۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۱۷۹۷۱۴
آیت الله مهدوی:

آگاهی به چرایی خلقت، انسان را به مقام زهد می‌رساند

خبرگزاری رسا ـ نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: ما باید علی گونه زندگی کنیم، یعنی هدف را خوب بفهمیم، با مشکلات بسازیم و علم پیدا کنیم و این راهی است که ما را به زهد می‌رساند.
امام جمعه موقت اصفهان

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، امروز بعد از نماز ظهر و عصر در مدرسه ملا عبدالله اصفهان، پیرامون زهد و عوامل علمی زهد، ابراز  داشت : یکی از علومی که انسان را زاهد می کند، دانستن هدف خلقت انسان است و این که بفهمیم مقصدمان کجاست، هدفمان چیست.

 وی نتیجه فهمیدن هدف خلقت را دل کندن از دنیا دانست و افزود: انسان اگر بداند هدف خلقتش خدایی شدن است نه خدا شدن، باید تمام صفات خدا، غیر از وجوب را پیدا کند، که آنگاه می شود زهد. ما باید علی(ع) گونه زندگی کنیم، یعنی هدف را خوب بفهمیم، با مشکلات بسازیم و علم پیدا کنیم و این راهی است که ما را به زهد می‌رساند.

 امام جمعه موقت اصفهان با بیان این روایت از امام علی(ع) که«ای انسان تو برای دنیا آفریده نشده ای»، گفت: حالا که هدف از خلقت دنیا نیست، پس باید از آن اعراض کنیم، ولی بعضی وقت‌ها انسان می تواند از چیزی گذشت کند و این کار را می کند ولی یک موقع اگر مریض شد باید دکتر برود و خودش را درمان کند.

 آیت الله مهدوی تصریح کرد: یکی دیگر از علومی که انسان را به زهد می‌رساند، این است که بدانیم در حلال دنیا حساب است و در حرام آن عقاب است و همین دانستن ها است که انسان را به زهد می‌رساند.

این استاد اخلاق علم به ارزش آخرت را یکی دیگر از علوم زهد دانست و گفت: انسان باید ارزش ثواب آخرت را باور کند، در این باورها است که انسان دل می کند و می شود مثل کسی که امتحان کنکور دارد و تمام وقت خود را می گذارد تا موفق شود، چون آن را باور دارد و می خواهد به هدف برسد.

 وی در ادامه  کسی ابراز داشت: کسی  که ارزش آخرت را بداند، یا این که بفهمد چیزی را از دست نمی دهد، بلکه به یک چیز بالاتر می رسد و دلش را از دنیا منقطع کرد، باعث زهد او در دنیا می شود.

 نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، در ادامه افزود: زهد خودش ثروت است، به خاطر این که اگر در دنیا چیزی از دست داد، در عوض درجات بالاتری در آخرت به دست می آورد، و در دنیا نیز به کمالات اخلاقی می رسد، ما باید بدانیم فوق دنیا ارزش دارد.

 آیت الله مهدوی گفت: یکی دیگر از علومی که باعث می شود افراد دل از دنیا بکنند، زهد ائمه اطهار(ع) را الگوی خود قرار بدهند و بدانند که آنها در صورتی که می توانستند بهترین زندگی را داشته باشند، به چه صورتی زندگی می کردند و این مسأله انسان را زاهد می کند.

 این استاد اخلاق در پایان ابراز داشت: آخرین چیزی که باعث زهد انسان می شود، توجه به پاداش آخرت است که اگر به پاداش آخرت ایمان داشته باشیم، باعث می شود از مسائل دنیایی دل بکنیم و کسی هم که ایمان به پاداش ندارد، ولی علم به کرامت نفس وجود خود دارد و نفسش را کریم بداند، این هم باعث زهد در دنیا می شود./939/پ202/س

ارسال نظرات