۱۱ مهر ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۱۸۶۲۳۷
رییس تبلیغات اسلامی کاشان:

مراسم قالیشویان نماد ولایت مداری است

خبرگزاری رسا ـ رییس تبلیغات اسلامی شهرستان کاشان، مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان، در مشهد اردهال کاشان را نماد ولایت مداری و حمایت از ولایت دانست.
حجت الاسلام حسيني

حجت الاسلام عبدالصاحب حسینی، رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کاشان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان گفت: مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال کاشان، با وجود گذشت سالیان طولانی از این رخداد همچنان روحیه ولایت مداری و حمایت از ولایت در نزد مردم فین کاشان زنده است.

 

وی برگزاری همه ساله مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال کاشان در دومین جمعه از مهرماه حاکی از ایمان راسخ مردم فین کاشان و مشهد اردهال دانست و افزود: تجمع بزرگ مردم فین کاشان در کنار مضجع شریف حضرت سلطان‌علی بن امام محمد باقر(ع) دارای پیام مهمی است.

 

حجت الاسلام حسینی گفت: دشمن هر چند با تمام امکانات و تجهیزات خود برای محو ارزش‌ها و تضعیف ایمان مردم وارد میدان شده بود؛ اما نتوانست ارزش‌ها را محو کند.

 

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کاشان یادآور شد: مردم فین کاشان با برگزاری آیین سنتی مذهبی قالیشویان ثابت کردند همچنان بر ارزش ها پای بند بوده و حمایت از ولایت را وظیفه دینی خود می دانند.

 

گفتنی است، آیین قالیشویان به عنوان تنها مراسم سنتی مذهبی است که با تاریخ سال شمسی ایران همه ساله در دومین جمعه از مهرماه در مشهد اردهال از توابع کاشان محل دفن امامزاده سلطانعلی فرزند امام محمد باقر(ع) یکی از چهار امامزاده واجب التعظیم برگزار می‌شود.

 

امامزاده حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر(ع) در قرن دوم هجری قمری بنا به دعوت مردم ولایتمدار کاشان و فین و به امر پدر بزرگوارش حضرت امام محمد باقر(ع) و برای ترویج و تعلیم شریعت مقدس اسلام عازم کاشان شد که پس از سه سال ارشاد و هدایت مردم در منطقه اردهال کاشان گرفتار مزدوران ظالم هشام بن عبدالملک مروان شده و پس از یک جنگ نا برابر بطور ناجوانمردانه و مظلومانه مانند جد بزرگوارش امام حسین(ع) به شهادت می رسد.

 

مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان تنها مراسم مذهبی است که تاریخ برگزاری آن به صورت شمسی محاسبه می‌شود، تکرار نمادین مراسم تشییع پیکر امامزاده سلطانعلی توسط مردم فین کاشان در یک‌هزار و 314 سال قبل است./939/ت303/س

ارسال نظرات