۱۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۱۸۲۶۵۱
حجت الاسلام حسینی اراکی:

حماسه اقتصادی در گرو انضباط مالی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این‎که فرد باید در مصرف انضباط مالی داشته باشد، خلق حماسه اقتصادی را در گرو انضباط مالی دانست و گفت: نباید به دنبال ریخت و پاش بیهوده باشیم و اگر به دنبال چشم و هم چشمی که بلای جامعه امروز ما شده باشیم بیچاره می‎شویم.
حجت الاسلام سيد ابراهيم حسيني اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام سید ابراهیم حسینی اراکی، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در مراسم سوگواری امام صادق(ع) که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، به سیره اخلاقی و رفتاری این امام همام اشاره کرد و گفت: امام ششم از نظر رفتار اجتماعی و بعد اخلاقی صفات متعددی داشتند ولی آن چه بیشتر جلب توجه میکند بعد خدمترسانی به مردم و مؤمنان بود.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) میفرمایند «بهترین مردم کسانی هستند که به مردم خدمت برساند» و خدمت رسانی نیز به دو نوع جسمی، مادی و یا فکری و معنوی صورت می‎گیرد و امام صادق(ع) در هر دو بعد به مردم خدمت میرساندند.

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) تنها 5 هزار شاگرد تربیت نکردند بلکه به شبهات مردم نیز پاسخ میدادند، اظهار داشت: در زمان امام ششم(ع) حتی افرادی بودند که خدا، پیامبر(ص) و قرآن را انکار میکردند و امام(ع) با سخنان خویش این افراد را نیز هدایت میکرد.

وی افزود: رییس مذهب تشیع افزونبر بیان مسائلی دینی و هدایت مردم به راه حق به مشکلات مردم رسیدگی کرده و آنها را برطرف میکرد، ایشان حتی کسب و کار کرده و ثروت جمع میکردند، البته این ثروت را در راه خدا به فقرا و نیازمندان میدادند.

حجتالاسلام حسینی اراکی با تأکید بر اینکه فردی که در زندگی خود حیا و ایمان را از دست بدهد رشد نکرده و به نوعی مرده به شمار میرود، خاطرنشان کرد: انسان باید در همه جا از خدا، پیامبر(ص)، ائمه(ع) و به ویژه امام زمان(عج) حیا داشته باشد، کسی که حیا نداشته باشد مرده به حساب میآید.

وی تصریح کرد: متأسفانه امروز بی حیایی در جامعه زیاد شده است و باور برخیها این شده که اصلا خدا، قیامت و حساب و کتابی در کار نیست؛ ایمان و حیا همانند ریل قطار هستند که تا زمانی که این دور کنار یک دیگر موازی نباشند قطار وجود فرد به سمت سعادت و خوشبختی حرکت نمیکند.

استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از اسرافهای انجام گرفته در جامعه، بیانضباطی مالی را از مهمترین دلایل ورشکستگی افراد دانست و تأکید کرد: حماسه اقتصادی که مقام معظم رهبری بیان میکنند بدون انضباط مالی محقق نمیشود.

وی ابراز داشت: در مصرف باید انضباط مالی داشته باشیم، نباید به دنبال ریخت و پاش بیهوده باشیم و اگر به دنبال چشم و چشم که بلای جامعه امروز ما شده باشیم بیچاره میشویم.

حجتالاسلام حسینی اراکی اولویت بندی نیازها را از مهمترین دلایل انضباط مالی خواند و اظهار داشت: تجملات در محافل، مجالس و حتی مجالس دینی فرد را بیچاره میکند، برخی از افراد در تهیه جهیزیه به گونهای افراط میکنند که وسیلهای را که شاید یک عمر مورد نیازشان نباشد را در ابتدای زندگی خود تهیه میکنند در پایان نیز از وضع اقتصادی نامناسب گلایه میکنند.

وی ادامه داد: مصرف ما به گونهای شده که از درآمدمان بیشتر است، دخل و خرج فرد باید متناسب یک دیگر باشد، برخیها که در آمد کمی دارند میخواهند همانند ثروتمندان خرج کنند خب این خود سبب فقر فرد میشود.

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه رفتار برخی از ما با رفتار ائمه 180 درجه متفاوت است، گفت: ائمه(ع) وقتی در جامعه محصولی کمیاب میشد مال و اندوخته خود را در راه رضای خدا به مردم داده و همانند عموم مردم زندگی میکردند در حالی که برخی از افراد جامعه ما تا میشنوند فلان محصول میخواهد گران شود به قدری از آن خریداری میکنند که برای نوههایشان نیز کافی است.

وی همچنین از بی توجهی برخی از افراد نسبت به منکرات و کمرنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر انتقاد کرد و بیان داشت: وظیفه دینی ما امر به معروف و نهی از منکر است نباید نسبت به گناهان بی توجه باشیم./993/پ202/ج

 

ارسال نظرات