۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۶
کد خبر: ۱۸۷۲۴۳
کارشناس حوزوی:

مدارا با مردم نصف ایمان است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مباحث فرهنگی اجتماعی گفت: مدارا یک ابزار نیست بلکه نصف دین و نصف ایمان است، نصف ایمان است یعنی مثل نماز کاربرد دارد، مثل نماز قرب پروردگار برایت درست می‌کند و مراتب ترفیع دارد.
صبح روشن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد حسن الهی، کارشناس مباحث فرهنگی اجتماعی، در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث مردم داری پرداخت و گفت: ما اگر به پیشینه دین برگردیم، می‌بینیم که اطراف پیامبر اکرم(ص) مردم جمع شده‌اند، قرآن هم خطابش همین است.


وی ادامه داد: اگر ما این را مبنا بدانیم که خدای متعال با همه قدرتش پیامبرش را با مردمش تعریف می‌کند حتی جایی که می‌خواهد پیامبر استقامت داشته باشد استقامت مردم را سنگین می‌داند، پس این را یک اصل قرار داده است، خدا با همه قدرتش با همه تصرفات و نفوذی که دارد، به پیامبر می‌گوید که به تنهایی نمی‌تواند پیشرفت کند، خدا از پیامبر (ص) می‌خواهد که با مردم کارهایش را انجام دهد.


این کارشناس حوزوی ابراز داشت: اگر قرار است که پیامبر اکرم (ص) برای ما اسوه باشد راه او را برویم باید بدانیم که مردم داری اصل است، باید یاد بگیریم شاخصه های مانند زندگی کردن چیست، یکی از این شاخصه‌ها مدارا است، اما مدارا یک امر کلی است.


وی اظهار داشت: اگر قرار شد مدارا را تعریف کنیم و قبول کنیم، باید بپذیریم که اگر کسی از شما پول قرض کرد و پول شما را دیر داد یا مستأجر شما خانه گیرش نیامد با تأخیر تخلیه کرد، مهمانی که به دلایلی باید یک هفته خانه شما بماند، همسایه شما مهمان برایش آمد یا همسایه دو تا ماشین داشت باید مدارا کنید و این را بپذیرید، منافع خود ما هم هست اما ما به خاطر مدارا با مردم باید کوتاه بیاییم.


حجت‌الاسلام الهی بیان داشت: من باید در وجودم این را حل کنم که من با مردم زندگی می‌کنم، ثواب‌هایی که خدا به من می‌دهد به خاطر همسایه‌ها و اطرافیان است، ید الله مع الجماعه، یعنی جماعت مهم است شما می‌توانید به خاطر نماز جماعت نماز را به تأخیر بیندازید، خدا می‌گوید من به خاطر جماعت حمد و سوره را حفظ کرده‌ام، این جماعت برای خدا اهمیت دارد.


وی ادامه داد: این‌ها نماد نیست بعضی همیشه بحث سمبل می‌کنند اما این‌ها حقیقت است، عمل شرعی است که به ما می‌گوید مردم داری کنید، مردم داری یک حقیقت دینی است، من به وسیله مردم داری می‌خواهم دین داری کنم، دین داری آداب و شعار نیست، من اگر بتوانم تعامل با مردم را یاد بگیرم مردم دار هستم، چرا قرآن به پیامبر (ص) می‌گوید انک لعلی خلق عظیم، اگر غلیظ القلب بودی مردم از اطرافت پراکنده می‌شدند.


این کارشناس فرهنگی ابراز داشت: خوش خلقی برای همه است، اگر من بدخلق باشم دیگر کسی دورم نمی‌آید، حتی بچه های من از اطرافم پراکنده می‌شوند، شما الآن مراجع و خوبان را ببینید این چه خصوصیاتی است که در این سن جوانان دوست دارند فقط چند دقیقه کنار آن‌ها بنشینند و حرف‌های آن‌ها را گوش دهند، پس ما به عنوان یک اصل دینی نیازمند مدارا هستیم.


این کارشناس مباحث اجتماعی ابراز داشت: مدارا یک ابزار نیست بلکه نصف دین و نصف ایمان است، نصف ایمان است یعنی مثل نماز کاربرد دارد، مثل نماز قرب پروردگار برایت درست می‌کند و مراتب ترفیع دارد، الآن نسبت به دوران پیامبر (ص) شعور و عقل مردم بیشتر شده همین عقل می‌گوید که ما نیازمند دیگران هستیم اما ما باز هم می‌بینیم که مدارا کمرنگ است، این نشان می‌دهد که مدارا از عقل نیست بلکه از ایمان است.


وی در پایان ادامه داد: اگر می‌بینیم که مدارا کمرنگ است برای این است که ایمان کمرنگ است، در مردم داری باید از پول و وقتمان بگذریم، اما سودی که اینجا برای ما حاصل می‌شود به مراتب بیشتر از سودی است که می‌توانیم به تنهایی دربیاوریم، به هر حال ما نیازمند به دیگران هستیم و وقتی چند نفر اطرافمان باشند این سودمندتر خواهد بود./9194/پ202/ی

ارسال نظرات