۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۱۸۶۸۴۲
پیش از ظهر امروز در قم؛

نشست علمی رابطه گسترش اسلام با جهاد در عصر نبوی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی رابطه گسترش اسلام با جهاد در عصر نبوی با تأکید بر نقد رویکرد خاورشناسان به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) برگزار شد.
نشست علمي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین عبدالمحمدی، مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه جامعةالمصطفی(مجتمع امین) پیش از ظهر پنج‌شنبه در نشست علمی رابطه گسترش اسلام با جهاد در عصر نبوی با تأکید بر نقد رویکرد خاورشناسان که به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) در مسجد این مجتمع برگزار شد، گفت: در طول تاریخ یک جریانی علیه اسلام و مسلمانان در غرب بوده است ولی در قرون اخیر به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این جریان گسترش پیدا کرد.
وی با بیان این‌که جریان ضد اسلامی امروزه بسیار متعصبانه‌تر از قبل در حال فعالیت است، افزود: این جریان در حال حاضر با عنوان جریان اسلام‌هراسی شکل گرفته و برخی از محققان غربی نیز به این سمت سوق پیدا کرده‌اند و قائل بر این هستند که اسلام دین خشونت است و موقعیت خود را با استفاده از شمشیر و کشتار به وجود آورده است.
مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه جامعةالمصطفی ادامه داد: غربی‌ها معتقد بر این هستند که اسلام دین خشونت بوده و رابطه آن با شمشیر، رابطه‌ای ناگسستنی است، در حالی که اسلام نه تنها مخالف تحمیل عقیده است بلکه اساسا این امر را ممکن نمی‌داند
وی با اشاره به  آیه «ادعوا الی سبیلک ربک بالحکمه و الموعظه و جادلهم بالتی هی احسن»، اظهار داشت: خداوند به پیامبر فرمود «مردم را با پند و موعظه به سوی پروردگار خود دعوت کن» و این نشان می‌دهد خداوند به هیچ وجه اجباری در خداپرستی و دینداری مردم ندارد و آنها را دعوت به خداپرستی و اسلام می‌کند.
حجت‌الاسلام عبدالمحمدی با بیان این‌که مکتبی ماندگار است که با سرشت و فطرت آدمی سازگار بوده و الهی باشد، خاطرنشان کرد: جماهیر شوروی یک قدرت اتمی بسیار قوی بود ولی دین کمونیستی آنها چون با فطرت و سرشت افراد سازگار و کامل نبود سبب فروپاشی شوروی شد.
وی گفت: خداوند تشریعا از همه افراد خواسته ایمان بیاورند ولی تکوینا افراد را آزاد گذاشته است «لا اکراه فی‌الدین»، یعنی هر کسی خواست ایمان بیاورد و این نمایانگر این مطلب است که از نظر مبنایی تحمیل عقیده و گسترش دین با شمشیر ممنوع است و هیچ  مکتبی نتوانسته با شمشیر عینیت خود را ثابت کند.
مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه جامعةالمصطفی با بیان این‌که اسلام در 13 سال نخست بعثت پیامبر(ص) اجازه دفاع از خود را هم نداشت، تصریح کرد: اسلام در سال‌های آغازین خود بیشتر به صورت چهره به چهره انجام می‌شد و همین امر بود که سبب گسترش مسلمانان شد.
وی با اشاره به تاریخ جهاد در اسلام افزود: اگر جنگ‌های پیامبر اکرم(ص) را ببینیم، اکثر این جنگ‌ها دفاعی بوده است و مسلمانان براع دفاع از خود جنگ می کردند و هیچ‌گاه بدون دلیل با طایفه و یا گروه خاصی جنگ نکرده‌اند.
حجت‌الاسلام عبدالمحمدی با بیان این که دو امر منطقی و فطری بودن برنامه‌ها و داشتن نظام سیاسی مقتدر در پیشرفت یک مکتب مؤثر است، گفت: انقلاب اسلامی ایران که بر پایه تفکر ناب محمدی(ص) شک گرفت، در این 35 سال در توسعه مکتب اهل‌بیت(ع) بسیار مؤثر بوده است.
وی علت عدم پیشرفت مسلمانان در مکه را نداشتن نظام سیاسی مقتدر عنوان کرد و گفت: توسعه اسلام به دلیل حقانیت آن است، نه به خاطر شمشیر؛ به همین دلیل است که عقلانیت دراسلام جایگاه ویژه ای دارد.
این محقق و پژوهشگر حوزوی با اشاره به آیه‌ای از قرآن که می‌فرماید «اگر دفاع نبود، مراکز بندگی خداوند نابود می‌شد، ابراز داشت: گسترش اسلام هرگز با شمشیر پیوند نخورده و در تاریخ حتی یک نمونه یافت نمی‌شود که از فردی اقرار به اسلام گرفته شده و یا به دلیل نگرویدن به اسلام او را بکشند.
وی نفی جنگ‌های ابتدایی مسلمانان، از سوی برخی نویسندگان را توصیفی اشتباه از اسلام عنوان کرد و یادآور شد: جنگ‌های ابتدایی در اسلام برای استیفای حقوق افراد صورت گرفته است که قرآن در آیه 40 سوره حج در این باره می فرماید«وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ؛ و اگر خدا بعضی را به وسیله بعضی دیگر دفع نکرده بود، دیرها و کلیساها و کنشتها و مسجدهایی که نام خدا به فراوانی در آن برده می شود، ویران می‌گردید و خدا هر کس را که یاریش کند، یاری می کند و خدا توانا و پیروزمند است».
حجت‌الاسلام عبدالمحمدی با بیان این‌که پیامبر اکرم(ص) 13 پیمان صلح با بت‌پرستان امضا کرد تا آنها به راحتی در ممالک اسلامی زندگی کنند، خاطرنشان کرد: اسلام دین زندگی است و به حقوق افراد احترام گذاشته و حتی از جان، مال و ناموس غیرمسلمانان هم دفاع می‌کند.
وی تصریح کرد: اسلام به دلیل فطری‌ و منطقی‌بودن گسترش پیدا کرده و در طول 1400 سال گذشته هیچ قانونی از اسلام زیر سؤال نرفته است چون دین آزادی و عدالت است و حقوق افراد را بسیار محترم می شمارد.
مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه جامعةالمصطفی با اشاره به این‌که غرب به دنبال معرفی اسلام به عنوان دینی سیاسی، خشونت‌آمیز، جنگ‌طلب و حامی ترور است، بیان داشت: امروز مکتب لیبرالیسم به پایان خود نزدیک شده و صدای شکسته‌شدن استخوان‌های این مکتب به گوش می‌رسد و همین امر سبب شده انگیزه تضعیف اسلام و معرفی آن به عنوان دین ترور و خشونت برای غربیان ایجاد شود، چون آنها با این حرکت می‌خواهد از فروپاشی لیبرالیسم جلوگیری کنند و اسلام را مکتبی خطرناک برای لیبرالیسم می‌دانند.
وی اظهار داشت: یکی دیگر از مواردی که غربیان راجع به دین اسلام مطرح کرده‌اند گرفتن جزیه از غیرمسلمانان و به نوعی تحمیل اسلام به آنان است، که باید پاسخ داد جزیه به عنوان مالیات از افراد غیر مسلمان دریافت می‌شود، همان‌طور که مسلمانان خمس و زکات پرداخت می‌کنند و جزیه به هیچ وجه تحمیل اسلام نیست.
در پایان این نشست حجت‌الاسلام محمد دشتی، از محققان و پژوهشگران حوزوی با تأکید بر  بهره‌مندی طلاب از علوم کاربردی و به روز، گفت: طلاب با دارا بودن این علوم می‌توانند در بسط و گسترش اسلام و مکتب تشیع بسیار مؤثر باشند.
وی با اشاره به این‌که دفع شبهات و روشنگری مبانی معرفتی یکی از ثمرات علوم کاربردی و به روز است،  اظهار داشت: طلاب باید برای حوزه دفاع از کیان اسلام بسیار تلاش کنند./907/پ201/ن
ارسال نظرات