۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۱۸۰۱۸۲
کارشناس رسانه بررسی کرد؛

آثار و پیامدهای رسانه بر خانواده

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رسانه، آثار و پیامدهای رسانه بر خانواده را از منظر «موضوعی» و نیز «آثار و پیامدها» مورد بررسی و تحلیل قرار داد.
سايه روشن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علیرضا پویا، کارشناس رسانه، در برنامه سایه روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: آثار رسانه از دو جنبه قابل مطالعه است، یکی از جنبه موضوعی که رسانه‌ها تأثیر فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و مانند این‌ها دارند، این یک نحوه ورود به مباحث رسانه ای است که بعضی از رسانه‌ها جهت گیریشان به این موضوعات بیشتر است، بعضی دورترند، بعضی اهداف پنهانشان این است و اهداف آشکارشان چیزهای دیگری است.

وی ادامه داد: منظر دوم این است که شما کارکردها و آثار رسانه ای را از نظر موضوعی نگاه نکنید، بلکه از جنبه آثار و پیامدهایش نگاه کنید، به تعبیری از جنبه کارکردهایش نگاه کنید، در این صورت پیامدها و آثار رسانه ای که وجود دارد و عملاً اتفاق می‌افتد، در سطح مخاطبان، بینندگان، شنوندگان و همه مرتبطین با رسانه، حتی مخاطبان بازی‌های کامپیوتری پیامدهایی دارد.

پویا ابراز داشت: رسانه‌ها در واقع برای مخاطبان کارکردهایی را به دنبال دارند، مثل آموزش و سرگرمی، نکته اینجاست که این کارکردها، کارکردهای مرسوم و معمول رسانه‌ها هستند و کسی در ضرورتشان شک نمی‌کند، خانواده های امروزی برای اینکه زندگی‌شان را تأمین کنند نیاز به یک سری اطلاعات دارند، از همین اخبار آب و هوا گرفته تا مسائل مختلف که خانواده‌ها برای زندگی خود و فرزندانشان به آن نیاز دارند.

این کارشناس رسانه اظهار داشت: آنچه در جامعه امروز خیلی روی آن تاکید می‌شود سرگرمی است، بعضی می‌گویند قالب‌های آموزشی و خبری هم باید سرگرم کننده باشد، الآن تلاش می‌شود که اخبار و آموزش هم سرگرم کننده باشد، این سه موضوع یعنی آموزش، اطلاع رسانی و سرگرمی در سه وضعیت می‌توانند قرار بگیرند، یعنی از لحاظ پیامد و آثار می‌توانند برای مردم سه وضعیت پیدا کنند.

وی ادامه داد: یک وضعیت این است که این آثار مفید و ضروری هستند، وجه دوم این است که پیامدها و آثار این کارکردها غیر ضروری و به یک معنا خنثی است، یعنی بود و نبودش فرقی نمی‌کند، وجه سومی هم که وجود دارد و اغلب به آن توجه نمی‌شود این است که خیلی وقت‌ها این پیامدها حتی در موضع آموزش، خبر و سرگرمی جنبه منفی و مضر دارد.

این کارشناس فرهنگی ابراز داشت: نکته مهم این است که ما نمی‌توانیم برای همه مخاطبان نسخه واحد بپیچیم، این پیامدها و آثار که به سه دسته تقسیم شد، نسبی است، یعنی ممکن است برای یک نفر مضر باشد اما برای کس دیگری مفید باشد، بخاطر اینکه آن آثار و پیامدها به شرایط فردی و اجتماعی خانواده‌ها وابسته است.

پویا بیان داشت: بعضی اوقات خانواده‌ها با یک پیشینه غنی و قوی از دانش، آگاهی و فهم درست سواد رسانه ای پای یک رسانه می‌نشینند، این خانواده ممکن است از آثار مخرب آن رسانه خیلی کم آسیب ببیند، اما یک خانواده با حداقل آگاهی، سواد و دانش رسانه ای پای رسانه ای می‌نشیند و خیلی ضرر می‌بیند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این دسته بندی سه‌گانه نسبی است و به شرایط روحی، اخلاقی، زمینه های مذهبی و دینی خانواده برمی گردد، ناگفته نماند که سواد رسانه ای آن دانش و آگاهی است که به مخاطب کمک می‌کند بیشترین استفاده را از رسانه داشته باشد اما کمترین آسیب را ببیند. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات