۱۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۱۸۳۰۲۱
استاد حوزه علمیه:

غضب آسیب جدی برای مدیریت روحی افراد است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این‌که بشر در زندگی خود نیاز به دین دارد، دین‌داری را محدودیت ندانست و رمز موفقیت برشمرد و گفت: پیامبران دین را برای سعادتمند کردن بشر آورده‌اند.
اخلاق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام سیدمحمدصادق ابطحی، استاد و کارشناس حوزوی، چهارشنبه شب در حسینیه امام صادق(ع) گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید در میان نعمت‌هایی که خداوند به انسان دارد، چهار چیز در حکم جواهر است و چهار خطر آن جواهرات را تهدید می‌کند، این نعمت‌ها عقل، دین، حیا و عمل صالح است.

استاد حوزه علمیه اصفهان عقل را وجه امتیاز انسان و حیوان برشمرد و گفت: عقل نشانه برتری انسان بر سایر موجودات است و تمام انبیا برای هدایت انسان عاقل آمده‌اند و تمام کتب آسمانی برای هدایت انسان عاقل است.

وی اظهار کرد: انبیا برنامه خود را برای انسان‌های عاقل بیان می‌کردند، انسان سفیه و بی‌عقل دارای عذر موجه است و تکلیفی ندارد، خدای عالم از کسانی که از عقل خود استفاده نمی‌کنند، شدیدترین توبیخ را دارد.

حجت‌الاسلام ابطحی با اشاره به این‌که پیامبر(ص) فرمودند غضب عقل انسان را زایل می‌کند و از میان می‌برد، اظهار کرد: غضب آتش‌زنه‌ای از شیطان است، آتشی است که در وجود انسان به پا می‌کند و یک لحظه گر می‌گیرد و انسان دست به اقدامی می‌زند و پشیمان می‌شود.

وی اظهار کرد: غضب یک صفت و ویژگی حیوانی و شهوانی در وجود انسان است و بسیاری افراد دچار آن هستند، سر کوچک‌ترین موضوعی ظرفیت انسان سرمی‌رود و هتاکی می‌کند، در روایت دیگر است زمانی که انسان عصبانی می‌شود، شیطان در وجود او رخنه می‌کند و مهار او از دست خودش خارج می‌شود.

نیاز بشر به دین

استاد حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: غضب دو نوع است، یک غضب ممدوح و یک غضب مذموم، در برابر دشمنان دین غضب خوب است، درباره پیامبر(ص) و یاران او گفته شده است که در برابر دشمنان شدید هستند اما در برابر هم‌دیگر مهربان هستند.

وی با بیان این‌که در بیان پیامبر(ص) دومین گوهر گران‌بها دین است، به بیان معنای دین پرداخت و گفت: دین در اصطلاح مجموعه قوانین و ضوابطی است که نیاز انسان است، ایمان به خدا، ایمان به پیامبر(ص) و مجموعه دستورات الهی است.

حجت‌الاسلام ابطحی دین را یکی از نیازهای انسان دانست و خاطرنشان کرد: آدم اولین بشر روی زمین است و خود نخستین پیامبر نیز هست، انسان خود نمی‌تواند بسیاری از چیزها را با وجود داشتن عقل بفهمد، در حالی که پیامبران این‌ موضوعات را برای انسان آورده‌اند.

وی گفت:‌ کتاب‌چه راهنمای انسان همان دین است، پیامبران برای نشان دادن راه زندگی به انسان‌ها آمده‌اند تا او سعادت‌مند و خوشبخت شود، کسانی که از دین خداوند پیروی می‌کنند، سعادتمند می‌شوند، دفترچه راهنمای زندگی ما قرآن است.

کارشناس و مبلغ حوزوی اظهار کرد: زندگی که در آن دین وجود داشته باشد، نور است، و فرد می‌داند در این زندگی چه کاری را دارد انجام می‌دهد و برابر ضوابط و قوانین پرودگار عالم عمل می‌کند، برخی افراد دین خود را به کوچک‌ترین کلمه‌ای می‌بازند.

دین محدودیت نیست بلکه رمز موفقیت انسان است

وی با تأکید بر این نکته که بازار دین‌فروشی بازار بسیار داغی است، خاطرنشان کرد: در روایات آمده است فرد در آخرت صبح از خانه بیرون می‌رود و عصر بازمی‌گردد در حالی که دین ندارد، در روایت دیگری آمده است که دین‌داری در آخرالزمان از نگاه داشتن زغال در کف دست، سخت‌تر است.

حجت‌الاسلام ابطحی ابراز کرد: دین محدودیت نیست، بلکه رمز موفقیت انسان در زندگی است، دین راه سعادت انسان را بیان می‌کند، پیامبر(ص) آمده تا دین را برای انسان بیان کند، تا طیبات را برای مردم پاک اعلام کند و خبائت و ناپاکی‌ها را حرام بگوید.

وی با بیان این‌که محرمات در دین هر کدام حکمت و فلسفه‌ای دارد، اظهار کرد: دین بدون دلیل چیزی را حرام یا حلال نکرده است و همه این‌ها حکمتی در پس آن نهفته است، تکلیف ما این است که برویم دین خود و احکام آن را بیاموزیم.

استاد حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: دین اقرار به توحید، نبوت است، نماز ستون دین است و اگر نماز نباشد، این دین ضایع است، دین و ایمان به دل نیست، کسی که اعتقاد به دین دارد، اقامه نماز و ادای زکات می‌کند، و همچنین حج، روزه  و داشتن ولایت اهل‌بیت(ع) از شرایط دین‌داری است.

وی بر اساس بیان پیامبر(ص) حسد را سبب فاسد شدن دین خواند و اظهار کرد: حسادت دین انسان را زایل می‌کند، که حسادت ام‌الامراض است، متأسفانه بسیاری از زندگی‌ها ما دچار حسادت است، حسادت ایمان انسان را بر باد می‌دهد./914/پ202/س

ارسال نظرات