رسانه چه تاثیری بر خانواده دارد/ هدف نداشتن در زندگی سبب روی آوردن به تلویزیون است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجتالاسلام سیدعلیرضا تراشیون، کارشناس و مشاور حوزوی، پنجشنبه عصر در دومین نشست علمی با موضوع آسیبشناسی رسانه که در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه در سریالها و فیلمها لایههای پنهان مسائل جنسی به صورت علنی نشان داده میشود، گفت: به همین دلیل فرزندان ما دچار دوگانگی میشود و مثالهای بسیار زیادی در این باره میتوان زد.
حجتالاسلام تراشیون گفت: ترویج پرخاشگری نیز یکی از آسیبهای رسانهای داخل است، در موضوع نمایش دو نوع فیلم اکشن و درام داریم، درام یعنی عاشقانه و اکشن به معنای جنگی است در کشور ما به دلیل محدودیت در نشان دادن فیلمهای درام گرایش به اکشنها بیشتر است.
وی بیان کرد: در کشور ما فیلمهای پرخاشگرانه و اکشن بسیار نشان داده میشود، بسیاری از کارتونها دارای صحنههای خشن است، به همین دلیل آمار بزهکاری در میان نوجوانان رو به افزایش است.
کارشناس و مبلغ حوزوی با اشاره به اینکه ضعیف نشان دادن چهره والدین نیز از آسیبهای رسانه داخلی است، ادامه داد: در بسیاری از سریالها پدر و مادران خود به مشکل برمیخورند، بیپول میشوند، دروغ میگویند و به طور کلی در موضع ضعف قرار دارند.
وی یکی دیگر از آسیبهای بحث رسانه را ضعیف نشان دادن روحانیت برشمرد و این امر را در سریال ماه مبارک رمضان با نام دودکش، مشهود دانست و گفت: روحانیان، والدین و افراد تأثیرگذار در فیلمها و سریالها ضعیف نشان داده میشود.
حجتالاسلام تراشیون ادامه داد: رسانه یکی از عوامل کاهش ارتباط در میان خانواده است، پیش از این همه دور هم به صورت حلقهای مینشستند اما اکنون همه رو به تلویزیون مینشینند الان تلویزیون همه چیز زندگی را فراگرفته است.
کاهش ارتباط در خانواده نتیجه حضور تلویزیون در خانهها
وی نتیجه کاهش ارتباط در حوزه خانواده را افزایش مشکلات برشمرد و ادامه داد: وقتی در خانه ارتباط کم شد، مشکلات عمیق و بسیار میشود، بخش بسیاری از مشکلات در به کم ارتباطی برقرار میشود و گاه این فضا به چندتلویزیونی در خانواده میانجامد.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: افزایش توقع در خانوادهها از مشکلات رسانههای امروزی است، چون انسان تبلیغات بسیاری را میبیند، آن کالاها را میخواهد، یا اینکه از دیدن نحوه زندگی دیگران توقع بسیاری دارد.
وی ادامه داد: گاه ما آن چه را که در تلویزیون میبینیم، باور نمیکنیم که فیلم است و واقعیت ندارد، توقع خود را نسبت به والدین افزایش میدهد و توقع نسبت به فرزندان را افزایش میدهد، نشان دادن برخی چیزها خواسته یا ناخواسته به مقایسه میپردازد.
حجتالاسلام تراشیون به افزایش تبلیغات در صداوسیما اشاره کرد و آن را ناشی از تأثیرگذاری بالای سریالها و فیلمها دانست و اظهار کرد: فیلمها و سریالها قدرت تغییر سبک زندگی ما را دارند، به عنوان مثال ما نشان میدهیم که لحظات خوش مردم در پیتزافروشیها سپری میشود.
وی گفت: یکی از کارهای رسانه افزایش اطلاعات در سه دسته مفید، غیرمفید و آسیبرسان است، افزایش حجم اطلاعات سبب کاهش تواناییهای اعضای خانواده است، اطلاعات بسیار حجم بسیاری از ذهن را پرمیکند.
کاهش سرانه مطالعه از آسیبهای رسانه است
استاد حوزه و دانشگاه کاهش سرانه مطالعه را از آسیبهای دیگر رسانه در حوزه خانواده دانست و اظهار کرد: باید دانست که تلویزیون یک دوست ناآرام و پرهیجان است، اما کتاب یک دوست آرام است و دیدن بسیار تلویزیون با خواندن کتاب رابطه معکوس دارد.
وی گفت: یکی دیگر از آسیبهای رسانه کاهش مهارتهای ارتباطی و اجتماعی است، تلویزیون یک جعبه جادویی است و افراد را به خود جذب میکند اما تلویزیون زیاد میبیند، افراد تلویزیون میبینند اما نمیتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.
حجتالاسلام تراشیون به راهکارهای مدیریت رسانه پرداخت و گفت: اولین نکته در بحث دیدن موضوعات نمایشی برای کودکان زیر دو سال ممنوع است، زیرا کودکانی که در زیر دو سال بسیار قرار میگیرند، نمیتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.
وی اظهار کرد: دیدن تلویزیون برای بیش از 2 سال تا 18 سال باید حداکثر دو ساعت در روز باشد، فرد باید دو تا 45 دقیقه یا دو تا 50 دقیقه با تلویزیون ارتباط برقرار کنند، بزرگترها نیز باید همین باشد، مگر این که بحث کارشناسی یا علمی باشد.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: داشتن برنامه و هدف برای زندگی یکی از راهکارهای مقابله با رسانه است، در یک تحقیق نشان داده شده است که 97 درصد مردم برنامهای برای زندگی خود ندارند.
هدف نداشتن در زندگی و رابطه آن با دیدن تلویزیون
وی با بیان اینکه ما برای فرزندان خود برنامه نداریم و هدفگذاری نکردیم، ادامه داد: به همین دلیل فرزندان ما رو به تلویزیون میآورند، زیرا برای آنها برنامهریزی نکردهایم، مواقعی که ما بیکار هستیم، رو به رسانه میآوریم.
حجتالاسلام تراشیون دومین راهکار مدیریت رسانه را انتخاب برنامههای مناسب برشمرد و اظهار کرد: باید گاهی وقتها تلویزیون خاموش باشد، ما مخالف با سرگرمیهای سالم نیستیم، برنامه مناسب باید آموزشی و مهارتی باشد.
وی گفت: شبکه آموزش و مستند برنامههای بسیار خوبی نشان میدهد، همچنین بعد برنامههای دینی معارفی نیز باید در انتخاب برنامه مورد توجه قرار گیرد، والدین در محیط خانه نقشدهی میکنند، یک نکته دیگر در انتخاب برنامهها متناسب بودن آن با سن افراد است.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بخشی از برنامههای مناسب متناسب بودن با ویژگی افراد از نظر سن و جنسیت است، هنگام خوردن غذا تلویزیون باید خاموش باشد و توجه افراد تنها به غذا خوردن باشد.
وی بیان آسیبهای رسانه راهکار دیگر مدیریت رسانه دانست و اظهار کرد: نباید به سمت حصر رسانه در خانه برویم، بلکه باید به سمت مدیریت رسانه در خانه برویم، باید آسیب را به گونهای بگوییم که او بتواند مدیریت کند./914/پ201/ع