۲۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۱۸۴۲۰۰
مدیر حج و زیارت خراسان شمالی:

نخستین گروه از زائران خراسان شمالی عازم خانه خدا شدند

خبرگزاری رسا ـ مدیر حج و زیارت استان خراسان شمالی گفت: بامداد یکشنبه نخستین گروه از زائران این استان از طریق فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد برای زیارت بیت الله الحرام اعزام شدند.
نخستین گروه از زائران خراسان شمالی عازم خانه خدا شدند
جواد شاد، مدیر حج و زیارت استان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از اعزام نخستین گروه از زائران این استان به مکه مکرمه خبر داد و افزود: نخستین گروه از زائران خراسان شمالی بامداد یکشنبه بیست و چهارم شهریور ماه با کاروانی به ظرفیت 95 نفر از فرودگاه شهید هاشمی ن‍ژاد مشهد، عازم زیارت خانه خدا شدند.
 
وی با بیان این که در سال جاری هفت کاروان با مجموع ظرفیت 800 نفر به همراه خدمه از خراسان شمالی به سرزمین وحی اعزام خواهند شد، اظهار داشت: اعزام کاروان های حج تمتع استان از یکشنبه بیست و چهارم شهریور ماه آغاز شده و تا اول مهر ماه جاری ادامه خواهد داشت.
 
به گفته شاد در مدت مذکور هر هفت کاروان حجاج خراسان شمالی به صورت مدینه اول به کشور عربستان اعزام می شوند.
 
وی اضافه کرد: حجاج خراسان شمالی به مدت 38 روز در کشور عربستان اقامت خواهند داشت و در این مدت علاوه بر زیارت خانه خدا، به زیارت مدینه منوره و قبرستان بقیع نیز نائل خواهند شد.
 
این مسؤول زمان برگشت حجاج خراسان شمالی از زیارت بیت الله الحرام را سی ام مهر تا هشتم آبان ماه جاری ذکر و اظهار کرد: امسال اعزام و بازگشت زائران حج تمتع خراسان شمالی با استفاده از پروازهای پهن‌پیکر انجام می شود.
 
شاد در ادامه بر رعایت قوانین کشور عربستان از سوی زائران تأکید کرد و با یادآوری این که در سال گذشته شش نفر از متقاضیان حج در خراسان شمالی به دلیل به همراه داشتن مواد مخدر از تشرف به خانه خدا باز ماندند، عنوان کرد: این مسأله علاوه بر این که دارای تبعات سیاسی و اجتماعی است، از نظر روحی و روانی نیز اثرات نامناسب دارد و لازم است حجاج خود این مهم را رعایت کنند.
 
گفتنی است، پیش از اعزام زائران خراسان شمالی به خانه خدا، همایش آموزشی اجرای مناسک حج تمتع با حضور حج گزاران سال 92 خراسان شمالی طی روزهای چهاردهم و پانزدهم شهریور ماه جاری به میزبانی بجنورد و در محل فرودگاه نوزدهم مهر و مجموعه ورزشی شهید علیدخت این شهر برگزار شد.
 
در این همایش حج گزاران ضمن اجرای نمادین مناسک حج تمتع، آموزش های لازم برای به جای آوردن فرامین حج را فرا گرفتند.
 
در همایش آموزشی حج، شرکت کنندگان با قوانین و مقررات کشور عربستان و مناسک حج از بدو خروج از کشور، فرودگاه عربستان، عرفات، مزدلفه، منا، قربانگاه و ... آشنا شده و با توجه به این که در سال جاری مدینه شناسی نیز به این همایش آموزشی اضافه شده بود، حج گزاران آموزش های لازم در زمینه زیارت مدینه منوره و حرم شریف نبوی و ائمه بقیع را نیز فرا گرفتند.
 
در حالی که سال گذشته بیش از یک هزار نفر از خراسان شمالی به حج تمتع مشرف شدند، در سال جاری این تعداد با کاهشی 300 نفری روبرو بوده و حدود 770 نفر از این استان به زیارت خانه خدا می روند.
 
افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش هزینه های حج تمتع مهم ترین دلیل این مسئله است، به گونه ای که سال گذشته حداقل هزینه اعزام به تمتع پنج و حداکثر هزینه نیز شش میلیون تومان بود اما این میزان در سال جاری با توجه به افزایش نرخ ارز به حداقل 9 و حداکثر دوازده میلیون تومان افزایش یافته است.
 
این موضوع سبب شد تا بسیاری از افرادی که سال ها در انتظار اعزام به مکه مکرمه بودند با وجود فرا رسیدن نوبت اعزام آنها، با توجه به عدم توانایی در تامین مبلغ مورد نیاز، از زیارت خانه خدا محروم شوند.
 
مطابق آخرین آمار ارائه شده از سوی اداره حج و زیارت خراسان شمالی، در این استان حدود 13 هزار متقاضی به انتظار اعزام به خانه خدا، نام نویسی کرده اند./9314/ت303/ب
ارسال نظرات