۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۱۸۴۸۵۲
علمای مسلمان روسیه هشدار دادند؛

احتمال وقوع ناآرامی در روسیه به دلیل ممنوعیت استفاده از ترجمه قرآن

خبرگزاری رسا ـ علمای مسلمان روسیه روز جمعه درباره احتمال وقوع ناآرامی در جوامع اسلامی این کشور و دیگر مناطق در صورت لغو نشدن حکم دادگاه در خصوص ممنوع شدن استفاده از ترجمه‌ای تفسیری از قرآن کریم، هشدار دادند.
قرآن کريم

 

به گزارش خبرگزاری رسا، دادگاه شهر نووروسسک در جنوب روسیه روز سه‌شنبه، 26 شهریورماه، با استناد به قانون مبارزه با افراط‌گرایی در روسیه، متن ترجمه شده از قرآن را که مسلمانان روسیه به شکل گسترده قرائت می‌کنند، به‌دلیل وجود تفاسیر مربوط به آیات جهاد، ممنوع اعلام کرد. گروه‌های حقوقی می‌گویند مقامات محلی از این قانون علیه گروه‌هایی که از حمایت کلیسای ارتدوکس روسیه برخوردار نیستند، سوء استفاده می‌کنند.

 

گروه‌های حقوقی اعلام کردند: این تصمیم که در صورت لغو نشدن در دادگاه استیناف در سراسر روسیه اجرا خواهد شد، تقریبا معادل ممنوع کردن قرائت قرآن است.

 

شورای استفتای روسیه روز جمعه، 29 شهریورماه، نگرانی خود را با ارسال نامه‌ای سرگشاده برای ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، اعلام کرد. پوتین بارها خواستار وحدت پیروان ادیان بزرگ شده و هشدار داده، تنش‌های نژادی ممکن است روسیه را تکه تکه کند.

 

روشان عباس‌اف، معاون رییس شورای استفتای که رابطه‌ای نزدیک با کاخ ریاست‌جمهوری(کرملین) دارد، به رویترز گفت: مسلمانان روسیه از چنین حکم زشتی احساس نارضایتی شدید می‌کنند.

 

وی هشدار داد: در صورت اجراشدن این حکم، ناآرامی نه فقط در روسیه بلکه در سراسر جهان روی خواهد داد. ما از نابود کردن قرآن حرف می‌زنیم.

 

شورای استفتای روسیه در نامه‌ا‌ش به پوتین، اوضاع را با خشونت‌های خاورمیانه و افغانستان پس از آن که تری جونز، کشیش آمریکایی، تهدید به آتش‌زدن قرآن در 11 سپتامبر 2010 کرد، مقایسه کرد و افزود: باید بررسی کرد که نابود کردن کتاب‌ها به‌ویژه کتاب‌های مقدس در روسیه در سال گذشته با چه واکنشی مواجه شده است.

 

مراد موسایف، وکیل مدافع دانشمند آذربایجانی «المیر کولیف»، که ترجمه را ارائه کرده است، نیز در این باره گفت: به این حکم مربوط به درخواست ممنوع شدن متن ترجمه شده و نابودی نسخه‌های آن اعتراض خواهد کرد. وی که یک ماه برای اعتراض به حکم فرصت دارد، به رویترز گفت: این حماقت محض است، شماری از دادستانان محلی این مسأله را به دادگاهی محلی بردند و با هم تصمیم گرفتند، کتاب مقدس مسلمانان را ممنوع کنند. از یک سو در روسیه آزادی عقیده وجود دارد و از سوی دیگر آنها متون اصلی دینی را ممنوع می کنند.

 

کارشناسان می‌گویند: ترجمه کولیف که بیش از 10 سال از آن می‌گذرد، ترجمه‌ا‌ی آکادمیک بوده و از احترام برخوردار است. ترجمه کولیف یکی از چهار ترجمه قرآن به زبان روسی است.

 

احمد یارلیکابوف، کارشناس اسلام در آکادمی علوم روسیه گفت: این ترجمه‌ا‌ی بسیار باکیفیت است. ممنوع کردن ترجمه کولیف اقدامی غیرحرفه‌ای است و شما می‌توانید کتاب مقدس را نیز به همین آسانی ممنوع کنید زیرا دربردارنده بخش‌هایی است که از جهاد سخن گفته است.

 

پوتین از کلیسای ارتدوکس روسیه حمایت می‌کند، ولی در عین حال خواستار حفظ هویت چند فرهنگی روسیه است و بر ضرورت پرهیز از ایجاد کشمکش دینی در کشوری که 15 درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند، تاکید دارد.

 

از زمان تصویب قانون مبارزه با افراط‌گرایی در روسیه در سال 2002 با هدف مقابله با تهدیدهای احتمالی تندروها، بیش از 2000 کتاب در فهرست سیاه قرار گرفته و فهرست آنها در پایگاه اینترنتی وزارت دادگستری روسیه موجود است./982/ب102/د

منبع: ایکنا

ارسال نظرات