۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۱۸۰۰۳۲

حیا مانعی برای انجام عمل ناشایست است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان از حیا به عنوان مانعی برای انجام عمل ناشایست نام برد و آن را شامل نگاه، پوشش و گفتار دانست.
حجت الاسلام عليرضا اصغري حساميه

حجت‌الاسلام علیرضا اصغری حسامیه، مسؤول نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، گفت: ویژگی بهترین افراد از جمله یاران امام حسین(ع) و یاران امام زمان(عج) داشتن صفت حیا است یعنی صفتی که مانع انجام اعمال قبیح و زشت شود.

 

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان افزود: در آیات و روایات نخستین موضع حیا را چشم انسان دانسته‌اند، در سوره نور دو آیه خطاب به مردان و زنان تأکید می‌کند که مردان در موضع حیا دیده خود را فرو بگیرید و زنان هم مراقب نگاه خود باشند.

 

وی گفت: در روایتی از مرحوم صدوق آمده است که پیامبر اکرم(ص) به یارانش فرمود «شما شش کار را برای من انجام دهید تا من ضامن بهشت رفتن شما باشم این شش کار بعد از ایمان و ترک حرام، دروغ نگفتن، عمل به وعده، در امانت خیانت نکردن، مراقبت از دست و زبان و در پایان فروگرفتن چشمان است».

 

وی دومین موضع حیا را گفتار مردم دانست و گفت: حضرت علی(ع) فرمودند «مردم زیر زبانشان پنهان هستند اگر حرف بزنند معلوم می‌شود که چقدر حیا دارند».

 

وی در ادامه گفت: امام صادق(ع) نیز فرمود «اگر خوب حرف بزنید 5 فایده برای شما به دنبال دارد، مال شما زیاد می‌شود، عمر را طولانی و با برکت می‌کند، مجوز ورود به بهشت است و محبوبیت نزد خلایق به دنبال دارد».

 

حجت الاسلام اصغری حسامیه افزود: در سوره نور نیز خداوند تمام نکات ادب را رعایت کرده است و پیامبر بزرگوار اسلام(ص) نیز در بیان احکام، رعایت ادب می‌کردند.

 

وی سومین موضع حیا را پوشش انسان‌ها دانست و گفت: پیامبر بزرگ اسلام(ص) تأکید شدیدی حتی در پوشش کودکان داشتند و از بارزترین نمونه‌های حیا را پوشش می‌دانستند.

 

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان با بیان این که مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود بر سبک زندگی اسلامی تاکید دارند، اظهار کرد: موضع حیا شامل نگاه، پوشش و گفتار است./940/ت302/ب

ارسال نظرات