۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۱۸۶۳۹۸

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری همایش آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه اهل سنت خراسان، افتتاح میقات الرضای شهر قوچان در آینده نزدیک، سخنرانی مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان در مراسم افتتاح ساختمان جدید حوزه علمیه خواهران اسفراین عناوین مهم ترین خبرهای کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، همایش آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه اهل سنت خراسان با عنوان «روحانیت آگاه؛ پیشگام در مبارزه با انحرافات» فردا در مشهد برگزار می شود.

 

بر اساس این گزارش، این همایش 15 مهرماه ساعت 8:30 دقیقه صبح با حضور مدیران، مدرسین و ائمه جمعه اهل سنت خراسان در محل اردوگاه مازندران واقع در بلوار صبا برگزار می‌شود.

 

حوزه‌های علمیه باید برای فرهنگ سازی جامعه هم‌افزایی داشته باشند

حجت الاسلام اکبر فرجام در مراسم افتتاح ساختمان مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (س) اسفراین با بیان این که طبق فرمایش امیرالمؤمنین (ع)، جامعه به رهبری نیازمند است، گفت: طبق فرمایش امام رضا (ع) رهبری همانند نظام و بند تسبیحی است که مهره ها را در جایگاه خودش قرار می‌دهد.

 

وی امنیت داشتن کشورمان را به خاطر وجود رهبری صالح دانست و با اشاره به اختلافات، ترورها و ناامنی‌های کشورهای منطقه، خاطرنشان کرد:‌ امروز ایران آرام و امن ترین کشور روی کره زمین است و ولایت، رهبری و امامت جامعه، رکن اساسی و عمود این خیمه، می‌باشد.

 

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان به دو نیازمندی طبیب جسم و روح و فکر در جامعه اشاره کرد و با بیان این که نسبت به مورد اول بیشتر توجه شده است، گفت: بخشی از نیازهای انسان خاکی و مادی را طبیبان بدن عهده دارند که این نیاز از امور ضروری است.

 

وی با اشاره به حدیث «عَجَبٌ لِمَنْ یَتَفَکَّرُ فِی مَأْکُولِهِ کَیْفَ لَا یَتَفَکَّرُ فِی مَعْقُولِهِ فَیُجَنِّبُ بَطْنَهُ مَا یُؤْذِیهِ وَ یُودِعُ صَدْرَهُ مَا یُرْدِیه». [بحار الانوار، ج 1، ص 218]»، اظهارداشت: همانگونه که حضور پزشک برای یک جامعه ضرورت دارد، پزشک معنوی که انبیاء و معصومین (علیهم السلام) هستند، عهده دار فکر مردم می‌باشند که دلسوزانه در صدد هدایت مردم هستند.

 

دبیر شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه « لَقَدْ جَاءکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ / التوبه/128»، گفت: چند آیه قبل از این، آیه «نفر» می‌باشد که طلاب علوم دینی را که ادامه دهنده راه معصومین (علیهم السلام) هستند به انجام تبلیغ دین موظف کرده است.

 

حجت الاسلام فرجام به تأکید رهبر معظم انقلاب برای رشد حوزه های علمیه استان ها و نیاز به مهاجرت طلاب بومی و تأیید پیشنهاد حوزه علمیه خراسان از سوی معظم له در این زمینه اشاره و خاطر نشان کرد: همانگونه که مردم به پزشک نیاز دارند به عالم دینی هم نیازمند هستند.

 

وی با بیان این که می‌باید گروهی با عنوان خیرین مدرسه ساز حوزوی تشکیل شود، گفت: مطمئناً خیرین برای ورود به این عرصه و ساخت و ساز و تجهیز مدارس علمیه، آماده هستند.

 

مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان با اشاره به ساخت مدارس علمیه‌ای مانند میزرا جعفر، خیرات خان، عباسقلی خان شاملو و ... در مشهد توسط خیرین در قرون گذشته، خطاب به طلاب خواهر، ابرازداشت: احیای اندیشه و تفکر حضرت زهرا (سلام الله علیها) در کنار توجه به مصیب و روضه خوانی برای آن حضرت باید توسط افراد و به ویژه خواهران جامعه مورد اهتمام قرار گیرد.

 

دبیر شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان با بیان این که حضور پرشور جوانان و مردان در جبهه ها به واسطه تشویق و خواست مادران و بانوان جامعه بوده است، گفت: اگر حوزه های علمیه خواهران فعال باشند، نتیجه اش تربیت مادرانی حوزه دیده است که می توانند نسبت به جذب فرزندان و برادران خود در حوزه علمیه مؤثر باشند.

 

حجت الاسلام فرجام با تأکید بر هماهنگی و هم افزایی حوزه علمیه برادران و خواهران، ابرازداشت: این امر موجب تقویت فرهنگ سازی دینی جامعه می شود.

 

حوزه علمیه اسفراین از گذشته علما و بزرگان موفقی داشته که باید دستاوردهای آنان حفظ و تقویت شود

حجت الاسلام محمدیان، امام جمعه اسفراین در مراسم افتتاح ساختمان مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (س) این شهر با بیان این که اسفراین در طول تاریخ خواستگاه بزرگان علمی، فرهنگی و سیاسی متعددی بوده و نام اسفراین در تاریخ نام معتبری است، گفت: باید نسبت به این امر بازخوانی و بازسازی و علاوه بر استفاده و حفظ دستاوردهای بزرگان این شهر، برای نوآوری و توسعه آن، گام جدیدی برداشت.

 

وی ضمن تقدیر از مدیر اجرائی حوزه علمیه خراسان، از ایشان خواست تا در امور مختلف بازسازی و توسعه حوزوی این شهر از نظر سخت افزاری و نرم افزاری، مساعدت بیشتری داشته باشند.

 

امام جمعه اسفراین ضمن تقدیر از مساعدت مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و خیرین در ساخت مدرسه علمیه خواهران این شهر با عنوان «فاطمة الزهرا (س)»، ابرازداشت: این مدرسه به مبلغ تقریبی 500 میلیون تومان ساخته شده که از این میان مرکز مدیریت مبلغی بالغ بر 227 میلیون تومان کمک کرده و باقی‌مانده هزینه‌ها از سوی خیرین تأمین شده است.

 

میقات‌الرضا(ع) شهرستان قوچان به بهره‌برداری می‌رسد

حجت‌الاسلام سیدعبدالحمید رحمانی، سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قوچان، در تور خبری که 13 مهرماه به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در شهرستان قوچان برگزار شد، گفت: میقات‌الرضای شهرستان قوچان به منظور معرفی امام‌زاده جلیل(ع) و رفاه حال زائران حرم رضوی که در مسیر خود ازشهرستان قوچان عبور می‌کنند، تا پایان مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد.

 

 

وی با اشاره به این که مساحت امام‌زاده جلیل(ع) نیز بالغ بر 2 هکتار است، یادآور شد: در فاز اول میقات‌الرضا، مسجد، رواق‌ها، 8 چشمه سرویس بهداشتی و 2 حمام آماده بهره‌برداری می‌شود و در فاز دوم نیز فضای تجاری، حسینیه، فضای صحن و گنبد و مناره آماده خواهند شد.


سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قوچان با تاکید بر این که به دلیل پاره‌ای از مشکلات بهره‌برداری از فاز اول میقات‌الرضا با تاخیرانجام شده است، تصریح کرد: با تلاش پیمانکار طرح امیدواریم تا ابتدای ماه محرم، میقات‌الرضا آماده پذیرای زائران امام رضا(ع) شود.


وی با بیان این که درآمد حاصل در بقعه‌های متبرکه در خود بقاع هزینه می‌شود و تمام آن از نذورات نقدی و غیرنقدی مردم است که البته کفاف هزینه بقاع متبرکه را نمی‌دهد، یادآور شد: یکی از مسائلی که باید در امام‌زادگان به خصوص امام‌زاده جلیل(ع) مدیریت و ساماندهی شود، نحوه تدفین اموات است، زیرا مردم شهرستان قوچان بنا بر اعتقادات مذهبی خود تمایل بسیاری برای دفن کردن اموات خود در امام‌زادگان دارند، به همین منظور ما 130 قبر آماده ایجاد کرده‌ایم تا مردم اموات خود در آن مدفون کنند.


وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این به منظور امنیت خاطر زائران امام‌زاده جلیل(ع)، دیواری به مساحت 400 متر ساخته شد تا زائران و مجاوران در حاشیه امام‌زاده احساس امنیت و آرامش کنند.

 

مسابقه فنی مهارتی جام شهدای مدافع حرم حضرت زینب(س) برگزار می شود
اولین مسابقه منطقه ای فنی مهارتی سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه در بخش های اجارات، مالی غیر عمومی، فرهنگی، عمومی، ثبتی و حقوقی بین کارشناسان ادارات اوقاف استان ها برگزار می شود.


مرحله استانی این مسابقه در استان های خراسان جنوبی، رضوی، شمالی، سمنان، گلستان و مازندران برگزار شده است.


در این مسابقه کارشناسان ادارات اوقاف شش استان در شش بخش به رقابت با یکدیگر می پردازند.


مسابقات منطقه ای با حضور برندگان استانی در مشهد روز 25 مهرماه برگزار خواهد شد.


سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه از سال گذشته راه اندازی شد و کلیه فعالیت های ادارات اوقاف و امور خیریه به صورت آنلاین در آن ثبت می شود که قابل پیگیری است.

 

مبلغ دویست میلیون ریال از محل در آمد موقوفات صرف دانش آموزان بی بضاعت شد

در شروع سال تحصیلی جدید اداره کل اوقاف خراسان رضوی در راستای اجرای نیت واقفان جهت کمک به دانش آموزان بی بضاعت و کم بضاعت در سطح شهر مشهد مبلغ دویست میلیون ریال از محل درآمد های موقوفه عبیدی ، فخر الاسلام ، دهشیب (بینالود) و ملا محمد به اداره کل کمبته امداد خراسان رضوی پرداخت کرد.

 

گفتنی است موقوفه عبیدی دو واحد آپارتمان سه واحدی واقع در خیابان سنایی مشهد می باشد که توسط علی اکبر عبیدی در شهریور ماه 1336 وقف شده است.

 

موقوفه فخر الاسلام عبارت است از دو باب تیمچه و دو دربند دکان واقع در چهاراه شهدا ی مشهد که توسط رجب علی فخر الاسلام برای صرف هزینه تحصیل دانش آموزان بی بضاعت وقف شده است.

 

موقوفه دهشیب واقع در شهرک بینالود توسط فردی به نام ذبیح الله در سال 1289 قمری وقف شده است.

 

لازم به ذکر است بخشی از این مبلغ از نیت خیرات و مبرات موقوفه " حاج ملا محمد" که در 25 ربیع الاول سال 1302 هجری قمری به ثبت رسیده هزینه شده است. افرادی که مستاجرین موقوفات هستند با پرداخت به هنگام اجاره می توانند در اجرای نیات موقوفات بخصوص در امر تحصیل دانش آموزان بی بضاعت کمک کنند./930/د101/ب 

ارسال نظرات