۱۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۱۸۳۳۶۱
استاد حوزه مطرح کرد؛

تأمین عدالت اقتصادی اولویت اصلی کارگزار اسلامی باشد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و پژوهشگر علوم قرآنی گفت: حقارت ناشی از کمبود مالی و فقر برنامه درست اقتصادی در جامعه ایجاد مشکل می‌کند پس اولین برنامه کلی برای یک مدیر و کارگزار اسلامی تأمین اعتدال در مسائل اقتصادی است.
مديريت اسلامي

حجت الاسلام حسن‌ عباس‌زاده، استاد حوزه و پژوهشگر علوم قرآنی، در گفت‌ و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه اظهار داشت: سرلوحه مدیریت مسلمانان در تاریخ اسلام حضرت علی(ع) بود که از هر جهت قابل پذیرش است و حتی امروز در دنیای غرب با وجود این که به اندازه مسلمانان قداست امام علی(ع) را باور ندارند اما در قسمت مدیریتی، حضرت امیر المومنین را به عنوان عالی‌ترین مدیر بشری پذیرفته‌اند.


وی افزود: وقتی حضرت علی(ع)، مالک اشتر را به مصر فرستاد، منشور عالی مدیریت اسلامی را به وی ابلاغ کرد و همان منشور در حال حاضر عالی‌ترین منشور مدیریت است که در سازمان ملل متحد نصب‌العین برای همگان شده تا در تاریخ بشری ماندگار شود چراکه نوع مدیریت امام علی(ع) بی سابقه بود.


این مدرس حوزوی اظهار داشت: امام علی(ع) اهداف مدیریت را در چهار اصل کلی بیان کرده و فرمودند:" تنظیم برنامه اقتصادی جامعه یکی از اولویت های یک مدیر جامعه اسلامی است یعنی یک حاکم و یک مدیر باید نظام اجتماعی خود را از لحاظ مالی و اقتصادی کاملا تامین کرده و به فقر در جامعه پایان دهد".


حجت الاسلام عباس ‌زاده افزود: غنای مالی که ناشی از برنامه‌ریزی صحیح و اسلامی است باید در جامعه به وجود آمده تا مردم بتوانند یک زندگی آبرومندانه داشته باشند و به حیثیت انسانی آنها صدمه‌ای وارد نشود.


پژوهشگر علوم قرآنی عنوان کرد:بنابراین حقارت ناشی از کمبود مالی و فقر برنامه درست اقتصادی در جامعه ایجاد مشکل می‌کند پس اولین برنامه کلی برای یک مدیر اسلامی تامین مسائل اقتصادی است.


حجت الاسلام عباس ‌زاده ادامه داد: دومین برنامه کلی مدیر تامین امنیت مرزی و مملکتی است یعنی یک مدیر باید لیاقت و شایستگی دفاع از مرزها و دفاع از باورهای اعتقادی جامعه مثل دفاع از وطن را داشته و آن را برای خود نوعی وظیفه بداند.


وی با اشاره به سومین ویژگی یک مدیر اسلامی در جامعه خاطرنشان کرد: یک مدیر لایق و شایسته باید برنامه فرهنگی و اجتماعی کشور را به درستی برنامه ریزی کند تا در جامعه از نظر زیست و زندگی اجتماعی شرایط بهتری داشته و با آسایش به حیات خود ادامه دهند.


این مدرس حوزوی تاکید کرد: امروزه مقوله ‌های فرهنگی و اجتماعی از مسائل بزرگ جامعه هستند چون در جامعه‌ ای که افراد از یکدیگر درک متقابل و ایثارگری نسبت به هم داشته باشند و در این راستا وظایف متقابل خود را شناسایی کرده و به آن عمل کنند جامعه به سمت پیشرفت و رشد حرکت می‌ کند.


حجت الاسلام عباس‌ زاده تاکید کرد: اعتلای علمی، معرفتی و هنری جامعه نیازمند یک مدیر شایسته است که حضرت علی(ع) نیز بر روی آن تاکید دارند.


پژوهشگر علوم قرآنی افزود: چهارمین ویژگی یک مدیر توجه به مسکن برای آحاد ملت است؛ باید تهیه منطقه مسکونی برای شهروندان و روستاییان نیز توسط یک مدیر اسلامی لایق پیش بینی شود./936/ت303/ب

ارسال نظرات