۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۱۸۷۳۴۱

مسلمانان اسپانیا با وجود بحران اقتصادی عید قربان را جشن گرفتند

خبرگزاری رسا ـ مسلمانان اسپانیایی با قربانی کردن گوسفند، شرکت در نماز ویژه آن و برگزاری جشن‎های خانوادگی در شهرهای مهم و نقاط مسلمان نشین این کشور بحران زده اقتصادی اروپا جشن گرفتند.
اسپانيا

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حدود دو میلیون مسلمانان اسپانیایی امروز چهارشنبه عید قربان را که عید طاعت و بندگی به شمار می رود، با قربانی کردن گوسفند، شرکت در نماز ویژه آن و برگزاری جشنهای خانوادگی در شهرهای مهم و نقاط مسلمان نشین این کشور بحران زده اقتصادی اروپا جشن گرفتند.

 

بیشتر مسلمانان مقیم اسپانیا اصالت مغربی، پاکستانی، الجزایری و سنگالی دارند اما در میان آنها، مغربیها (مراکشی ها) با جمعیتی بالغ بر 700 هزار نفر، بیشترین تعداد مسلمانان این کشور را تشکیل می دهند. این وضعیت موجب شده است عید قربان و دیگر اعیاد اسلامی در اسپانیا از نظر زمان برگزاری بیشتر تابع تقویم مغرب باشد.


از آنجا که در تقویم اسپانیا، عید قربان فقط برای مسلمانان دو شهر سئوتا و ملیا که در شمال خاک قاره آفریقا و در دل کشور مغرب واقع شده اند، به رسمیت شناخته شده است، دیگر مسلمانان اسپانیایی امروز تعطیلی ندارند اما بروز اختلاف میان تقویم میلادی و هجری قمری موجب شده است حتی در دو شهر یادشده نیز تعطیلی امروز حذف شود.


رادیو ملی اسپانیا در این باره گزارش داد: دولتهای محلی دو شهر خودمختار سئوتا و ملیا که بیش از نیمی از جمعیت آنها را مسلمانان تشکیل می دهند، روز سه شنبه - دیروز- را به عنوان عید قربان در تقویم خود گنجانده و آن را تعطیل کرده بودند، حال آنکه دولت مغرب امروز چهارشنبه را روز عید قربان اعلام کرده و در نتیجه، مسلمانان این دو شهر امروز مراسم آن را برگزار کردند.


مهاجران مغربی تبار در دیگر شهرهای اسپانیا به ویژه ایالت اندلس، مادرید، والنسیا و ایالت کاتالونیا به مرکزیت بارسلونا نیز جمعیت انبوهی دارند و همراه با ده ها هزار پاکستانی مقیم بارسلونا، بزرگترین جمعیتهای مسلمان دومین شهر پرجمعیت اسپانیا را تشکیل می دهند.


با این حال، از آنجا که در اسپانیا به طور رسمی پرسش از دین افراد ممنوع است، آمار دقیقی از تعداد مسلمانان در این کشور وجود ندارد و علاوه بر آن، مشخص نیست که چه تعداد گوسفند در روز عید قربان ذبح خواهند شد.


با وجود این وضعیت، خبرگزاری رسمی - افه- اسپانیا گزارش داد که برآورد می شود بیش از 10 هزار گوسفند در جریان عید قربان در دو شهر مسلمان نشین سئوتا و ملیا ذبح شوند.


محمد اسکودرو نایب رییس جامعه اسلامی اسپانیا به خبرگزاری افه گفت که جمعیت مسلمانان در این کشور به دلیل افزایش گرایش به اسلام و نیز ظهور نسل های دوم و سوم مهاجران مسلمان به سرعت در حال افزایش است.


وی افزود: از سوی دیگر، بحران اقتصادی برگزاری مراسم عید قربان را در اسپانیا تحت تاثیر قرار داده است زیرا برخی خانواده ها با مشکلات شدید اقتصادی روبرو هستند. به همین دلیل، افرادی که قادر به شرکت در این جشن و ذبح گوسفند هستند، تلاش می کنند به دیگر افرادی که از نظر معیشت در دشواری و مشقت قرار دارند، به شیوه های مختلف یاری برسانند.


به گفته اسکودرو، بحران اقتصادی همچنین موجب شده است تا خرید گوسفند برای قربانی به صورت مشارکتی در میان مسلمانان اسپانیایی گسترش یابد.


وی یکی دیگر از مشکلات مسلمانان اسپانیا در این زمینه را عدم همکاری نهادها و شرکت های این کشور با کارکنان و کارگران مسلمان خود برای شرکت در مراسم جشن عید قربان بیان کرد.


نایب رییس جامعه اسلامی اسپانیا گفت: طبق توافق کمیسیون اسلامی اسپانیا با دولت این کشور در سال 1992 میلادی، مسلمانان باید بتوانند در جشنهای مذهبی خود شرکت کنند و نهادها و شرکتها باید به آنان مرخصی بدهند، اما متاسفانه اکنون به این توافق عمل نمی شود و مدیران شرکتها به دلخواه خود در این زمینه تصمیم می گیرند.


اسکودرو یادآور شد: در شهرها و مناطقی از اسپانیا که جمعیت قابل توجهی از مسلمانان زندگی می کنند، تلاش شده است تا امکان ذبح گوسفندان به صورت حلال در اماکن مجاز و به صورت بهداشتی توسط افراد آموزش دیده فراهم شود./982/ب101/د
 

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی

ارسال نظرات