۱۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۱۸۳۱۳۹
آیت الله اراکی:

فلسطین شاخصه اصلی هویت اسلامی است/ تقریب استراتژی نشأت گرفته از شریعت حضرت رسول است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله اراکی مسأله فلسطین را شاخصه اصلی هویت اسلامی معرفی کرد و گفت: قدرت دفاعی امت اسلامی با پدید آمدن رژیم جعلی اسرائیل خدشه دار شده است و برای احیای این هویت اسلامی باید رژیم صهیونیستی از صحنه روزگار حذف شود.
آيت الله اراکي، دبير کل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي آيت الله اراکي، دبير کل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در همایش نخبگان حج ابراهیمی خوزستان که امروز در تالار کتابخانه مرکزی اهواز برگزار شد، به تبیین رابطه بیداری اسلامی با مقوله حج پرداخت و اظهار داشت: حج یک همایش تمدن سازی اسلامی است که نقش اساسی در شکل گیری امت اسلامی ایفا می کند.

وی با بیان این که اسلام یک طرح جامع و سازمان یافته است تصریح کرد: هر جامعه ای که بدون سازمان دهی مشخصی عمل کند، هیچ گونه ارتباطی با جامعه اسلامی ندارد.

آیت الله اراکی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم کعبه را خانه رهبری امت اسلام دانست وگفت: مسجد الحرام مرکز اجتماع امت اسلام و محور شکل گیری این امت بزرگ است.

 دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه تصریح کرد: تشرف حجاج به خانه خدا و به جا آوردن مناسک حج تمرین پیوستن به رهبری و تشکیل جامعه اسلامی است.

تعلقات دنیوی انسان را از هویت اسلامی خارج می کند

آیت الله اراکی مهم ترین شاخصه امت اسلامی را وجود رهبری جامع الشرایط دانست و افزود: رهبری پیامبر اکرم(ص) مبنای شکل گیری امت اسلام بوده و لزوم محبت و مودت به پیامبر اکرم(ص) دلیل اهمیت شاخصه رهبری است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم خاطر نشان کرد: انسان مسلمان نباید هیچ گونه تعلقی را در وجود خود برتر از تعلق به خدا و رسول پرورش دهد؛ چرا که تعلقات دنیوی انسان را از هویت دینی و اسلامی خارج می کند.

وی با بیان این که محبان رسول اکرم(ص) و اهل بیت جامعه اسلامی حقیقی را تشکیل می دهند، خاطر نشان کرد: اساس و جوهر امت اسلامی دوستی و حب حضرت محمد(ص) و اهل بیت اوست.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره آیات و روایات درباره دوستی و پیروی از اهل بیت، اظهار داشت: تنها نباید محبت پیامبر اکرم(ص) را در دل داشت؛ چرا که این محبت بدون دوستی با اهل بیت راه به جایی نخواهد برد.

آیت الله اراکی در ادامه خاطر نشان کرد: معیار فرهنگ، شهرسازی، پوشش و زندگی در کشور اسلامی باید بنا به سیره و فرمایشات پیامبر(ص) و ائمه معصومین باشد.

دو مشخصه اساسی امت اسلام

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که انقلاب ایران رجعت به هویت اسلامی بود، اظهار داشت: امت اسلامی دو مشخصه بزرگ دارد که رابطه مستقیمی میان پسوند اسلامی و این دو مشخصه وجود دارد.

آیت الله اراکی قدرت دفاع و مقابله با هجمه های دشمن را اولین نشانه یک امت اسلامی دانست و افزود: عدم توانایی در دفاع از کشور به معنای اختلال و ضعف در حکومت است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به شاخصه دوم امت اسلام اشاره کرد و ابراز داشت: انسجام درونی دیگر شاخصه مهم و اثر گذار است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این که خلافت عثمانی با تمام اشکالات مظهر پیوستگی امت اسلام بود، اظهار داشت: پس از جنگ جهانی اول این قدرت بزرگ متلاشی شد.

فلسطین شاخصه اصلی هویت اسلامی است

آیت الله اراکی مسأله فلسطین را شاخصه اصلی هویت اسلامی معرفی کرد و گفت: قدرت دفاعی امت اسلامی با پدید آمدن رژیم جعلی اسرائیل خدشه دار شده است و برای احیای این هویت اسلامی باید رژیم صهیونیستی از صحنه روزگار حذف شود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به تجزیه طلبی های فراوان پس از حکومت عثمانی اظهار داشت: مهمترین آفت این تجزیه طلبی ها ایجاد زمینه جنگ داخلی و مشکلات قومی گرایی بود.

وی با بیان این که انقلاب اسلامی آغاز شکل گیری امت واحد بود، تصریح کرد: راه اندازی مجمع تقریب مذاهب و مجمع بیداری اسلامی در جهت بازسازی نهضت عظیم اسلامی در راستای بازگشت به هویت اسلامی است.

مسأله تقریب مذاهب استراتژی برخاسته از شریعت رسول اکرم است

آیت الله اراکی با بیان این که هنگام بحث با مسلمانان باید با منطق مشترک سخن گفت، اظهار داشت: در جهت اثبات حقایت شیعه اید تحلیل هایی عمیقی وجود دارد که در صورت ورود به این مسائل نمی توان جامعه اسلامی را با خود همراه کرد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مسأله تقریب مذاهب را وظیفه شرعی و استراتژی برخاسته از شریعت رسول اکرم(ص) دانست و افزود: بسیاری از شاگردان مکتب امام صادق(ع) از اهل سنت و بزرگان فرقه های گوناگون بودند./9464/پ201/ج

ارسال نظرات