۱۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۱۸۲۸۸۵
از سوی مرکز جهانی ولی‌عصر؛

سومین نشست «با مؤلفین مهدویت» در اصفهان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نویسنده و پژوهشگر عرصه مهدویت در سومین نشست از نشست‌های «با مؤلفین مهدویت» به بیان توضیحاتی درباره کتاب «آفتاب در غربت» و معنای غربت امام زمان پرداخت.
مهدويت

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام سیدمحمد بنی‌هاشمی، نویسنده و پژوهشگر مهدویت، در مرکز جهانی ولی‌عصر(عج) در سومین نشست از سلسله نشست‌های «با مؤلفین مهدویت» که به بازخوانی تألیفات مهدوی از زبان نگارنده می‌پردازد، با محوریت بررسی کتاب «آفتاب در غربت» برگزار شد.

حجت‌الاسلام بنی‌هاشمی در این نشست گفت: مباحث مربوط به مهدویت در چهار محور گنجانده می‌شود، که معرفت امام عصر(عج)، غیبت امام عصر(عج)، انتظار فرج و دعا برای تعجیل در ظهور چهار محوری است که مباحث مهدویت در آن گنجانده می‌شود و به لطف خدا کتاب‌هایی در این زمینه از این قلم نوشته شده است.

نویسنده کتاب «آفتاب در غربت» به بیان برخی از ویژگی‌های این کتاب پرداخت و گفت: یکی از موضوعات غربت امام عصر(عج) است که باید به اهمیت آن توجه کنیم، گاه غربت در معنای احساسی آن مطرح و برای اشک گرفتن است و باید توجه داشت که غربت نسبی است.

وی ابراز کرد: حقوقی که امام زمان(عج) بر گردن ما دارند، قابل شمارش نیست، بسیاری از افراد حقوق امام عصر(عج) را نشناخته‌اند و اگر هم شناخته‌اند نتوانسته‌اند آن را ادا کنند، نباید امام زمان(عج) محدود به برخی از مراسم‌ها باشد.

حجت‌الاسلام بنی‌هاشمی با تأکید بر این نکته که باید امام زمان(عج) در زندگی ما حضور داشته باشد، بیان کرد: باید امام زمان(عج) در همه لحظه‌های زندگی ما حاضر باشد و به قولی ما با امام زمان(عج) زندگی کنیم و اگر غیر از این باشد امام زمان خود را نشناخته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: امام زمان(عج) بر اساس بیانی از امام هفتم غریب است، یعنی قدر او ناشناخته است، آیا جایگاه معرفت امام عصر(عج) آن چنان‌که در دین وارد شده است برای ما شیعیان شناخته شده است.

خدا‌شناسی با امام‌باوری ممکن می‌شود

نویسنده مجموعه چهارده جلدی حلقه‌های مهدویت با این‌که ما حتی با موضوع امام‌شناسی به درستی آشنا نیستیم، اظهار کرد: امام‌شناسی در نظر ما جایگاه ویژه‌ای ندارد، چه برسد به این‌که به شناخت امام زمان(عج) دست یابیم.

وی ادامه داد: خداشناسی اصل دین و محور دین ما است، همه انبیا برای این آمدند که ما را خداشناس کنند، اما از وجود مبارک امام صادق(ع) روایت شده است که توحید هم از شاخه‌های وجود امام است و باید در این مسأله تأمل شود.

حجت‌الاسلام بنی‌هاشمی با اشاره به این‌که اگر فرد می‌خواهد به توحید واقعی دست یابد باید در خانه امیرالمؤمنین(ع)، امام صادق(ع) زانو بزند، ادامه داد: اگر کسی می‌خواهد در توحید خود انحراف نیابد، باید قدم به قدم با تعالیم اهل‌بیت(ع) در این موضوع جلو برود.

وی اظهار کرد: بر اساس فرمایش امام هفتم نماز و روزه هم از شاخه‌های وجودی امام است، کمالات اخلاقی هم از شاخه‌های وجود امام است، اما بسیاری از شیعیان امام را این‌گونه نمی‌شناسند و این به دلیل عدم شناخت امام است.

نویسنده کتاب «آفتاب در غربت» معرفت را اقرار، قبول، پذیرش و باور خواند و ادامه داد: خداشناس تسلیم خداوند است، خداشناس و خداباور کسی است که امام‌باور باشد، یعنی امام زمان خود را بشناسد، معتقد به خدا کسی است که امام زمان خود را شناخته باشد.

شناخت امام در زمان غیبت سخت‌تر است

وی با اشاره به حدیث پیامبر(ص) مبنی بر این‌که «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة» خاطرنشان کرد: این حدیث اهمیت معرفت امام زمان را نشان می‌دهد، برخی فکر می‌کنند امام را باید تنها برای این بشناسیم که احکام دین را از او یاد بگیریم، اما این امر اشتباه است.

حجت‌الاسلام بنی‌هاشمی تصریح کرد: معرفت امام زمان تنها طریقیت ندارد و تنها برای یادگیری احکام دین نیست، بلکه معرفت امام عصر خود موضوعیت دارد، و موضوعیت آن از طریقیت مهم‌تر است، بزرگان دین فرموده‌اند که هیچ عملی بدون ولایت و بدون معرفت امام زمان پذیرفته نیست.

وی بیان کرد: انسان اگر در قبول کردن امام شک و تردید داشته باشد، اصلا مؤمن نیست، شک در مقام امامت انسان را کافر می‌کند، در این‌جا مؤمن در برابر کافر ذکر شده است، اما اگر کسی در عمل به احکام کوتاهی کرد، فاسق می‌شود.

نویسنده و پژوهشگر حوزوی قدرناشناخته بودن امام زمان(عج) را به این معنی دانست که امام دوازدهم اعتقاد صحیحی به ایشان ندارند، و ادامه داد: زمان غیبت سخت‌تر است،  زیرا ما امام زمان(عج) را مشاهده نمی‌کنیم و دسترسی به ایشان نداریم.

وی گفت: امام سجاد(ع) در بیانی می‌فرمایند همانا برای قیام‌کننده اهل‌بیت دو غیبت است، و یکی از این غیبت‌ها طولانی می‌شود تا جایی که اکثر کسانی که قائل به امر امامت هستند از این موضوع برمی‌گردند و در این راه ثابت قدم نمی‌ماند فردی مگر کسی که یقین قوی دارد.

امام زمان متناسب با شأنی که دارد باید یاد شود

حجت‌الاسلام بنی‌هاشمی ادامه داد: امام‌شناسی ارزش بسیاری دارد و باید از امام زمان(عج) خواست که توفیق دهد، آن طور که شایسته است، ایشان را بشناسیم، معنای دیگر غربت امام زمان(عج) آن است که ایشان از یادرفته‌اند.

وی با اشاره به این‌که امام زمان(عج) آن طور که باید یاد نمی‌شوند، گفت: هر کس متناسب با شأنی که دارد باید یاد شود و اگر ما از امام زمان(عج) هر روز هم یاد بکنیم، حق بیشتری بر گردن ما دارند، همچنین یاد کردن از امام زمان(عج) مراتبی دارد.

مؤلف مجموعه چهارده جلدی حلقه‌های مهدویت در بیان اهمیت یاد اهل‌بیت(ع) خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) فرمود من کشته‌شده اشک هستم و هیچ مؤمنی یاد من نمی‌کند، مگر این‌که او به گریه می‌افتد و یاد امام حسین(ع) اشک را از دل انسان جاری می‌کند و باید درباره امام عصر(عج) نیز این‌گونه باشیم.

وی گفت: شیعه منتظر کسی است که در جشن و شادی، عزا و مصیبت امام عصر(عج) را یاد می‌کند، انسان اگر آبی می‌نوشد یا غذایی می‌خورد، باید امام زمان(عج) را یاد کند، اگر انسان از امام زمان(عج) سپاس‌گذاری نکند، خدا را شکر نکرده است.

حجت‌الاسلام بنی‌هاشمی افزود: یاد امام زمان(عج) برای فرد منتظر شیرین است، برخی با شنیدن موسیقی و مسائل لهو و لعب لذت می‌برند، اما فرد شیعه منتظر با یاد کردن امام زمان(عج) و خواندن زیارت آل‌یاسین و دعای ندبه بانشاط می‌شود./914/پ201/س

ارسال نظرات