۲۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۱۸۳۸۵۸
استاد و پژوهشگر حوزه علمیه:

عملکرد دینی، فراتر از منبر و محراب در تبلیغ دین است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام گرجی با بیان این که زبان تبلیغ ما مناسب زمان نیست، گفت: سخنرانی های فقهی دیگر جوابگوی نسل جوان امروز نیست و باید با برخوردهای عارفانه، عاشقانه و دلسوزانه و خیرخواهانه به سوی آنها رفت
حجت الاسلام مهدي گرجي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدی گرجی، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان، امروز در نشستی پیرامون سبک زندگی اسلامی که با حضور جمعی از بسیجیان در محل بنیاد فرهنگی آیت الله خامنه ای، با عنوان سبک زندگی اسلامی برگزار شد، گفت: امروز در دنیا برای موضوعات مختلف روش های گوناگونی وجود دارد مانند نوشتن خط، شعر، ورزش و در تمام موضوعات روش ها و سبک های مختلفی است تا جایی که حتی رشته ای با عنوان سبک شناسی یا متدلوژی در دانشگاه ها تدریس می شود.

 

عدم روش رفتاری مهم ترین اشکال روزگار ماست  

وی با بیان این سؤال که آیا در نحوه زندگی باید روش و شیوه خاصی وجود داشته باشد، اظهار داشت: اکثر افراد در زندگی خویش روشی ندارند و در سبک زندگی و روش برخوردشان با همسر، خانواده، والدین با روش هر چه پیش آید، خوش آید، رفتار می کنند و حتی اگر روشی داشته باشند، منبع و منشأ مشخصی برای روششان وجود ندارد و این مهم ترین اشکال امروز است که در رفتارمان روش مشخصی نداریم.

 

حجت الاسلام گرجی درباره روش دین در ارتباط با دیگران تصریح کرد: رشد عرفان های کاذب و فرقه های انحرافی که در سطح جامعه بر اثر عمل نکردن حرکت های اصیل به وظایف خودشان است که ناشی از اشکال در نحوه تبلیغ دین است.

 

وی در ادامه افزود: با نگاهی به سیره پیامبر در تبلیغ دین، هیچ گاه دیده نشده که آن حضرت به وسیله برگزاری سخنرانی به دنبال تبلیغ دین بوده باشد، آن چه حضرت انجام می دادند نفوذ در دلها به وسیله اعمال و رفتارشان بود در صورتی که ما می خواهیم به وسیله سخنرانی در دل های مردم نفوذ کنیم و این در حالی است که این کار مربوط به زمانه ای بود که وسایل ارتباطی به این حد در دسترس مردم وجود نداشت و تنها منبع اطلاعاتی مردم منبر و محراب بود و اکنون در زمانه کنونی باید چیزی فراتر از منبر و محراب برای تبلیغ دین ارائه داد و آن عملکرد دینی ما است.

 

سخنرانی های فقهی جوابگوی نسل جوان نیست

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که برای جذب جوانان به سوی دین باید رژیم رفتاری تبلیغ دین را عوض کنیم، افزود: سخنرانی های فقهی دیگر جوابگوی نسل جوان امروز نیست و باید با برخوردهای عارفانه، عاشقانه و دلسوزانه و خیرخواهانه به سوی آنها رفت در حالی که ما به اسم دلسوزی، عیب جویی می کنیم و به اسم ارشاد فرد را تحقیر می کنیم و این نشان از آن است که زبان تبلیغ ما مناسب زمانه نیست.

 

وی در ادامه با بیان این این که مشکل ما نبود عملکرد دینی است، خاطرنشان کرد: ما نتوانستیم روح عرفان محمدی و علوی را در جامعه جا بیندازیم چنان که حضرت علی نیز فرموده «قبل از این که با زبان دعوت کنید با روش و رفتار دعوت کنید» و اگر بتوانیم معارف شیعه و عرفان ناب محمدی را همان گونه که هست، ارائه داده و مطرح کنیم، جلوی این گونه انحراف ها گرفته خواهد شد.

 

بهترین ذکر عمل صالح است

حجت الاسلام گرجی درباره سبک ارتباط با خداوند بیان داشت: نمونه اعلای عرفان و سریعترین راه برای رسیدن به خدا از طریق محبت کردن به فقرا و نیکی به والدین است نه این که در گوشه ای به نام عرفان به ذکر و ختم مشغول باشیم و آن چه در روایات اسلام وارد شده که بهترین ذکر عمل صالح است و بهترین عرفان حضور در اجتماع به صورت عملی و رفتاری است.

 

وی درباره سبک روابط اجتماعی به خصوص ارتباط با جنس مخالف خاطرنشان کرد:‌ با توجه به وضعیت آمار طلاق در اصفهان که شاهد ساعتی 1 طلاق هستیم و در میان شهرهای کشور، رتبه چهارم را دارد، آن چه سبب این وضعیت شده نبود معیار و روش و متد برای حضور زنان و مردان در کنار هم در اجتماع است و نتوانستیم یک برنامه کامل برای نحوه ارتباط بین نامحرم در مدارس، دانشگاه ها، و اجتماع ارائه دهیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان داشت: درباره سبک زندگی در روابط خانواده، آن چه اسلام روی آن تأکید دارد وجود حریم در جامعه و وجود آزادی در خانه و خانواده برای زن و مرد است در حالی که اکنون شاهد آن هستیم که این مسأله عکس شده است و جامعه دچار آزادی بی حد و حصر و خانواده دارای حریم و مانع برای افراد شده به گونه ای که وقتی ازدواج می کند خود را اسیر خانواده می دانند.

 

نمی توان حضور زنان را در جامعه نفی کرد

حجت الاسلام گرجی در ادامه درباره نحوه ارتباط زن و مرد در محیط های اجتماعی گفت: در جامعه حضور زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور قطعی و حتمی و تعطیل ناپذیر است، ولی مهم این است که چگونه باید رفتار کنند تا باعث آسیب به خانواده نشود و مورد سوء استفاده قرار نگیرند.

 

وی با بیان این مطلب که نمی توان حضور زنان را در جامعه نفی کرد، خاطرنشان کرد: باید حضور زنان در جامعه را تعریف و چگونگی ورود به اجتماع  را بررسی کرده به گونه ای که هم باعث حفظ نظام خانواده و هم حفظ عزت خود زن شود و این امر جز این که زنان به صورت یک انسان در سطح جامعه حضور پیدا کنند نه مانند یک زن و جنس زنانه تحقق پیدا نمی کند.

 

قابل ذکر است، این نشست با حضور جمعی از سرمربیان، مربیان، سرگروهان حوزه ها و پایگاه های بسیج  با عنوان سبک زندگی اسلام در محل بنیاد فرهنگی آیت الله خامنه ای برگزار شد./939/پ201/ب

ارسال نظرات