۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۱۷۹۶۴۸
استاد حوزه و دانشگاه مشهد:

دشمن تفکر حسینی را هدف قرار داده‌ است/ آسیب‌های محتوایی بزرگ‌ترین آسیب وارده به هیأت‌های مذهبی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه مشهد با تأکید بر این که فرهنگ عاشورا باید به عنوان نمونه و مدل رفتاری ارائه شود، از کمرنگ شدن اصل استکبارستیزی در هیئات مذهبی انتقاد کرد و گفت: اگر یزید در عاشورا جسم امام حسین(ع) را هدف قرار داد، امروز استکبارجهانی، تفکر حسینی را هدف قرار داده است.
هيئت مذهبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام مجید فاطمی ارفع، عضو منتخب چهارمین دوره شورای شهر مشهد، شب گذشته در همایش مدافعان ولایت که با حضور رؤسای هیأت های مذهبی و فعالان فرهنگی در محل فرهنگسرای انتظار مشهد برگزار شد، به معضلات هیأت های مذهبی اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین معضلی که هیأت های مذهبی ما با آن مواجه هستند، علاقه شدید به برخوردهای سلبی است که همه می‌دانیم بازدهی ندارد.

 

وی آسیب‌های واردشده به هیأت‌های مذهبی را به دو دسته آسیب‌های رفتاری و آسیب‌های محتوایی و فکری تقسیم کرد و اظهار داشت: متأسفانه تمرکز هیأت‌ها بر آسیب‌های رفتاری است که آن هم در حد بسیار ابتدایی و پیش پا افتاده است که دردی را از این آسیب‌ها دوا نمی‌کند بلکه بر اختلاف نظرها نیز می‌افزاید.

 

آسیب‌های محتوایی بزرگ‌ترین آسیب وارده به هیأت‌های مذهبی

 

حجت‌الاسلام فاطمی ارفع با تأکید بر این که آسیب‌های رفتاری مانع از تمرکز بر آسیب‌های محتوایی می‌شود، عنوان داشت: بزرگ‌ترین آسیبی که هیأت‌های مذهبی را تهدید می‌کند آسیب‌های محتوایی است که متأسفانه از این تهدید جدی غافل هستیم.

 

وی به آیه 257 سوره بقره «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ»، اشاره کرد و افزود: خداوند در این آیه به دو جریان اشاره دارد که از ابتدای خلقت و تا قیامت به تقابل خواهند پرداخت.

 

عضو شورای مرکزی قرارگاه ولی امر، این دو جریان را جریان حق و طاغوت دانست و اظهار داشت: مدیریت طاغوت در تلاش است تا به وسیله ثروت‌اندوزی و امکاناتی که امروز بسیار فراگیر شده همچون وجود ماهواره‌ها و شبکه‌های بسیار آن، اولیاء خداوند را از راه راستین منحرف کند و این تلاش در زمان کنونی و نبود امام معصوم (ع) بیش از پیش خواهد بود و هیأت‌های مذهبی به عنوان سنگری که در جبهه فرهنگی این مبارزه قرار دارند باید برای این هدف برنامه‌ریزی داشته باشد.

 

وی با اشاره به تلاش دشمنان برای به حاشیه راندن نقش روحانیت و دین در اداره حکومت، تصریح کرد: اگر تمام امامان معصوم(ع) برای بیان احکام شرعی و مسائل دینی می‌آمدند، هیچ‌کدام به شهادت نمی‌رسیدند و دشمنان می‌کوشیدند تا دست آنان را از خلافت و برپایی حکومتی الهی کوتاه کنند همان طور که امروز نیز برخی در داخل قائل به این مسأله‌اند که روحانیت باید به مسائل دینی بپردازد و در اداره حکومت دخالت نداشته باشد.

 

حجت‌الاسلام فاطمی افزود: قدرت‌های دنیا تبلیغات بسیاری را در این زمینه آغاز کرده‌اند که روحانیت نباید در مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ورود پیدا کند و مردم نیز در برخی موارد تأثیر گرفته‌اند.

 

وی با هشدار نسبت به ورود تفکر سکولاریسم به هیأت‌های مذهبی، خاطرنشان کرد: در شرایطی که هیأت‌های ما درگیر اختلافات رفتاری هستند، این تفکر به شدت به هیأت‌ها راه‌یافته به گونه‌ای که اگر روحانی یا مداحی بر منبر و یا در نوحه‌خوانی خود از مسائل روز کشور سخنی به زبان بیاورد محکوم به سیاسی بودن و درباری بودن می‌شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: نگاه هیأت‌های مذهبی باید جهانی باشد و خود را محدود به محله و منطقه نکنند همچنین با بصیرت، راه اصلی را پیدا کنند همان طور که رهبرمعظم انقلاب در دیدار با کارگردانان ارزشی کشور که گلایه از ساخت فیلم‌هایی با مشکلات رفتاری و ظاهری داشتند، فرمودند: «من هم نسبت به فیلم هایی که مشکلات رفتاری دارند دغدغه دارم اما دغدغه من از آثار هنری است که مسائل اعتقادی مردم را هدف قرار داده».

 

فرهنگ عاشورایی باید مدل رفتاری شود

 

وی با بیان این مطلب که ایستادگی در برابر مستکبران باعث خشم و عصبانیت آنان می‌شود، ابراز داشت: امام حسین (ع) نیز اگر در گوشه‌ای می‌نشست و تعلیمات دینی و شرعی خود را می‌گفت کسی با او کاری نداشت اما زمانی که پرچم حق و مبارزه را به دست گرفت، همه در مقابل او ایستادند و این مبارزه امام حسین (ع) بود که باعث جاودانگی این فرهنگ شد و امروز نیز هیأت‌های مذهبی باید بکوشند تا فرهنگ عاشورایی را به عنوان یک مدل و نمونه رفتاری به همه معرفی کنند.

 

وی با انتقاد از مسؤولان هیأت‌ها برای کم کاری در برخی موضوعات، خاطرنشان کرد: چرا وقتی امام جمعه‌ای بصیر و روشنگر در کنار خود داریم و می‌توان از او بهره‌گیری‌های خوبی داشت، در پای درس تفسیر ایشان جای هیأت‌های مذهبی خالی باشد؟

 

هیأت‌های مذهبی از خوی استکبارستیزی فاصله گرفته‌اند

 

حجت‌الاسلام فاطمی ارفع، وهابیت را بزرگ‌ترین دشمن اعتقاد مسلمانان دانست و گفت: اگر مسأله اهانت به اهل‌بیت(ع) را صرفأ یک جریان دینی و اختلاف قبیله‌ای بدانیم، بزرگ‌ترین انحراف ما و پیروزی استکبار جهانی خواهد بود.

 

وی با بیان این که متأسفانه هیأت‌های مذهبی ما از خوی استکبارستیزی فاصله گرفته‌اند، اظهار داشت: وهابیت دشمن ما است اما این فرقه چیزی جز ساخته دست استعمار و استکبار جهانی نیست؛ اگر پشت پرده و گردانندگان اصلی آن را ببینیم، قطعأ خواهیم فهمید که وهابیت به تنهایی قدرتی ندارد و اهل سنت، خود، وهابیت را از بین خواهد برد و این کار هیأت‌های مذهبی است که با شناخت دشمن اصلی، خوی استکبارستیزی را در خود پرورش دهد.

 

عضو منتخب شورای اسلامی شهر مشهد عنوان داشت: اگر یزید در عاشورا جسم امام حسین(ع) را هدف قرار داد، امروز استکبار تفکر حسینی را هدف قرار داده است و با این وجود، چطور می‌توان در مراسم‌های مذهبی همچون محرم، نسبت به دشمن اصلی بی‌تفاوت بود؟

 

وی تأکید کرد: انسجام هیأت‌های مذهبی، خنثی‌کننده توطئه‌های دشمنان خواهد بود.

 

گفتنی است، در این همایش حجت‌الاسلام سعید آخوندی، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی نیز سخنانی ایراد کرد، همچنین، حمیدرضا برقعی به قرائت اشعاری در مدح ائمه معصومان(ع) پرداخت./9315/پ201/پ

ارسال نظرات