۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۱۸۵۷۲۱
تحلیل اندیشمند مصری از رابطه ایران و آمریکا؛

جام زهری که اوباما سرکشید/ مواضع معتدل روحانی دلیل تمایل آمریکا به ایران نیست

خبرگزاری رسا ـ اندیشمند مصری با ارائه تحلیلی به تشریح واقعیت تمایل آمریکا برای ایجاد رابطه با جمهوری اسلامی پرداخت و نوشت: ساده اندیشی است اگر فکر کنیم سخنان و مواضع معتدل حسن روحانی موجب تمایل آمریکا برای برقراری رابطه با ایران شده است.
جام زهری که اوباما سرکشید/ مواضع معتدل روحانی دلیل تمایل آمریکا به ایران نیست

 

به گزارش خبرگزاری رسا، احمد راسم النفیس رییس حزب التحریر و استاد دانشگاه مصر در تحلیلی که درباره ارتباط ایران و آمریکا و تماس تلفنی اوباما با دکتر حسن روحانی در سایت اینترنتی خود منتشر کرد، نوشت: برخی سوال می کنند که چرا گام های رابطه میان ایران و آمریکا به سرعت شکل گرفت و آیا سخنان آتشین احمدی نژاد رییس جمهور سابق ایران علیه غرب عامل اصلی به تأخیر افتادن آغاز مذاکرات بود به گونه ای که با آمدن روحانی این رابطه در حال شکل گرفتن است.

 

وی افزود: شاید سخنان معتدل روحانی در این مسأله نقش داشت ولی مطمئنا سیاست های غرب به ویژه آمریکا در قبال ایران با سخنان یک نفر دستخوش تغییر بزرگی نمی شود که اگر این چنین بود سیاست آمریکا در زمان ریاست محمد خاتمی که سخنانش بیش از حسن روحانی مطابق نظر غرب بود باید تغییر می کرد. ساده اندیشی است اگر فکر کنیم سخنان و مواضع معتدل حسن روحانی موجب تمایل آمریکا برای برقراری رابطه با ایران شده است.

 

النفیس با تمسخرآمیز خواندن سخنان مقامات آمریکایی درباره برنامه هسته ای ایران، تصریح کرد: جان کری اظهار داشت در صورتی که ایران به بازرسان هسته ای اجازه بازدید دهد، واشنگتن تحریم را از این کشور برمی‎دارد گویی که بازرسان آژانس اتمی تاکنون از نیروگاه های هسته ای ایران بازدید نکرده اند.

 

این اندیشمند مصری، اذعان اوباما مبنی بر عدم تصمیم آمریکا برای تغییر نظام در ایران را عقب نشینی بزرگ و بسیار مهم این کشور توصیف کرد و اظهار داشت: آمریکا و همپیمانان غربی‎اش کاملا به این نتیجه رسیده‎اند که سرنگونی نظام جمهوری اسلامی با عملیات نظامی یا سایر توطئه ها نظیر حمله نظامی به سوریه برای فشار بیشتر بر ایران، محقق نخواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه غیرممکن است آمریکا به دلیل روی کارآمدن دولتی معتدل در ایران به فکر همکاری با این کشور افتاده باشد، ادامه داد: کارشناسان بر این باورند که توقف غنی سازی اورانیوم به هیچ وجه خط قرمز ایران نیست، بلکه دفاع از نظام دینی جمهوری اسلامی، خط قرمزی است که از آن کوتاه نیامده و هیچ معامله ای را در قبال آن انجام نمی دهند.

 

احمد راسم النفیس به دست و پا زدن آمریکا در تحولات عراق و سوریه اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: قطع کامل رابطه میان ایران و آمریکا همچنان ادامه دارد، اما بحران سوریه و بحران عراق نشان داد که نفوذ غرب در منطقه به ویژه پس از سرنگونی حاکمان مزدور این کشورها به شدت کاهش یافته و آمریکا برای فرار از وضع کنونی در پی یافتن راه حلی است.

 

رییس حزب التحریر مصر تأکید کرد: عقب نشینی آمریکا از پروژه سرنگونی جمهوری اسلامی به معنای نوشیدن جام زهر از سوی آمریکا و همپیمانان غربی است که حضور خود در منطقه را مرهون تحقق این نقشه می دانستند، نقشه ای که سال های فراوانی است با ناکامی مواجه می شود.

 

وی در پایان گفت: آمریکا و غرب که به خوبی دریافتند دوران اشغال به سر رسیده است به برقراری رابطه با ایران روی آوردند. آنان می دانند که دیگر نمی توانند به پایگاه های نظامی خود در برخی کشورهای عربی تکیه کنند./980/ب901/ک

ارسال نظرات