۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۵
کد خبر: ۱۸۶۹۹۹

گفتگوهای فشرده مقامات واشنگتن با کابل

خبرگزاری رسا ـ نشست خبری حامد کرزای و جان کری که قرار بود قبل از ظهر امروز به وقت محلی به طور زنده از طریق تلویزیون دولتی افغانستان پخش شود، تاکنون سه بار به تاخیر افتاده است.
مذاکره کري و کرزي

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه بی بی سی فارسی در خبری به نقل از دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد: دور سوم گفتگوهای حامدکرزای و جان کری وزیر خارجه آمریکا در مورد موافقتنامه امنیتی میان افغانستان و آمریکا، شام امروز در کابل برگزار خواهد شد و نشست خبری آنها نیز تا اطلاع بعدی به تاخیر افتاده است.
قابل ذکر است نشست خبری حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان و جان کری وزیر خارجه آمریکا که قرار بود قبل از ظهر امروز به وقت محلی به طور زنده از طریق تلویزیون دولتی افغانستان پخش شود، تاکنون سه بار به تاخیر افتاده است.
به گزارش بی بی سی؛ جیمز کانینگهام سفیر آمریکا در کابل، ژنرال ژوزف دنفورد فرمانده عمومی ناتو در افغانستان، رنگین دادفر سپنتا مشاور شورای امنیت ملی افغانستان و شماری از مقام های عالی رتبه افغان و آمریکایی در این گفتگوها حضور داشته اند.
گفتگوها بین دیپلمات های افغان و آمریکایی برای به نتیجه رساندن موافقتنامه امنیتی، از یک سال به این سو ادامه داشته و تاکنون با فراز و فرودهایی همراه بوده است.
امضای موافقتنامه امنیتی بین کابل و واشنگتن بخشی از پیمان راهبردی میان دو کشور است که در سال 2012 بین بارک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان امضا شد.
پیش از این روسای جمهوری آمریکا و افغانستان توافق کرده بودند که سرنوشت امضای موافقتنامه امنیتی بین کابل و واشنگتن را تا پایان ماه اکتبر، یک سره کنند.
بی بی سی فارسی در ادامه افزود: آمریکا سعی دارد که با امضای این موافقتنامه، زمینه را برای حضور سربازان آمریکایی پس از خارج شدن نیروهای ناتو در سال آینده از این کشور، هموار کند. اما در مقابل، مقامات افغانستان اعلام کرده اند به شرطی با آمریکا موافقتنامه امنیتی امضا می‌کنند که در این موافقتنامه منافع ملی افغانستان در نظر گرفته شود و به حاکمیت ملی این کشور احترام گذاشته شود.
در همین حال شرط دیگر دولت افغانستان برای امضای موافقتنامه امنیتی با واشنگتن، دفاع آمریکا از افغانستان در صورت مداخله کشورهای خارجی اعلام شده است./1421/1409/ح

ارسال نظرات