۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۱۸۲۷۹۲

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل دفتر ریاست روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف وامور خیریه با اشاره به این‌که جشنواره وقف چشمه همیشه جاری در بخش فیلم و فیلمنامه در 3 بخش داستانی، مستند و انیمیشن برگزار شد، گفت: در مجموع در این 3 بخش 338 اثر مورد داوری قرار گرفت.
وقف

338 اثر در 3 بخش هنری در سومین جشنواره وقف چشمه همیشه جاری داوری شد

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه، حسن ربیعی در گفت گویی با بیان این‌که رسانه‌ها نقش بی بدیلی در تعلیم، تربیت و انتقال مفاهیم معنوی و انسانی بر عهده دارند افزود: دنیای امروز به نقش رسانه به عنوان ابزار بی بدیل در تبلیغ و فرهنگ سازی، بهای زیادی می‌دهد و براین اساس هیچ سازمان، دستگاه و نهادی نمی‌تواند از وجود و حضور در رسانه‌ها، احساس بی‌نیازی کند.

 

 

وی تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در برگزاری این جشنواره اهدافی متعالی همچون ترویج و توسعه سنت حسنه و ماندگار وقف، تبلیغ حس جاودانگی، نوع دوستی و افزایش روحیه تعاون و دگرخواهی و تبیین ضرورت‌ها و دستاوردها و ارزش‌های این سنت ماندگار و پایدار الهی، اسلامی و انسانی را دنبال می‌کنند.

 

مدیر کل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف با بیان این‌که در بخش فیلم این جشنواره نیز در مجموع 120 اثر به دبیرخانه ارسال شد، گفت: در بخش فیلم داستانی، 20 فیلم کوتاه 3 دقیقه‌ای ، 34 فیلم نیمه بلند 5 تا 30 دقیقه‌ای و 4 تله فیلم، در بخش فیلم مستند، 1 فیلم مستند کوتاه، 50 فیلم مستند بلند و در بخش انیمیشن، 6فیلم 3 دقیقه‌ای و 5 فیلم نیمه بلند ارسال شده است.

 

 

وی با اشاره به نحوه داوری‌های این بخش ادامه داد: داوری‌های بخش فیلم در 3 مرحله صورت گرفت که در مرحله نخست با نگاهی اجمالی به کلیت آثار، تم و موضوع، روایت، کارگردانی، ساختار فیلم و خلاقیت‌ها مورد توجه قرار گرفت که در مجموع 7 فیلم داستانی، 18 فیلم مستند و 1 فیلم انیمیشن به مرحله دوم راه پیدا کردند و در این مرحله نیز با رویکردی تخصصی‌تر؛ کارگردانی، ساختار، خلاقیت، تکنیک‌های خاص کارگردانی و... مورد توجه قرار گرفت و درنهایت 4 فیلم مستند، 1 فیلم داستانی کوتاه و 2 فیلم داستانی بلند، 1 فیلم ویژه 3 دقیقه‌ای انتخاب شد و در بخش انیمیشن نیز اثری برگزیده نشد.

 

 

ربیعی با بیان این‌که در بخش فیلم نامه حدود 118 اثر به این جشنواره واصل شد، افزود: در بخش داوری فیلم نامه‌ها نیز همانند فیلم در 3 مرحله عمل شد که موضوع، ساختار کار، تکنیک‌های خاص، ایده و جذابیت مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت 5 فیلمنامه داستانی، 1 فیلمنامه مستند و 1 فیلمنامه کوتاه انیمیشن برگزیده شدند.

 

 

مدیر کل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف در پایان خاطرنشان کرد: چهره‌های برجسته فیلم و سینما همچون؛ سید ناصر هاشم‌زاده، پرویز شیخ طادی، عباس صالح مدرسه‌ای و کارشناسان سینمایی شامل مصطفی آقا محمدلو، مجید رضایی و حامد عبدالهی از جمله اعضای هیات داوران بخش فیلم و فیلمنامه سومین جشنواره وقف و رسانه بودند.

 

 برای ترویج فرهنگ وقف باید به تولیدات سینمایی و تلویزیونی بها داد

 

رئیس هیأت داوران بخش فیلم و فیلمنامه سومین جشنواره وقف چشمه همیشه جاری، نقش هنرمندان و رسانه‌های تلویزیونی و نمایشی را در ترویج فرهنگ وقف تأثیر گذار توصیف کرد.

 

 

پرویز شیخ طادی در گفتگویی با بیان این‌که امروزه مردم به دلیل این‌که زمان بسیاری را با رسانه‌های تصویری صرف می‌کنند، از طریق فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی تأثیر پذیری فراوانی دارند، اظهار کرد: این رسانه‌ها به جهت اینکه فاقد شکل خطابه‌ای هستند و در قالب داستان، پیام‌ها را ارائه می‌کنند، بهتر از رسانه‌های مکتوب و اینترنتی در میان مردم تأثیر گذار هستند.

 

وی با اعلام این‌که قالب داستانی فیلم‌ها، مردم را با موضوعات مختلف درگیر می‌کنند، افزود: موضوعات مختلف از قبیل وقف از طریق فیلم، نمایش، رمان و... جهت دهی می‌شوند و مردم را به سمت و سوی مدنظر مسئولان هدایت می‌کنند.

 

 

شیخ طادی ادامه داد: امروزه در تمام کشورهای جهان برای نهادینه کردن یک فرهنگ در میان مردمان خود، ابتدا به سراغ فرهنگ و مهمترین زیر مجموعه آن، هنر می‌روند و بواسطه آثار نمایشی و فیلم‌ها، جریان و افکار عمومی را آماده می‌کنند.

 

رئیس هیأت داوران بخش فیلم و فیلمنامه سومین جشنواره وقف چشمه همیشه جاری، تأثیر فیلم و هنر را در نهادینه سازی فرهنگ وقف مشخص و بدیهی دانست و اظهار کرد: وقف در جامعه کاملاً باید تبیین شود و جزئیات مختلف آن تشریح شود تا ذهنیت مردم را از این مطلب که وقف تنها به امامزاده‌ها منحصر می‌شود، تغییر کند و گستردگی این فرهنگ برای آنان نمایان شود.

 

  

کارگردان فیلم روزهای زندگی با بیان این‌که از طریق آثار نمایشی، فیلم، رمان و با معرفی شاخص‌هایی متعدد وقف، درمیان مردم باید ایجاد انگیزه شود، تصریح کرد: در زمینه وقف نیازمند تولیدات هنری و حمایت‌های غیرتشویقی از سوی هنرمندان هستیم تا سازمان اوقاف از این طریق به اهداف اصلی خود دست پیدا کند.

  

شیخ طادی با بیان این‌که سازمان اوقاف باید بودجه‌ای را برای تولیدات هنری در سینما و تلویزیون اختصاص دهد، گفت: سرمایه گذاری اوقاف در این زمینه موجب ایجاد انگیزه در میان مردم می‌شود و قطعاً در زمینه محرومیت زدایی وتوسعه اقتصادی تأثیر گذار است.

 

رئیس هیأت داوران بخش فیلم و فیلمنامه سومین جشنواره وقف تاکید کرد: آثار رسیده به این جشنواره برای شروع مناسب است و در بخش مستند، آثار مناسب و تأثیر گذاری دریافت شد که اطلاع رسانی بسیار خوبی در زمینه وقف ارائه می‌کند اما در حوزة داستانی آثار رسیده مناسب نبود که قطعاً در سال‌های آتی ارتقاء خواهد یافت.

 

 

وی با بیان ابن‌که یک مثلت تعاملی میان هنرمندان، سازمان اوقاف و واقفین باید ایجاد شود، ادامه داد: تعامل و همسویی این مثلث می‌تواند سرمایه‌های سرگردان مردم را به سوی وقف و برکات آن سوق دهد و اتاق‌های فکر
زیر مجموعه آن می‌تواند، این جریان را مدیریت کند.

 

شیخ طادی در توصیه به سازمان اوقاف برای توجه و ساخت سریال‌های تلویزیونی چند قسمتی، به جای توجه به ساخت تک فیلم‌ها اضافه کرد: سریال‌های تلویزیونی در مدت زمان طولانی مردم را با موضوع وقف درگیر می‌کنند و در آن‌ها ایجاد انگیزه می‌کنند.

 

 

کارگردان فیلم روزهای زندگی در پایان خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری سازمان اوقاف بر روی آثار و فیلم‌های هنری، چندین برابر سرمایه را جذب وقف می‌کند و اهداف مورد نظر این سازمان را محقق خواهد کرد.

   

دکتر فرقانی: جشنواره‌ها موتور محرکه فعالان رسانه‌ای در موضوع وقف‌اند

 

 دکتر محمد مهدی فرقانی، عضو هیأت داوارن بخش رسانه‌های مکتوب سومین وقف چشمه همیشه جاری، در گفتگویی با بیان این‌که نقش رسانه‌ها در تمام زمینه‌های فرهنگی بی بدیل است ؛ اظهار کرد: رویکرد رسانه‌ها یک رویکرد فرهنگی است و رسانه‌ها عملاً حامل فرهنگ و محتوای فرهنگی هستند.

 

وی وقف را دارای یک جنبه عام المنفعه دانست و گفت: وقف می‌تواند به تمام آحاد جامعه خدمت رسانی کند و در این زمینه رسانه‌ها باید با پوشش خبری مناسب، این فرهنگ را نهادینه کنند و دغدغه‌های رسانه‌ای خود را مطرح کنند.

 

 

دکتر فرقانی ادامه داد: رسانه‌ها باید مردم را با فرهنگ وقف آشنا کنند و این اعتماد را در مردم به وجود آوردند که موقوفات در جهت منافع شخصی استفاده نمی‌شود و دارای جنبه‌های عمومی و عام المنفعه است.

 

این استاد ارتباطات با بیان این‌که رسانه‌ها باید این فرهنگ را که آثار وقف شامل تمام ملت می‌شود، نهادینه کنند افزود: رسانه‌ها بنابر وظیفه و تعهدات خود باید در موضوعات مداخله کنند و در موضوعات فرهنگی بنا بر رابطه میان دولت و ملت عمل کنند و ارتباطی متقابل میان آنان بوجود آورند.

 

 

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به این‌که رسانه‌ها در یک زمینه اجتماعی نمی‌توانند به تنهایی معجزه کنند، گفت: امروز خوشبختانه شاهد برگزاری جشنواره‌های تخصصی مطبوعات از سوی نهاد‌ها و سازمان‌ها در حوزه‌های مختلف هستیم که قطعاً در روند فعالیت رسانه‌ها تأثیرگذار است.

 

وی برگزاری جشنواره رسانه‌ها را تصویر رسانه‌ای یک سازمان توصیف کرد و ادامه داد: هر سازمان با برگزاری چنین جشنواره‌های می‌توانند بازتاب مطبوعاتی و رسانه‌ای خود را ارزیابی کند.

 

 

دکتر فرقانی با بیان اینکه امروز فعالیت افراد وابسته به آن مطلبی است که رسانه‌ها از وی نقل می‌کنند، تصریح کرد: سازمان‌ها می‌توانند از طریق این جشنواره‌ها، تصویر رسانه‌ای خود را ارزیابی کنند.

 

 

این استاد ارتباطات اضافه کرد: جشنواره وقف و رسانه می‌تواند موضوع وقف را در میان مردم نهادینه کنند و به زنده نگه داشتن آن کمک کند.

 

 

وی برگزاری چنین جشنواره‌هایی را یک مشوق و موتور متحرک برای فعالان رسانه‌ای خواند و گفت: فعالان رسانه‌ای زمانی احساس کنند، فعالیت و اقدام آن‌ها مورد تقدیر و تجلیل قرار می‌گیرد، بهتر و قوی‌تر در موضوعات وقف وارد می‌شوند.

 

دکتر فرقانی در پایان تاثیر مطبوعات در ذهن مخاطب را ماندگار خواند و خاطرنشان کرد: مطبوعات امکان پرداخت عمقی به مسائل و موضوعات را دارند اما رسانه‌های صوتی و تصویری نیز جذابیت‌های خود را دارند و یک کمپین فرهنگی موفق، باید از تمام جنبه‌های مختلف رسانه‌ای برای پوشش اخبار استفاده کنند.

 

 جشنواره وقف و رسانه بصورت مستقل برگزار شود

 

 دکتر مجید رضائیان، رئیس هیأت داوران بخش رسانه‌های مکتوب سومین جشنواره وقف چشمه همیشه جاری در گفتگویی با بیان این‌که رسانه‌ها اعم از مطبوعات، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اینترنتی برای موضوع وقف در سه زمینه با یاری سازمان اوقاف و امور خیریه می‌توانند اقدام کنند، اظهار کرد: ارتباط دو سویه رسانه‌ها و سازمان اوقاف در تحقق اهداف رسانه‌ای بسیار مهم است.

  

وی ادامه داد: رسانه‌ها در زمینه نخست؛ دارای نقش اطلاع رسانی و خبری هستند و در این راه رسانه‌ها برای پوشش خبری موضوع وقف دارای کانال‌های ارتباطی محدودی هستند و سازمان اوقاف باید تمام منابعی که وقف در آن جریان دارد را با رسانه‌ها مرتبط کند و تمام ادارات کل استانی و شهرستانی اوقاف در فضای اینترنتی با رسانه‌ها مرتبط باشند.

 

 

دکتر رضائیان با بیان این‌که رویدادهای مهم و جذاب وقفی کشور باید در مرحله نخست مورد بازتاب خبری قرار گیرد تصریح کرد: هم اکنون ارتباط خبری دو سویه در سازمان اوقاف با رسانه‌ها به خوبی برقرار نشده است و در این سازمان نیز لازم است جریان خبری وقف، ایجاد شود.

 

 

این بنیان‌گذار سبک روزنامه نگاری خبری و تحلیلی دومین زمینه فعالیت رسانه‌ها را نقش گزارش و تحلیلی آنان توصیف و تصریح کرد: در موضوع وقف گاهی سوژه‌هایی رخ می‌دهد که می‌تواند دستمایه گزارش‌های رسانه‌ها قرار گیرد و برای توصیف و تحلیل این وقایع و رویدادها نیز رسانه‌ها نیازمند ارتباط دو سویه با سازمان اوقاف هستند.

 

 

وی اضافه کرد: یک سوژه وقف، گاهی سوژه گزارشی و تحلیلی خاص، مدت زمان طولانی رسانه‌ها در یک شهرستان می‌شود و رسانه‌ها در زمینه وقف پس از خبر رسانی، وظیفه توجه به رویکرد گزارشی را دارند.

 

دکتر رضائیان با اعلام این‌که سومین نقش رسانه‌ها آموزش و نقد است، گفت: هر رویداد وقفی دارای نکاتی آموزشی است و تنها موقوفات به مسائل اقتصادی و فرهنگی خلاصه نمی‌شود بلکه گاهی نیات واقف در جهت تحقیق دانشجویان، فرهنگ سازی و پژوهش است و رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه نقش آموزشی ایفاد کنند.

 

 

این استاد دانشکده خبر ادامه داد: سازمان اوقاف باید روحیه انتقاد پذیری خود را بالا ببرد و به این نکته توجه کنند که انتقاد سالم و صحیح می‌تواند کارگشا باشد و رسانه‌ها نیز در رویکرد خبری و نقد خود باید برخورد کارشناسانه را مدنظر قرار دهند.

 

 

وی برگزاری جشنواره وقف و رسانه ذیل جشنواره وقف چشمه همیشه جاری را یک گام مثبت از سوی سازمان اوقاف برشمرد و تأکید کرد: معیار این جشنواره در سال‌های آینده، قطعاً رویکرد امروز نیست زیرا این جشنواره به جهت برگزاری در حاشیه جشنواره بزرگ وقف، امسال ظهور لازم را نداشت و نواقص و کاستی‌های آن نیز باید برطرف شود.

 

 

دکتر رضائیان با برگزاری این جشنواره بصورت وابسته با جشنواره وقف مخالفت کرد و گفت: پیشنهاد می‌دهم سازمان اوقاف جشنواره وقف و رسانه را بصورت مستقل در کشور برگزار کند زیرا رسانه‌ها بسیار تأثیر گذار هستند و در جذب مخاطب نقش مستقیم دارند./966/د102/ع

 

ارسال نظرات