۰۲ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۶
کد خبر: ۱۸۵۳۰۴

عزم علمای اسلام بر اتمام جنگ در افغانستان

خبرگزاری رسا ـ بی بی سی: روحانیون از نفوذ قابل توجهی در میان مردم منطقه به خصوص افغانستان برخوردارند.
علماي اسلام در کابل

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه بی بی سی فارسی در خبری گفت: بیش از 200 تن از علمای دین اسلام از جمله نمایندگان چندین سازمان اسلامی در جهان در کابل گرد هم آمده و بر ضرورت پایان جنگ در افغانستان تاکید کرده اند.
به گزارش این خبرگزاری؛ شورای عالی صلح افغانستان و میزبان این گردهمایی، از کشورهای اسلامی خواسته است تا زمینه مذاکرات مستقیم با گروه های مخالف دولت افغانستان را فراهم کنند.
قابل ذکر است در گردهمایی امروز روحانیونی از مصر، عربستان سعودی، ترکیه، ایران، پاکستان، اندونزی، سودان، تاجیکستان، قزاقستان و آمریکا حضور داشتند.
صلاح‌الدین ربانی، رئیس این شورا گفت: توجیه جنگ کنونی در افغانستان به یک مشکل پیچیده تبدیل شده و پایان آن مستلزم همکاری جهان اسلام است.
به گفته او؛ ما بیشتر از همه ضرورت به حمایت جدی کشورهای اسلامی و به خصوص علمای امت اسلامی داریم. حالا با همکاری شما علمای معزز، می‌خواهیم در رابطه به مساله مذاکرات و زمینه سازی برای مذاکرات مستقیم در هر جایی که از نظر علمای محترم بهتر و ممکن پنداشته می‌شود، بحث و مشورت کنیم.
بی بی سی در ادامه افزود: این فراخوان رئیس شورا با واکنش مثبت حاضران همراه بود. سازمان‌ همکاری‌های اسلامی از جمله شرکت کنندگان این نشست، آمادگی اش را برای همکاری در روند مذاکرات صلح افغانستان اعلام کرد.
آیدن نورحان، سفیر این سازمان در کابل گفت: به عنوان بزرگترین سازمان پس از ملل متحد، سازمان کنفرانس اسلامی و نهادهای زیر مجموعه اش آماده هستند تا تلاش خود را برای پایان دادن به رنج و درد برادران و خواهران مسلمان افغان به خرج دهند.
بی بی سی به نقل از عبدالمتین صدیقی، رئیس شورای اسلامی آمریکا نیز در این نشست گفت: در فرصت باقیمانده تا سال 2014، جهان اسلام باید تلاش زیادی را برای برقراری صلح در افغانستان به خرج دهد.
او گفت: من نیز در مورد وضعیت افغانستان پس از سال 2014 نگرانم. در حالی که جنگ در افغانستان ادامه دارد، هیچ یک از طرف ها حاضر نیستند با هم دور میز مذاکره بنشینند. در چنین وضعیتی نیاز است تا کشورهای اسلامی تلاش بیشتری کنند تا این جناح ها را برای گفتگوهای صلح دور یک میز بکشانند.
بی بی سی در ادامه اذعان کرد: روحانیون از نفوذ قابل توجهی در میان مردم منطقه به خصوص افغانستان برخوردارند. مخالفان مسلح دولت افغانستان در مواردی به واسطه فتواهای برخی روحانیون، برای جنگ علیه دولت افغانستان مهیا شده اند.
شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید به دلیل نفوذ معنوی روحانیون بر مردم، این شورا تصمیم گرفت از علما بخواهد با استفاده از نفوذ مذهبی خود راهی برای توقف جنگ در افغانستان بیابند./1421/1409/ح

ارسال نظرات