در گفتوگو با محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح شد:
چرا صدا و سیما به قوانین عفاف و حجاب مصوب خویش عمل نمیکند؟
خبرگزاری رسا ـ محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: خود صدا و سیما در حوزه عفاف و حجاب مقررات جامع و منظمی وضع کرده که مناسب است تمامی مسؤولین و مبلغان فرهنگ عفاف این قوانین را مطالعه کنند و صدا و سیما را به جهت اجرای دقیق برخی از این قوانین تشویق و به جهت عدم اجرای برخی دیگر از مواد آن مورد بازخواست قرار دهند.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در دو مصاحبه قبلی از سلسله مصاحبه های «قوانین و مقررات عفاف و حجاب در حوزه رسانه»به بررسی وضعیت کلی موضوع عفاف و حجاب و قوانین و مقررات آن در حوزه رسانه های نوشتاری پرداخته شد. در ادامه این گفتگو با حجتالاسلام فجری مؤلف کتاب «مجموعه قوانین و مقررات عفاف و حجاب» و از محققین پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به بررسی قوانین عفاف و حجاب در حوزه رسانه های دیداری و شنیداری پرداخته شده است که توجه علاقهمندان را به آن جلب میکنیم.
جناب آقای فجری همانطور که میدانیم صدا و سیما به جهت سطح پوشش و قدرت اثربخشی در بین سایر رسانهها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آیا قانون خاصی برای صدا و سیما در حوزه عفاف و حجاب وضع شده است یا اینکه این رسانه نیز مشمول قوانین عامی است که برای سایر رسانهها وضع شده است؟
خود صدا و سیما در این حوزه مقررات جامع و منظمی وضع کرده است که تمامی آنها در کتاب مجموعه قوانین و مقررات عفاف و حجاب منعکس شده است و مناسب است تمامی مسؤولین و مبلغان فرهنگ عفاف این قوانین را مطالعه کنند و صدا و سیما را به جهت اجرای دقیق برخی از این قوانین تشویق و به جهت عدم اجرای برخی دیگر از مواد آن مورد بازخواست قرار دهند. به عنوان نمونه برخی از این مقررات را بیان میکنم و قضاوت با خوانندگان که ببینند این مقررات اجرا میشود یا نه؟
- نمایش هرگونه بدحجابی در برنامهها ممنوع است.
- پخش برنامههایی که مروج عادیسازی روابط افراد نامحرم و شکستن حریمهای شرعی میان آنان میگردد، ممنوع میباشد.
- از نمایش روابط سبکسرانه دختران و پسران در دوران قبل از ازدواج، اکیداً خودداری شود.
- زن و مرد نامحرم یکدیگر را با نام کوچک خطاب نکنند.
- در مصاحبهها و گفتگوها، مجری و مصاحبه شونده از یک جنس باشند، مگر در مواردی که بر حسب ضرورت برنامه، غیرهمجنس باشند.
- از نشاندادن مادران چادری در کنار دختران جوان غیر چادری باید تا حد امکان اجتناب شود؛ مگر اینکه اقتضاء داستان و شخصیتپردازی چنین امری را ایجاب کند.
- استفاده از بلوز، پیراهن و لباسهای رنگی نامناسب و غیرمتین به عنوان پوشش خانمها در خارج از منزل و در ارتباط با نامحرم ممنوع میباشد.
- مدعوین و میهمانان برنامههای صدا و سیما نیز موظف به رعایت ضوابط و سیاستهای پوشش میباشند.
- استفاده از خانمهای دارای آرایش در برنامههای تلویزیونی ممنوع میباشد. فون و گریمهای ضروری مشمول آرایش نمیشود.
- پخش برنامههای تولید سازمان که در آنها زنانی نمایش داده میشوند که تمام یا بخشی از موهای آنها هویداست، ممنوع میباشد.
- لازم است مجریان خانم که برای اولین بار با چادر در برابر دوربین ظاهر میشوند در برنامه مورد نظر و سایر برنامهها، همچنان با پوشش چادر ظاهر شوند.
- مجریان برنامهها به خصوص در تماسهای تلفنی و هنگامی که دو طرف همجنس نباشند نباید به ابراز عواطف فراتر از حریمهای عرفی بپردازند.
- پخش صحنههای رقابت ورزشی بانوان جز در رشتههای مناسب نظیر کوهپیمایی، شطرنج، تیراندازی و بدون استفاده از نمای نزدیک، ممنوع است.
- نمایش ورزشکاران دارای لباسهای کوتاه و بدننما و چسبان، با نمای نزدیک و بسته ممنوع میباشد.
- اصل بر جدایی نامحرمان است و هرگونه اختلاط بیمورد آنها، ممنوع است.
- برنامه طنز نباید در مخاطب خود بدآموزیِ اخلاقی و رفتاری ایجاد کند.
- در آگهیهای تلویزیونی نباید کودکان عریان یا نیمه عریان نشان داده شوند، در شرایطی که موضوع آگهی نشان دادن کودکان در اینگونه شرایط را ایجاب کند، با تصویب قبلی فیلمنامه ممکن است.
همانطور که فرمودید قوانینی که برای صدا و سیما نگاشته شده با آن چیزی که ما اکنون میبینیم بسیار متفاوت است به نظر حضرتعالی چرا چنین وضعیتی به وجود آمده است؟
البته این مواردی که بیان داشتم گلچینی از مقررات صدا و سیما در حوزه عفاف بود و ناگفته نماید که صدا و سیما بسیاری از مقررات مصوب را به درستی اجرا میکند. اما انتظار ما این است که صدا و سیما به جهت تأثیر فوقالعادهای که بر روی مردم کشورمان دارد حساسیت ویژه ای نسبت به اجرای این مقررات داشته باشند.
چه راهکاری برای ایجاد برنامهها و سریالهای سالم و مناسب در تلویزیون ارائه میکنید؟
پیشنهاد بنده این است که در کلیه برنامه های سینمایی و تلویزیونی وجود کارشناس مذهبی لازم باشد و نظرات او در برنامه مورد توجه قرار گیرد. البته کارشناس مذهبی باید خصوصیات و ویژگیهایی داشته باشد از جمله آشنایی کامل به مباحث دینی و همچنین آشنایی با تولیدات سینمایی و تلویزیونی تا نظراتی که ارایه میکند عینیتر و واقعیتر بوده و قابلیت اجرا داشته باشد.
موضوع دیگری که در این زمینه مغفول مانده تبلیغات محیطی است، چرا این تبلیغات که مخاطب آنها کمتر از سایر رسانهها نیست، از دایره قوانین و مقررات عفاف و حجاب خارج هستند و مسؤولین و قانون گذاران به آن توجهی نکردهاند؟
نه اینگونه نیست که شما تصور میکنید بلکه برای تبلیغات محیطی نیز مقرراتی وضع شده است هرچند این مقررات کامل و جامع نیست.
مناسب است ابتدا تعریف تبلیغات محیطی که در قوانین منعکس شده را بدانیم. بر اساس ماده 1 دستورالعمل اجرایی تبلیغات شهری (محیطی)، تبلیغات شهری یا محیطی عبارت از کلیه تابلوهای تبلیغاتی اعم از دیواری، پارچهای، فلزی، رایانهای، متحرک و منقوش بر وسایل نقلیه است که به منظور معرفی یا تبلیغ کالا، خدمات و هر نوع فعالیتی برای اطلاعرسانی و اعلان عمومی در سطح شهرها، خیابانها، جادههای شهری و بین شهری، بزرگراهها، فرودگاهها، پایانههای مسافربری، مترو، ایستگاههای اتوبوس، میادین و سایر اماکن عمومی مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
یکی از این مقررات عبارت است از اینکه تبلیغات شهری باید عاری از ابتذال باشند و در آنها مراعات جهات شرعی و مقررات قانونی شده باشد یا در ماده دیگری میخوانیم آگهی تبلیغاتی نباید محتوی گفتار یا تصاویری باشد که برای اخلاق و معتقدات مذهبی و عفت عمومی توهینآمیز باشد.
در ماده دیگری آمده است: هرگونه استفاده ابزاری از زن در تبلیغات ممنوع است و پوشش و آرایش شخصیتهای مورد استفاده در آگهی باید متناسب با عرف ملی و مذهبی جامعه باشد.
یکی از دغدغه خانوادهها، عکسها یا فیلمهایی است که بدون اجازه آنها بعضاً در عروسی یا میهمانی تهیه میشود و در اختیار عموم قرار میگیرد. آیا قانونگذار برای این عده از افراد سودجو قوانین بازدارنده وضع کرده است؟
بر اساس قانون «نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیتهای غیر مجاز میکنند» افرادی که اقدام به تهیه، تکثیر و توزیع فیلم یا عکس از محلهایی که اختصاصی بانوان بوده و آنها فاقد پوشش مناسب میباشند مانند حمامها و استخرها یا اقدام به تهیه مخفیانه فیلم یا عکس مبتذل از مراسم خانوادگی و اختصاصی دیگران میکنند به دو تا پنج سال حبس و ده سال محرومیت از حقوق اجتماعی و هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم میشوند./9191/د101/ن
ارسال نظرات