۱۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۱۸۰۰۹۲

ثبت اطلاعات 80 درصد از موقوفات خراسان شمالی در سامانه جامع موقوفات کشور

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی از ثبت اطلاعات بیش از 80 درصد از موقوفات خراسان شمالی در سامانه جامع موقوفات کشور خبر داد.
حجت الاسلام سهرابي مديرکل اوقاف خراسان شمالي

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با بیان این که در این استان 25 امامزاده در حوزه مأموریت میراث فرهنگی وجود دارد، اظهار داشت: ماهیت این بقاع متبرکه امامزاده است و اداره کل اوقاف و امور خیریه تمایل دارد بنای آنها هرچه زودتر مرمت و بازسازی شود.

 

وی افزود: برای مرمت این امامزاده ها در روزهای اخیر تفاهمنامه‌ای بین ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اوقاف و امور خیریه استان به امضا رسیده است.

 

وی همچنین یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره کل را اجرا یا تکمیل مرمت امام‌زاده های استان در مدت دو سال برشمرد و گفت: تاکنون مرمت 35 درصد از بنای امام‌زادگان استان انجام و بقیه هم تا سال 93 انجام خواهد شد.

 

حجت الاسلام سهرابی به اجرای طرح‌های جامع در امام‌زاده سید عباس (ع) بجنورد اشاره کرد و افزود: این طرح در مراحل مختلف و در قالب ایجاد فضاهای فرهنگی از جمله کتابخانه و حوزه علمیه به اجرا درمی‌آید.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی شمار بقاع متبرکه این استان را 154 بقعه اعلام کرد.

 

وی به اجرای طرح میقات الرضا(ع) از سوی این اداره کل اشاره کرد و گفت: طرح اسکان زائران عبوری امام هشتم(ع) در این استان در هفت نقطه در جوار امام‌زادگان در قالب طرح مزبور اجرا می شود.

 

حجت‌الاسلام سهرابی افزود: ایجاد فضا برای اسکان زائران ثامن الحجج(ع) در مناطقی از جمله چمن بید و شیروان برنامه ریزی شده است.

 

وی افزود: کلنگ ساخت فضاهای اسکان برای زائران امام هشتم(ع) به زودی با حضور رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در استان به زمین زده می شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی همچنین از ثبت 36 وقف جدید در این استان از ابتدای امسال خبر داد و گفت: وقف‌های جدید شامل زمین و واحد مسکونی است و درآمد حاصل از این موقوفه ها طبق نیت واقفان در محل‌های مشخص صرف خواهد شد.

 

وی با اشاره به اجرای طرح شناسایی موقوفه ها در استان، افزود: قرار است برای اجرای این طرح با بخشداران در سطح استان نشست‌هایی برگزار تا نسبت به واقفان ادای دین شود.

 

حجت الاسلام سهرابی با بیان این که بخشی از موقوفه ها در برخی مناطق استان از جمله زمین کشاورزی به مرور در حال از بین رفتن است، افزود: این اداره کل اقدامات احیایی را برای زنده کردن این دسته از موقوفات آغاز کرده است.

 

وی در خصوص ثبت اطلاعات موقوفه های خراسان شمالی نیز گفت: این طرح در شش مرحله انجام شده و تاکنون ثبت اطلاعات 80 درصد از موقوفه های استان در سامانه جامع موقوفات کشور به پایان رسیده است.

 

وی آسان سازی دسترسی به اطلاعات موقوفه ها در خراسان شمالی را از ویژگی‌های اجرای این سامانه برشمرد و افزود: ثبت کامل موقوفه های استان در این سامانه تا پایان سال جاری نهایی می شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی تعداد موقوفه های این استان را چهار هزار و 387 فقره اعلام کرد و گفت: این تعداد دارای هشت هزار و 757 رقبه است که هفت هزار و 357 مورد از این رقبه ها درآمدزا هستند./9314/ت303/ب

ارسال نظرات