۲۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۱۸۴۱۸۱
حجت الاسلام جوادی آملی:

استحکام بنیان های معرفتی در گرو الهام گیری آموزش از پژوهش است

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل با بیان این که دانشی که از مهد پژوهش متولد می شود منبع خود را از تحقیق می جوید، تصریح کرد: مراکزی که آموزش آن از آبشخور پژوهش الهام نمی جوید بنیان های معرفتی آن استحکام نمی یابد.
حجت الاسلام جوادي آملي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی، مدیر حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل صبح امروز در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه مازندران در آمل گفت: اهداف، سیاست ها و راهبردهایی که در شورای عالی مدیریت حوزه های علمیه و و به ویژه از منظر آیت الله حسینی بوشهری مطرح است برای همه حوزه های علمیه فرصت بسیاری است که همه اقشار مرتبط با حوزه های علمیه با توجه با راهبردهای وی سال تحصیلی جدید را آغاز کنند.

 

وی با اشاره به این که مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل در سال 83 از سوی حضرت آیت الله جوادی آملی تأسیس شد، افزود: این مدرسه هماهنگی کامل با مسؤولان حوزه داشته و سعی دارد همه برنامه های ابلاغی را اجرا کند.

 

فعالیت علمی بیش از 220 طلبه و دانش پژوه در حوزه علمیه و مرکز تخصصی امام حسن عسکری آمل

حجت الاسلام جوادی آملی با بیان این که در حال حاضر بیش از 150 طلبه و دانش پژوه در این حوزه مشغول تحصیل هستند، گفت: بهره گیری از اساتید برجسته و مجرب یکی از ویژگی های مهم این حوزه علمیه است.

 

مدیرحوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل همچنین به فعالیت های علمی مرکز تخصصی کلام در این حوزه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بیش از 70 طلبه در این مرکز به فعالیت های علمی مشغول هستند.

 

راه اندازی متجمع آموزشی و پژوهشی امام حسن عسکری آمل

وی همچنین به راه اندازی مجتمع آموزشی و پژوهشی مرتبط با حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) در آمل اشاره کرد و گفت: خوشبختانه عملیات طراحی این متجمع انجام شده و با مساعدت های لازم مسؤولان عملیات اجرایی آن نیز به زودی آغاز خواهد شد.

 

حجت الاسلام جوادی آملی با بیان این که آموزش یکی از عمده ترین ارکان حوزه های علمیه را تشکیل می دهد، ادامه داد: این مسأله مهم هویتی اصیل در فرهنگ دینی داشته است.

 

وی با اشاره به این که تعلیم در نازل ترین سطح آن انتقال مفاهیم و صورت های علمی از ذهنی به ذهن دیگر است، افزود: در فرهنگ دینی این سطح از معرفت آموزش ناکافی دانسته شده بلکه معلم نه تنها باید صور اشجیا بلکه حقایق آن را در جان جای دهد.

 

همراهی علم با مکارم اخلاقی آراستگی به همراه دارد

 

مدیر حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل با بیان این که در نگاه دین علم نور معرفی شده است، ادامه داد: علم گرچه ظاهراً مطلوب و گوارا است، اما اگر با محاسن و مکارم همراه شود آراسته می شود.

 

وی افزود: بزرگان علمی در تاریخ این گونه زیسته و فروزان گشته اند که در این گستره زمان دانش افروزان باید روشنای دانش را با فروغ اخلاق آمیخته سازند.

 

حجت الاسلام جوادی آملی با بیان این که دانشی که از مهد پژوهش متولد می شود منبع خود را از تحقیق می جوید، تصریح کرد: مراکزی که آموزش آن از آبشخور پژوهش الهام نمی جوید بنیان های معرفتی آن استحکام نمی یابد.

 

وی ادامه داد: هر گاه افرادی که در عرصه پژوهش پدیدار گشته اند دستاوردهای گرانبهایی را آورده اند که تا قرون متمادی همگان از آن بهره مند شده اند.

 

مدیر حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل در ادامه سخنان خود به ضرورت تقویت تهذیب در حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: امروزه بیش از هر زمان دیگری تهذیب در حوزه های علمیه ضرورت یافته است و آنچه که روح انسانی را جلا می بخشد اخلاق است.

 

جهل علمی آفت دانشمندان و شهوت عملی آسیب اخلاق مداران است

وی با بیان این که حوزه های علمیه را به علم واخلاق می شناسند، گفت: جهل علمی آفت دانشمندان و شهوت عملی را آسیب اخلاق مداران می دانند.

 

حجت الاسلام جوادی آملی، ایجاد معاونت تهذیب در حوزه های علمیه را توسعه و ارتقاء فضای اخلاقی دانست و گفت: این برنامه های مناسب در جلویگری سریع و هدفگیری مناسب زمانی امکان پذیر است که بینش عمیق و همه جانبه سایه افکن همه پوشش های مناسب باشد.

 

وی با بیان این که امروز حوزه های علمیه خود را برای حضور در همه عرصه ها مهیا می سازند، گفت: ابلاغ همه نهادها به سمت حوزه های علمیه مهیا شده که حوزویان باید خود را با بینش عمیق مسلح سازند.

 

حجت الاسلام جوادی آملی با اشاره به این که در روزگاران ما نادر دوران امام راحل است که آهنگ پیامبر گونه داشتند و به داد ملت های جهان رسیدند، گفت: انقلاب شکوهمند امام خمینی(ره) اندیشه ها را آزاد کرد.

 

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری و مراجع تقلید نیز امروز با اعطاء بینش صحیح مسیر جهان بینی را مهیا می سازند.

 

مدیر حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل گفت: وحدت، انسجام امت اسلامی و پرهیز از هر مسأله ای که موجب اختلاف می شود با توجه به مسائلی که امروز در برخی کشورهای اسلامی شاهد آن هستیم ناشی از عدم توجه به این مسأله است.

 

وی ادامه داد: هم اندیشی عملی و دینی که سرمایه اصلی کشور هستند با وحدت حوزه و دانشگاه جامعه به صلاح و وحدت خواهد رسید.

 

حجت الاسلام جوادی با بیان این که عده ای با شعارهای دین گرایی بدترین ضربه را به پیکره دین وارد می کنند و بدترین جنایت ها را مرتکب می شود و بعد نیز به نام آزادی و حقوق بشر بر طبل جنگ می کوبند.

 

مدیر حوزه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل با اشاره به این که نقش اساسی حوزه های علمیه امروز به مراتب بیشتر احساس می شود، گفت: اکنون که دولت تدبیر و امید سکان قوه مجریه را بر دست گرفت نیاز به طرحی محکم و مستحکم است تا استقلال واقعی حوزه های علمیه را استوار کنند./950/پ201/ب

ارسال نظرات