۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۱۸۱۷۵۳

منیه المرید؛ کتابی که اساس نظام آموزشی ژاپن است

خبرگزاری رسا ـ معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه آذربایجان غربی گفت: اساسنامه کنونی آموزش و پرورش کشور ژاپن که یک کشور کمونیستی است کتاب درسی پایه دوم حوزه‌های علمیه یعنی ترجمه کتاب منیه المرید، اثر دکتر محمدباقر حجتی به نام «آداب تعلیم و تربیت در اسلام» است.
حجت الاسلام ارشاد، معاون تهذيب حوزه علميه آذربايجان غربي آداب تعليم و تربيت در اسلامي، ترجمه منيه المريد، محمدباقر حجتي

حجت الاسلام حمید ارشاد، معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه آذربایجان غربی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه با اشاره به جایگاه امروز حوزه‌های علمیه در تدوین موضوعات دانش بنیان بر محور مبانی دینی اظهار داشت: در حال حاضر حوزه های علمیه از ظرفیت و توانمندی بسیار بالایی در تدوین موضوعات دانش بنیان برخوردارند که بهره‌مندی کامل آن نیازمند استفاده مدون و برنامه ریزی شده از ظرفیت های موجود است.


وی تصریح کرد: هم اکنون بسیاری از علما و اندیشمندان جهان در رشته‌های مختلف محصول کامل حوزه های علمیه هستند که در این خصوص می توان به تخصص و دانش علامه حسن زاده آملی در موضوعات مختلف از جمله فیزیک، ریاضی و هندسه اشاره کرد.

 

حجت الاسلام ارشاد ادامه داد: وجود عالمان برجسته ای همچون علامه آملی که می توانند بسیاری از مسائل را که حل آنها از توان علمی دانشگاه‌ها خارج است به آسانی حل کند بیانگر ظرفیت حوزه های علمیه در تولید و عرضه موضوعات دانش بنیان است.


معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه آذربایجان غربی معتقد است که هم اینک حوزه‌های علمیه از چنان توانمندی علمی با تکیه بر دانش دینی و فقهی برخوردار است که در صورت استفاده مدون و برنامه ریزی شده از آن می تواند پاسخگوی مطالبات جهانی باشد.


وی ادامه داد: جالب است بدانیم اساسنامه کنونی آموزش و پرورش کشور ژاپن که یک کشور کمونیستی است کتاب درسی پایه دوم حوزه های علمیه یعنی ترجمه کتاب منیه المرید، اثر دکتر محمدباقر حجتی به نام «آداب تعلیم و تربیت در اسلام» است.


معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: آموزه‌های اسلامی در نظام تعلیم و تربیت آنقدر دارای بالندگی و رویکرد مثبت است که می تواند فراتر از مرزهای ملی عرضه شود و مخاطب داشته باشد و این بیانگر پویایی و تحرکت دانش در جنبه های مختلف در مکتب مترقی اسلام است.


حجت الاسلام ارشاد همچنین با تأکید بر استفاده مدون و کارشناسانه از ظرفیت های به روز حوزه های علمیه یادآورشد: تمامی علوم همچون طب اسلامی، نجوم و سایر علوم باید به تناسب استعدادهای حوزه‌های علمیه عرضه شود تا محصول خروجی آن از کیفیت و کارایی مطلوبی برخوردار شود و بتواند بازخورد جهانی داشته باشد.


حجت الاسلام ارشاد در ادامه با اشاره به کارکرد حوزه در تربیت عالمان فاخر دینی بیان داشت: قابلیت حوزه های علمیه را می توان در تربیت نمونه های معاصر از جمله رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) و مقام معظم انقلاب مشاهده کرد که کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل پس از دیدار با مقام معظم رهبری اذعان کرد که شایسته است فردی همچون حضرت آیت الله خامنه ای دبیر کل سازمان ملل باشد چراکه اطلاعاتی که ایشان از مسائل مختلف جهان دارند بسیار شگفت انگیز و قابل تامل است.


معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: وقتی پرفسور هانری کربن، استاد برجسته دانشگاه سربن فرانسه در زمان علامه طاطبایی در محضر ایشان فلسفه اسلام را آموزش می بیند و به قصد ایشان نیز مسلمان می شود بیانگر بعد فراملی حوزه است که باید به صورت شایسته اشاعه و گسترش یابد./936/ت302/س

ارسال نظرات