۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۸
کد خبر: ۱۸۷۱۲۸
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان:

افراد در اجرای احکام الهی تابع خدا باشند نه تابع دل خود

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان این‌که اسلام دین دل بخواهی نیست، گفت: در اجرای احکام الهی نباید فرد ملاحظه چیزی را داشته باشد و به گونه‌ای نباشد که به سبب فامیلی حکم الهی را ادا نکند، فرد باید تابع خدا باشد نه تابع دل خود.
حجت‌الاسلام والمسلمين حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان از اساتید اخلاق حوزه علمیه، شب گذشته در جمع زائران بارگاه ملکوتی حرم مطهر حضرت معصومه(س) در مسجد اعظم با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) به بررسی صفات شیعه واقعی پرداخت و گفت: تمام مکاتب حتی مکتب‌های که رنگ دین دارند تنها راه حق و راه درست قرآن و اهل‌بیت(ع) است، من هیچ مکتبی را ندیدم مگر این‌که ساختگی و یا پر از عیب، نقص باشد.

وی ادامه داد: شیعه واقعی کسی است که گناهان برونی و درونی را از وجود خود پاک کند، تمام مصائب الهی بر اساس «لا الله الا الله» و حذف معبودهای باطل و انتخاب معبود صحیح است، تقوا یعنی جنبه حذفی و انتخاب و این سخن که نمی‌توانیم و یا نمی‌شود دروغ است چرا که اگر انسان بخواهد می‌شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که خداوند متعال در دین برای افراد سختی و مشکل قرار نداده است، اظهار داشت: تمام احکام الهی با امکانات درونی و برونی آسان است ولی باید معرفت، عشق و همت در وجود فرد باشد و در انتخاب باید اطاعت را انتخاب کند.

وی افزود: انسان باید از زندگی خود گناه را حذف کند چرا که گناه نمی‌گذارد فرد عبادت زنده انجام داده و با خدا انس برقرار کند، گنهکار انس گیرنده با شیطان است،‌ به صورت همزمان نمی‌توان هم با خدا و هم با شیطان انس داشت بلکه باید یکی را انتخاب کرد.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که فرد باید تنها از خداوند متعال اطاعت کند به بررسی راه‌های شناخت خدا پرداخت و خاطرنشان کرد: بهترین راه شناخت خداوند متعال قرائت قرآن و دعاهای همانند کمیل است، کلیددار هستی خدا است و چنین وجود مقدسی که با صفاتش ما را خلق کرده است آیا حق اطاعت ندارد؟ یعنی نباید دستور او را اطاعت کرده و بر ضد گفته او عمل نکرد؟!.

وی تصریح کرد: اطاعت غیر پروردگار درست نیست، البته اطاعت از انبیا و ائمه(ع) اطاعت از خدا است چرا که خدا امر کرده که ما از فرستادگانش و اهل‌بیت(ع) اطاعت کنیم وگرنه تنها فرمان خدا در عالم است، خدا حق طاعت را به ما داده که اطاعت از او اطاعت از منبع بی‌نهایت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین با اشاره به روایتی از امام علی(ع)، اطاعت را نیازمندی انسان از خداوند متعال دانست و گفت: خیر دنیا و آخرت ما با اطاعت خداوند متعال تأمین می‌شود، خیر زندگی دنیا و آخرت از اطاعت پروردگار عالم محقق می‌شود، زندگی که در آن اطاعت خدا نباشد هیچ خیری نخواهد داشت.

وی عنوان کرد: اطاعت معدنی است که بهشت، رضایت الله، قرب‌الله و دنیای آباد سالم و آخرت همراه نعمت ابدی را برای فرد مهیا می‌کند، با اطاعت خدا به تمام گنج‌های دنیا و آخرت می‌رسد چرا که کلید دار هستی تنها خدا است، غیر خدا فرد به مار،‌ عقرب و فلزات زنگ زده می‌رسد، با اطاعت و عملی کردن این اطاعت انسان تمام خیرهای را برای خود به وجود می‌آورد.

مفسر قرآن کریم در ادامه سخنان خود به آیات قرآن اشاره و خاطرنشان کرد: اطاعت از خدا سبب رحمت می‌شود ولی اطاعت نکردن از آن‌ها سبب غضب می‌شود، کسی که در غضب الهی قرار گیرد تا ابد بدبخت و سرگردان است، خدا منبع تمام خیرهای و فیوضات است و راه رسیدن به این منبع اطاعت است.

وی افزود: اطاعت تجارت عجیبی است که ذره‌ای در آن ضرر وجود ندارد، سود اطاعت از خداوند متعال رسیدن به رحمت ابدی است، در قرآن آمده «اگر فرد مطیع خدا و پیامبر(ص) باشد از عبادت و کارهای خیر او کاسته نشده و این کشت رو به خشک شدن نمی‌رود».

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان این‌که ایمان به خدا و پیامبر(ص) سبب قبولی اعمال می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر فردی اعمال خیر همانند ساخت جاده، مدرسه، بیمارستان و همانند آن در کارنامه اعمال خود داشته باشد ولی در گردانه اطاعت خدا نباشد مهر باطل به تمام کارهای خیر او می‌خورد.

وی در پایان گفت: در اجرای احکام الهی نباید فرد ملاحظه چیزی را داشته باشد و به گونه‌ای نباشد که به سبب فامیلی حکم الهی را ادا نکند، فرد باید تابع خدا باشد نه تابع دل خود، دین که دل بخواهی نیست./993/پ202/ن

ارسال نظرات