۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۰
کد خبر: ۱۸۶۵۸۴
شب گذشته در قم؛

نشست علمی نقش جریان‌های اسلامی در شکل‌گیری بیداری اسلامی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی نقش جریان‌های اسلامی در شکل‌گیری بیداری اسلامی با تأکید بر سوریه و لبنان به همت مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) برگزار شد.
بيداري اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی نقش جریان‌های اسلامی در شکل‌گیری بیداری اسلامی با تأکید بر سوریه و لبنان شامگاه دیروز به همت مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) قم در سالن اجتماعات این مؤسسه برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام میرعلی، عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه به تبیین و بررسی نقش جریان‌های اسلامی در شکل‌گیری بیداری اسلامی با تأکید بر سوریه و لبنان پرداخت و گفت: بیداری اسلامی قدمتی 1300 ساله دارد و از آنجایی شروع شد که ناپلئون به امت‌های اسلامی حمله کرد.

وی افزود: یکی از کشورهایی که مورد هجوم ناپلئون قرار گرفت کشور مصر بود که همین حمله سبب شد ملت مسلمان مصر با یک شکست و فروپاشی مواجه شوند و اتحاد خود را از دست بدهند و دین اسلام مورد هجمه نحله‌های مختلف قرار بگیرد.

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه با بیان این‌که برخی حمله ناپلئون به کشورها و ممالک اسلامی را نوعی لشگرکشی می‌دانستند، اظهار داشت: این حرف به نوعی صحیح است چون حمله ناپلئون فقط زاویه جنگ نبود بلکه با تفکری عمیق برای از بین بردن تمام آیین‌ها و سنت‌ها و روش‌های دین اسلام صورت گرفته و به قصد از بین بردن کل اسلام بود.

حجت‌الاسلام میرعلی خاطرنشان کرد: جریان اسلامی تنها جریان‌هایی نیستند که مبانی اسلامی داشته باشند، چون تعریفمان از جریان اسلامی این است که جریان‌هایی که برای مقابله با متجاوزان به اسلام شکل گرفت، جریان اسلامی هستند اگر چه آن جریان مبانی اسلامی نداشته باشد.

وی با اشاره به جریان‌های فکری حاکم بر جهان عرب، تصریح کرد: به دلیل وجود جریان ناسیونالیستی و سکولاریستی در جهان عرب، کشورهای عربی در سال 1967 در طی شش روز از اسرائیل کوچک که 22 سال بیشتر از وجودش نمی‌گذشت شکست خوردند و نخستین شکت خود را تجربه کردند.

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه ادامه داد: در سال 1973 جنگ دیگری بین جهان عرب و اسرائیل به وقوع پیوست که به دلیل تغییر جریانات فکری در جهان عرب پیروزی نسبی از آن کشورهای عربی بود ولی به دلیل شیطنت و واسطه‌گری آمریکا و امضای پیمان کمپ دیوید از سوی کشور مصر جنگ پایان یافت و همین امر سبب اخراج کشور مصر از جهان عرب شد.

وی با بیان این‌که کشورهای عربی به همین دلیل امروزه با کشور مصر مخالفت می‌کنند، افزود: جریان فکری امروزه دنیای عرب باز دچار مشکل است و با ظلم‌ستیزی، استکبارستیزی و مقابله با خشونت فاصله دارد.

حجت‌الاسلام میرعلی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران با جریان فکری اسلامی و انقلابی به رهبری امام خمینی(ره) به پا خواست و با ادبیات ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی و دوری از هرگونه تندروی و کشمکش به حمایت از کشورهای آزادی‌بخش و مسلمان پرداخت.

وی با اشاره به حمایت‌های ایران از حزب‌الله لبنان و سوریه گفت: حزب‌الله یک حزب از چهار حزب موجود در لبنان است که شیعی است و دارای گرایش‌های ناسیونالیستی و سکولاریستی نیست و با جریان فکری اسلامی، شیعی و مقاومتی موفق شد در طول 33 روز اسرائیل را در جنگ نابرابر به زانو در آورده و شکست دهد.

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه ابراز داشت: حزب‌الله به تنهایی و بدون کمک ارتش و احزاب دیگر لبنان اسرائیلی را شکست داد که در سال1967 همین اسرائیل در طی شش روز مقابل جهان عرب ایستاد و آنها را با شکست مواجه کرد.

وی با بیان این‌که پیروزی حزب‌الله در جنگ 33 روزه بر اسرائیل متقارن شد با ایجاد موج جدید بیداری اسلامی و این جنگ الهام‌بخش پیروزی اسلام و به ویژه تشیع در منطقه بود، افزود: این پیروزی نشان از جریان فکری سالم و اسلامی و اعتدال‌گرا داشت.

حجت‌الاسلام میرعلی خاطرنشان کرد: پیروزی حزب‌الله لبنان سبب نگرش و تجدیدنظر مسلمانان درباره اسلام شد و موج بیداری اسلامی را از میان توده‌های مختلف مردم در کشورهای تونس، مصر و لیبی به راه انداخت که یکی پس از دیگری به پیروزی منجر و سردمداران ظلم را به زیر کشید.

وی ادامه داد: پیروزی و ایجاد موج بیداری اسلامی در این کشورها به رهبری و تفکر جریان اسلامی ناب و اعتدال‌گرا بود، چون تفکر اهل‌سنت مقابله با ظلم و استکبارستیزی نیست و همین تفکر اعتدال‌گرا سبب شد روحیه شکست‌ناپذیری استعمار از بین برود و مردم بدانند که این روحیه باطل و شکستنی است.

عضو هیأت علمی جامعةالمصطفی العالمیه با بیان این‌که جریان بیداری اسلامی دو آسیب جدی را به همراه داشت، گفت: یکی از آسیب‌ها جریان فکری افراط‌گرایی و تندروی بود و آسیب دیگر فروماندن جریان اسلامی در سطح بود و این‌که این جریان عمق کافی به خود نگرفت.

وی اظهار داشت: این آسیب‌ها سبب کندی حرکت بیداری اسلامی و در برخی موارد سکون این حرکت شد و در سطح ماندن این جریان نتوانست اتحاد امت اسلامی و عدم ابتلا به افراط‌گرایی و رسیدن کامل به عقل، علم و اخلاق را در پی داشته باشد در حالی که اگر این جریان عمیق می‌شد تمام این اهداف به وقوع می‌پیوست.

حجت‌الاسلام میرعلمی در پایان با بیان این‌که کشورهای اسلامی با اتحاد باید برای عمق‌بخشی به جریان بیداری اسلامی تلاش کنند، تصریح کرد: ما نیز باید به عنوان سربازان ایدوئولوژیک حضرت ولی‌عصر و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران جریان بیداری اسلامی را از سطح به عمق ببریم تا به هدف نهایی تا ظهور حضرت حجت(عج) برسیم./907/پ201/ن

ارسال نظرات