۰۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۱۸۱۷۴۷
امام جمعه غرب کابل:

علما در افغانستان و جهان اسلام همواره نقش رهبر را داشته‌اند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه غرب کابل تأکید کرد: علمای دینی با تلاش خستگی ناپذیر و تحمل رنج و مشقت‎های فراوان، علوم دینی را از انحصار در مخفیگاه‎ها، منازل و روستاها به شهرها کشاندند.
حجت الاسلام قادري امام جمعه غرب کابل

 


به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالقدیر عالمی، امام جمعه غرب کابل در گفت‎وگو با خبرگزاری (آوا) با بیان این نکته که در گذشته، جوّ حاکم ایجاب میکرد که عالمان دینی در نظام آموزشی خود پنهانکاری و خودسانسوری کنند، گفت: آغاز فعالیت علما و پایه ریزی علم و پژوهش از مکان‌های مخفی و پنهان بوده است که به نام مکتب خانگی یاد می
شود وجلسات علمی، به دور از دید دولت های حاکم متعصب و ستمگر می‌شده اند.

 

وی افزود: علمای دینی در گذشته با اینکه سخت تحت نظر حاکمان مستبد قرار داشتند؛ اما از نشر و پخش احکام دین، لحظه ای دست برنمی داشتند و بسیاری از آنان جان شان را در این راه قربانی کردند. آنان با تلاش خستگی ناپذیر و تحمل رنج ها و مشقت های فراوان، علوم دینی را از انحصار در مخفیگاه ها، منازل و دهات به شهرها کشاندند.

 

به باور وی، مرحوم آیة الله سید میرعلی احمد حجت(ره) اولین کسی است که عبادتگاه و آموزش حوزه دینی را از روستا وارد شهر کابل کرد. وی در سال 1317 ش حسینیه ای واقع در محله چنداول از توابع شهر کابل را بنیان نهاد که در آن، مراسم دینی و آموزش علمی طلاب انجام میگرفت.

 

عالمی تصریح کرد: علما همواره در بین مردم افغانستان از موقعیت بلند و عالی برخوردار بوده و در طول تاریخ به حمایت مردم، رسالت دینی خود را ادا کرده اند.

 

وی نقش علما در ساختار اجتماعی، سیاسی و اخلاقی جامعه را برجسته خواند و ادامه داد: پیشگامان نهضت اسلامی و علمای دین همواره در مواقع حساس و خطرناک ظهور نموده، مردم را دستگیری کرده اند و جامعه را از خطر سقوط نجات داده اند.

 

به عقیده وی، کسانی که نقش علما را در عرصه های سیاسی و مدیریت جامعه نفی می کنند و یا اینکه کمرنگ جلوه می دهند در حق روحانیت جفا کرده اند؛ زیرا در طول تاریخ و در انقلاب های بزرگ جهان اسلام علما نقش قائد و رهبر را داشته اند.

 

امام جمعه غرب کابل اظهار داشت: علما همانگونه که در عرصه های علمی تحول ایجاد کرده و علم دین را از صورت انزوا، گوشه های منازل و مخفیگاه ها به عرصه های کلان اجتماعی کشانده اند، در عرصه های سیاسی نیز مصدر تحولات عظیمی در دنیای اسلام بوده اند.

 

وی خاطر نشان ساخت که علما و دانشمندانی که از حوزه های علمیه برخاسته و منشأ تحولات عظیم سیاسی و اجتماعی شده اند در دنیای اسلام کم نیستند.

 

حجت الاسلام عالمی گفت: شخصیت هایی نظیر سید جمال الدین افغانی، شهید صدر، عبده، رشید رضا و در تاریخ معاصر نیز حضرت امام خمینی و ده ها شخصیت دیگر منشأ خدمات ارزنده ای در دنیای اسلام شده اند./971/ب101/د

ارسال نظرات