۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۱۸۶۷۴۴

دویچه وله: الهام علی اف دیکتاتور آذربایجان است

خبرگزاری رسا ـ نزدیک به ۵ میلیون نفر حق دارند در انتخاب رهبر آینده کشور رأی دهند اما همه پیشاپیش می دانند که بار دیگر نام الهام علی‌اف از صندوق ها بیرون خواهد آمد.
الهام علي اف رئيس جمهور جمهوري آذربايجان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله آلمان در خبری گفت: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در آذربایجان، کشورهای غربی از نبود موازین دموکراتیک در این کشور انتقاد می کنند. امید به اصلاحات دموکراتیک تاکنون نقش بر آب شده است و الهام علی اف برای بار سوم رئیس جمهور می شود.
قابل ذکر است انتخابات ریاست جمهوری روز چهارشنبه (9 اکتبر/17 مهر) در آذربایجان در شرایطی انجام می گیرد که بسیاری از مدافعان حقوق بشر و منتقدان رژیم الهام علی اف، از نبود موازین دموکراتیک در کشور خرده می‌گیرند.
در همین رابطه لیلا یونس، از فعالان مدنی آذربایجان به دویچه وله گفت: در کشور، روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان و کنشگران سیاسی زیر فشار مداوم قرار دارند. همه می دانیم که این انتخابات نیز مانند دوره های پیشین با تقلب و تزویر همراه خواهد بود.
فواد آقایف، وکیل دادگستری، نیز معتقد است: مردم از "فساد سراسری مقامات دولتی" به جان آمده‌اند. کشور سرشار از منابع نفت و گاز است، اما به خاطر فساد و سوءمدیریت، شواهد فقر و محرومیت و بیکاری در همه جا دیده می‌شود. رشد اقتصادی کشور کاهش یافته، درآمد سرانه پایین است و بسیاری از جوانان در آرزوی مهاجرت به خارج هستند چون برای بهبود اوضاع هیچ امیدی ندارند.
به گفته دویچه وله؛ تا زمانی که دولت الهام علی‌اف به حکمرانی توأم با سرکوب و اختناق ادامه می‌دهد، نیروهای مخالف انتظار ندارند که تغییر زیادی در کشور صورت بگیرد.
این شبکه در ادامه افزود: در این کشور ساحلی دریای خزر نزدیک به 5 میلیون نفر حق دارند در انتخاب رهبر آینده کشور رأی دهند اما همه پیشاپیش می دانند که بار دیگر نام الهام علی‌اف از صندوق ها بیرون خواهد آمد و این دیکتاتور 51 ساله برای بار سوم رئیس جمهور خواهد شد.
رئیس جمهور کنونی در 15 اکتبر 2003 در پی انتخاباتی به قدرت رسید که از نظر "سازمان امنیت و همکاری" شفاف و عادلانه نبود. او به دنبال انتخاب مجدد در سال 2008 قانون اساسی کشور را به گونه‌ای "اصلاح" کرد که بتواند برای بار سوم رئیس جمهور شود.
گفتنی است در معادلات منطقه ای آذربایجان به دنبال همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا است.
آذربایجان با وجود مخالفت روسیه، نفت و گاز خود را به غرب صادر می‌کند. از درآمدهای سرشار این منابع تنها عده اندکی از مردم بهره‌مند می‌شوند. بیشتر مردم کشور از بیکاری و نابسامانی‌های دیگر در رنج و عذاب هستند./1421/1409/ح

ارسال نظرات