۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۱۸۱۸۷۲
روزنامه گاردین گزارش داد؛

اقبال سیاه‌پوستان انگلیس به دین مبین اسلام

خبرگزاری رسا ـ روزنامه گاردین، چاپ انگلیس به‌تازگی با درج مطلبی از اقبال جوانان سیاه‌پوست انگلیسی به دین اسلام در این کشور خبر داد.
اسلام

 

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی با اشاره به گرایش شدید سیاه پوستان به دین مبین اسلام، نوشت: ماه گذشته سمیناری از سوی بنیاد «اتحاد مسیحیان» انگلیس به منظور مقابله با جذب جوانان سیاه‌پوست انگلیس به اسلام و افراط‌گرایی برگزار شد. در اقدامی بی‌سابقه، مسلمانان نیز دعوت شدند و آن‌ها هم در این سمینار شرکت کردند.

 

در این سمینار گروه‌های اسلامی و مسیحی، دلایل افزایش گرایش جوانان سیاهپوست به دین اسلام را مورد بررسی قرار دادند.

 

بنابر گزارش جدید شبکه 4 رادیو بی‌بی‌سی، از هر 9 مرد سیاه‌پوست مسیحی یک نفر به دین اسلام می‌گرود.

 

در ادامه این گزارش روزنامه گاردین، سخنان یک جوان سیاه‌پوست تازه‌مسلمان در این سمینار آمده که مشروح آن از این قرار است: «به تقلید از پدرم، به عنوان یک مسیحی کاتولیک بزرگ شدم. وقتی کودک بودم روزهای یکشنبه هر هفته به کلیسا شرکت می‌رفتم. در دبیرستان در یک مدرسه کاتولیک ثبت‌نام کردم و متعجب شدم وقتی‌که دیدم تنها دانش‌آموز سیاه‌پوست کلاسمان هستم. در این مدرسه برخلاف مدارس قبلی، دانش‌آموزان و معلمان در مورد موازین دینی سرسخت‌تر بودند. پایبندی به موازین دینی، آن‌ها را از بدرفتاری با من باز می‌داشت و من توانستم در زمینه مطالعات دینی و تحصیل موفقیت‌هایی را کسب کنم.

 

در آن زمان، هرچه بیشتر در مورد دین به ویژه مسیحیت می‌آموختیم، سؤالات بیشتری در ذهنمان ایجاد می‌شد. سؤالات ما در مورد موضوعاتی مثل تثلیث، بارها ما را به بحث و مناظره می‌کشاند اما من و دیگران هرگز نتوانستیم پاسخی منطقی برای آن پیدا کنیم.

 

یکبار معلم درس دینی‌مان که به خاطر سؤالات بی‌وقفه ما در این رابطه، خشمگین شده بود، از کشیش شهر خواست تا جلسه‌ای ترتیب دهد و به سؤالات ما پاسخ دهد. توضیحات این کشیش تنها بخش کوچکی از شک و ظن ما را در مورد این اصل مهم و بنیادین مسیحیت از بین برد.

 

به یاد دارم، در یکی از درس‌های کتاب مطالعات انجیل، این سؤال برایم ایجاد شد که چرا ما، مسیحیان، مانند مسیح که پیش‌ از دستگیری در باغ «جتسیمانی» به پیشگاه خداوند سجده می‌کرد، سجده نمی‌کنیم. من نمی‌توانستم هیچ ارتباطی بین نماز و نیایش مسیح با نیایش خودمان، به عنوان پیروان او، پیدا کنم. متوجه شدم که نماز مسلمانان بیش از همه به نماز و نیایش مسیح شباهت دارد.

 

بعد از مدرسه، ارتباطم با دوستانم و همینطور ارتباطم با مسیحیتی که در مدرسه آموخته بودم، قطع شد. مشکلات مسیحیت و خلأ اعتقادی، به تدریج مرا به سوی اسلام سوق داد.

 

پس از آنکه فهمیدم بنیاد اصلی دین اسلام مبتنی بر توحید و اعتقاد به یک پروردگار است، به دین اسلام گرویدم. این اعتقاد بسیار منطقی و کاملاً قابل قبول است. گرایش من به اسلام بعدها با آموختن در مورد اینکه اسلام، پیامبران یهودیت و مسیحیت را نیز به عنوان پیامبر می‌شناسد و تکریم می‌کند، بسیار مستحکم‌تر شد. دین جدید من، همانطور که در کتاب مقدس آن یعنی قرآن آمده‌، ادامه و مکمل ادیان پیشین است».

 

این تازه‌مسلمان انگلیسی در ادامه گفت: «الگوهایی مانند «مالکوم ایکس» تنها به تقویت درک اسلام برای امثال من کمک کردند؛ اسلامی که پرهیزکاری و عمل درست را به عنوان یک قدرت و نه ضعف معرفی می‌کند.

 

تجربه‌های شخصی من با نتایج پژوهش علمی «دیچارد ردی» (Richard Reddie) با موضوع «تازه‌مسلمانان بریتانیایی» تقویت شد. تحقیقات شخصی من حاکی از آن بود که اکثریت جوانانی که از مسیحیت به اسلام می‌گروند، دلایل مشابهی مانند من دارند.

 

در این پژوهش علمی نشان داده شده که شیوه زندگی و حس برادری در اسلام عامل جذب بیش از 50 درصد تاز‌مسلمانان به اسلام است و بنیان‌های توحیدی اسلام و این واقعیت که اسلام با فطرت انسان هماهنگ است و اصول آن متناقض نیز از دیگر دلایل تازه‌مسلمانان برای گرایش به این دین است.

 

بسیاری از تازه‌مسلمانان، نه فقط سیاه‌پوستان انگلیسی، اذعان دارند که اسلام به انسان حس توانمندی می‌دهد چه به لحاظ معنوی و چه به لحاظ ذهنی. اسلام همچنین قدرت انسان برای مقابله با چالش‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی را نیز بالا می‌برد»./980/ب102/د

منبع: ایکنا

ارسال نظرات