۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۱۸۷۴۹۵
در مرکز فرهنگ قرآن؛

پروژه بدعت از دیدگاه قرآن در حال انجام است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از آخرین وضعیت پروژه «بدعت از دیدگاه قرآن» خبر داد.
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجتالاسلام یزدی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ارتباط با این پروژه اظهار داشت: پروژه «بدعت از دیدگاه قرآن» از پروژه های مرکز فرهنگ و معارف قرآن است که نگارش آن به اتمام رسیده و اکنون در حال نظارت است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه افزود: نظارت این پروژه را حجتالاسلام سید محمدرضا صفوی بر عهده دارد و قرار است در حدود 250 صفحه ارائه شود.
وی در تشریح این پروژه نیز بیان داشت: هر چه از دین کم گردد و یا بر آن افزوده گردد بدعت است و مساله این است که ساخت و مراقبت از جامعه بی بدعت با چه مقدماتی – در حوزه فکری – امکان پذیر است، مقدمات شناختی اعم از زمینه ها و ضدزمینه ها با حفظ رنگ قرآنی مباحث. شناخت بدعت‌ها به مصونیت در برابر نظایر آن می انجامد؛ گرچه برچیدن بدعتهای موجود دشوار باشد. منابعی که به شناخت بدعتها کمک می کند، غالبا دستخوش مذهب زدگی شده و کسی که نخواهد در دام آنها بیافتد یا باید بصیر باشد و یا در پذیرش یا رد محتوای آنها از احتیاط کامل فاصله نگیرد.
بصیر کسی است که مذاهب را بر قرآن عرضه کند و یگانه سند محکم موجود را بر تمام سندهای مذاهب مقدم بدارد. تعداد اندکی از پژوهشگران دینی، در بحث بدعت، قرآن محوری را اساس تحقیق خود قرار دادند، گویا بسیاری از آنان جز دفاع از مذهب خود معیاری نمی شناختند، تا آنجا که در دیدگاه آنان، بدعت، مساوی با تمام عقاید و افعالی است که در مذهب آنان پذیرفته نیست.
 لازم به ذکر است این پروژه از 7 فصل تشکیل شده است:
فصل 1. کلیات (واژه‌شناسی؛ انواع بدعتآسیب شناسی بدعت ستیزی؛ نقش قرآن در برچیده شدن بدعتها معوق
فصل 2. زمینه‌ها، اهداف و پی‌آمدهای بدعت‌گذاری.
فصل 3. نمونه‌های تطبیقی بدعت (بدعت‌های اعتقادی؛ بدعت‌های عملی).
فصل 4. سیر بدعتگذاری در اعصار و مکاتب(قبل از یهود یهودیان مسیحیان مشرکان پس از ظهور اسلام پس از رحلت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله.
فصل 5. برخورد با بدعتها
فصل 6. احکام فقهی بدعت.
فصل 7. مبانی رفتار مسلمانان با قرآن در آینه معیارهای بدعت معوق./9191/د102/ن
ارسال نظرات