، زیادهخواهی و پرتوقعی، تحمیل کردن خواستهها، انتقام گرفتن، تهدید در صورت نرسیدن به خواستهها، ادبیات تهدیدکننده و دائم امتحان کردن از نشانههای عشق بیمار است.
حجتالاسلام داستانپور اظهار کرد: عشقهای که بر اثر دیدن فرد تازه، یا بر اثر نیاز یا به دلیل فراق شکل میگیرد، عشقهای تاریخ مصرفدار است و تنها عشق عفیف است که ماندگار میماند.
ضروت شناخت مفهوم عشق و عاشقی برای جوانان
وی با ضروری خواندن شناخت عشق و مفهوم عشق افزود: یکی از موضوعاتی که بدل دارد عشق است و بزرگترین کلاهی که سر بشر میرود این است که عاشقی را به نام عشق برای او جا بزنند، شناخت عاشق حقیقی بسیار مشکل است.
کارشناس و پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه رایجترین کلمه در کتابها و اینترنت واژه عشق است، ابراز کرد: عشق به انسان دریادلی میدهد و باید توجه داشت که عشق عفیف تنها قابل اعتماد است.
وی اظهار کرد: واژه عشق و عاشق آن قدر مقدس است که هر کسی نمیتواند به آن دست یابد، برای عشقهای قلابی و بدلی واژه شیفتگی لازم است، عاشقی شیوه رندان بلاکش باشد.
حجتالاسلام داستانپور با بیان اینکه بر اساس دستهبندی روانشانسان یک دسته از عشقها عشقهای شهوانی است، گفت: در عشقهای شهوانی هیجان و دلبستگی در یک نگاه و ادعای شناخت کامل طرف مقابل از طرف فرد عاشق مطرح میشود./914/پ201/س