۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۱۷۹۶۹۵

خشم کشورهای آمریکای لاتین از جاسوسی آمریکا در سراسر جهان

خبرگزاری رسا ـ وزرای خارجه شماری از کشورهای آمریکای لاتین در نشستی با ابراز خشم از جاسوسی‌های آمریکا در سراسر جهان، این اقدام را ناقض قوانین جهانی و حاکمیت کشورها دانستند.
سران آمريکاي لاتين

 

به گزارش خبرگزاری رسا،  کشورهای آمریکای لاتین درباره خطر جاسوسی آمریکا از این کشورها هشدار دادند.

 

وزرای خارجه کشورهای آمریکای لاتین از بلوک «مرکوسور» خشم خود را از ادعای جاسوسی ایالات متحده آمریکا در منطقه و در سایر نقاط جهان به اطلاع «بان کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل متحد رساندند.

 

الیاس خاوا وزیر خارجه ونزوئلا که کشورش ریاست دوره‌ای مرکوسور را بر عهده دارد پس از نشست وزرا با بان کی‌مون در جمع خبرنگاران گفت: آنچه ادوارد اسنودن مامور پیشین سازمان سیا درباره جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) در جهان منتشر شد؛ نقض قوانین جهانی و برهم زننده ثبات سیاسی و اعتماد متقابل است که جامعه جهانی به آنها نیازمند است.

 

سران منطقه پیش از این گفته بودند که جاسوسی‌های آمریکا به صورت گسترده‌ای ایمیل‌ها و تماس‌های تلفنی در آمریکای لاتین را هدف قرار داده است.

 

خوانا همچنین گفت:  ما مطمئن هستیم که این اقدامات قطعا نقض کننده قوانین جهانی، حاکمیت و استقلال ملتها هستند و علاوه بر این مبانی اساسی حقوق‌بشر شهروندان ما و همه کشورها را نقض می‌کند.

 

وزیر خارجه ونزوئلا در ادامه بیان داشت: کشورش از حقوق همه کشورهایی که به اسنودن پناهندگی داده‌اند دفاع می‌کند و درباره اعمال فشار علیه ونزوئلا، بولیوی و نیکاراگوئه ابراز نگرانی کرد.

 

واشنگتن کشورهای آمریکای لاتین را برای اعطای پناهندگی به اسنودن تحت فشار گذاشت و تاکنون اسنودن توانسته‌ است از روسیه پناهندگی یک ماهه بگیرد.

 

وزرای شرکت‌کننده در این نشست با بان‌کی‌مون درباره بیانیه‌ای که روسای‌جمهور این کشورها در 12 جولای در نشستی در مونته‌ویدئو در اوروگوئه  رایزنی کردند.

 

در این بیانیه از کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواسته شده بود تا راهکارهایی را برای جلوگیری از جاسوسی و نیز تحریم آمریکا به این اتهام  در پیش‌ گیرند./994/ب102/د
منبع: فارس

ارسال نظرات