۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۱۸۵۸۶۱
اردوغان:

ترکیه به منع حجاب اسلامی پایان می‎دهد

خبرگزاری رسا ـ نخست‎وزیر ترکیه در سخنانی تاکید کرد که کشورش به منع حجاب و استفاده از پوشش اسلامی در سازمان‎های دولتی پایان می‎دهد.
رجب طيب اردوغان
 
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری "On Islam"، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در سخنانی اعلام کرد که منع حجاب اسلامی در سازمان های دولتی این کشور لغو می شود.
 
نخست وزیر ترکیه تاکید کرد که با افزودن یک متمم به بند پنجم قانون منع حجاب قصد دارد که منع استفاده از روسری در سازمان های دولتی را ملغی کند.  
 
وی گفت: این عاقلانه نیست که تصور کنیم اصلاحاتی که ما قصد انجام آنها را داریم تمامی مشکلات کشور را حل می کنند، هر چند که ما آرزو داریم همین طور باشد.
 
رجب طیب اردوغان همچنین هشدار داد که کسانی که مانع از اجرای آیین های دینی مردم شوند به سختی مجازات می شوند.
 
مدت کوتاهی پس از کودتای سال 1980 میلادی نظامیان، حجاب اسلامی در سازمان های دولتی، دانشگاه ها، مدارس و اماکن عمومی ترکیه ممنوع شد.  

 

برخی از عناصر سکولار و فعال در ترکیه از جمله ژنرال های ارتش، قضات و روسای دانشگاه ها همچنان به سختی با لغو ممنوعیت حجاب مخالفت می کنند.  
 
در سال 2008 میلادی حزب عدالت و توسعه ترکیه تغییراتی در قانون اساسی این کشور ایجاد کرد تا بتواند محدودیت های وضع شده علیه حجاب در دانشگاه ها را لغو کند.
 
در نوامبر سال 2012 میلادی بود که ترکیه به دهه ها ممنوعیت حجاب در مدارس اسلامی پایان داد.
 
بر اساس قانون جدید دانش آموزان مدارس اسلامی اجازه دارند که از پوشش اسلامی حجاب استفاده کنند.
 
دانش آموزان مدارس معمولی نیز به موجب همین قوانین می توانند در کلاس های قرآنی از روسری استفاده کنند.
 
این تغییرات از سال تحصیلی جاری (2013-2014 میلادی) در مدارس ترکیه اجرا می شوند./990/ب902/د
ارسال نظرات