۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۱۷۹۸۰۲

هشدار آیت الله مظاهری نسبت به آثار شوم لقمه حرام

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان با تأکید بر پرهیز از لقمه حرام و شبهه‌ناک و با بیان این‌که امروز پیدا کردن لقمه حلال بسیار مشکل است، بخشی از مشکلات را ناشی از نبود مدیریت صحیح دانست و گفت: امیدواریم دولت جدید بتواند مشکلات اقتصادی را رفع کند.
آيت الله حسين مظاهري آيت الله مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، امروز پس از نماز ظهر و عصر در مسجد حکیم در بیست و نهمین روز ماه مبارک رمضان با اشاره به برخی مشکلات اقتصادی گفت: خود مردم هم باید رعایت کنند، بر اساس روایت کاسب متدین کسی است که تا زمانی که خرج و مخارج روزانه‌اش در می‌آید، سود بگیرد و تا مخارجش درآمد دیگر سود نگیرد.

وی با بیان این‌که بخشی از مشکلات اقتصادی تقصیر دولت گذشته است و امیدواریم این دولت جدید بتواند رفع مشکلات کند که کاری بسیار دشوار است، ابراز کرد: آمریکا،‌ صهیونیست و استکبار جهانی عامل اصلی تحریم‌های اقتصادی هستند و ما را در مضیقه عجیبی گذاشتند.

وی درباره این‌که یکی از دلایل رواج ماهواره و بی‌حیایی لقمه حرام است، ابراز کرد: رباخوری، رشوه‌گیری، گران‌فروشی، دزدی از مال مردم، کم‌کاری در اداره‌ها و مانند آن از مصادیق غذای شبهه‌ناک و حرام است.

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: کسی که مانند زالو مال مردم را می‌مکد، گرانی درست می‌کند، وضعیت اقتصادی بد است و بخشی از آن تقصیر مردم است، چرا مردم بازار سیاه درست می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که شوهر باید به زن و فرزندان غذای حلال بدهد، افزود: از نظر روایات و علمای علم اخلاق قبل از انعقاد نطفه و موقع بارداری و شیردهی و پس از آن نیز نفقه باید حلال باشد و مرد خانه در این زمینه مسؤولیت سنگینی دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که اگر نطفه با لقمه حرام بسته شد و فرزند از حرام پرورش یافت، فرزند بدجنس می‌شود، اظهار کرد: مادر در هنگام بارداری باید از گناه بپرهیزد و همچنین باید رابطه خود را با خدا مستحکم کند و غذای حلال به فرزند بدهد.

غذای حلال بسیار کم پیدا می‌شود

وی ادامه داد: غذای حلال کم پیدا می‌شود، باید این امر را به هر اندازه‌ای که می‌توان رعایت کرد، باید مواظب باشد که شبهه‌ناک نباشد و حلال باشد، اگر مقدور نبود باید در حرام نبودن غذا مراقبت کرد.

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به گوش نکردن لشکر یزدید به سخنان امام حسین(ع) و جمله امام حسین(ع) که دلیل گوش نکردن به سخنان امام را پرشدن شکم‌هایشان از لقمه حرام دانستند، ادامه داد: ما اگر برای غذای حلال جمله‌ای جز این نداشتیم، همین برای ما بس بود.

وی غذای حرام را بدتر از سم و زهر خواند و ادامه داد: زهر و سم جسم انسان را از میان می‌برد اما غذای حرام روح انسان را می‌کشد، غذای حرام حال عبادت و راز و نیاز با خدا را از انسان می‌گیرد و فرد به عنوان نمونه از نماز لذت نمی‌برد.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه تأکید کرد: نماز یک مکالمه و در مراتب بالاتر یک معاشقه میان عبد و مولا است و فرد باید بیشترین لذت را از نماز ببرد و یکی از دلایل لذت نبردن از نماز مبتلا بودن به غذای حرام است.

وی اظهار کرد: غذای حرام سبب می‌شود روزه که شبیه شدن عبد به خداوند است برای انسان سنگین می‌شود، خمس و زکات که خداوند دستور داده است برای ما سنگین می‌شود،‌ متأسفانه بسیاری از مردم خمس نمی‌دهند.

ضرورت پرداختن منبری‌ها به موضوع لقمه حرام

حضرت آیت‌الله مظاهری خاطرنشان کرد: غذای حرام مانند این است که فرد آتش بخورد، آتش در درون روح انسان را می‌سوزاند و انسانی که روح نداشته باشد پست‌تر از هر جنبده‌ای می‌شود زیرا «إن شرّ الدواب عند الله الصم البکم الذین لایعقلون».

وی از مواردی که فطرت انسان و وجدان اخلاقی و عقل را می‌کشد، غذای حرام برشمرد و ابراز کرد: ما سه پیامبر در درون داریم که گاه این سه پیامبر یعنی فطرت، وجدان اخلاقی و عقل بسیار کار می‌کند و گاه ما پیامبرکش می‌شویم.

رییس حوزه علمیه اصفهان‌ تأکید کرد: جهنمی‌ها در جهنم می‌گویند که اگر گوش شنوا یا عقل داشتیم در جهنم نمی‌رفتیم، این سه پیامبر به ویژه وجدان اخلاقی برای انسان بسیار تأثیرگذار است مانند این‌که وجدان اخلاقی قانون مساوات درست می‌کند.

وی یکی دیگر از تأثیرهای لقمه حرام را قساوت قلب خواند و بیان کرد: غذای حرام در مرتبه سوم با انسان کاری می‌کند که فرد همه چیز را منکر می‌شود و می‌گوید دستورهای اسلامی مانند حجاب، خمس و مانند آن را آخوندها از خودشان در آورده‌اند.

حضرت آیت‌الله مظاهری گفت: منبری‌ها باید درباره حق‌الناس و لقمه حرام بسیار صحبت کنند زیرا قرآن و روایات به این امر بسیار اهمیت داده‌اند، تضییع حق‌الناس بسیار مشکل است و دنیا و آخرت انسان را بر باد می‌دهد./914/پ201/س

ارسال نظرات