۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۱۸۷۵۱۹
استاد حوزه و دانشگاه:

ضرورت رهبری انسان کامل در جامعه پیام گویای غدیر است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام گرجی گفت: پیام غدیر برای همگان معرفی امیرمؤمنان(ع) به عنوان نمونه یک انسان کامل و الگو برای دستیابی به تکامل و سعادت حقیقی است.
حجت السلام والمسلمين گرجي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مهدی گرجی، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر مسائل اجتماعی، در سخنرانی هفتگی خود، به تبیین واقعه غدیر و ابعاد مختلف آن پرداخت و گفت: مهم ترین مسأله ای که درباره واقعه غدیر مطرح است تدوین رهبری برای اسلام است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اهل سنت در حالی رهبری بعد از پیامبر اسلام را تعیین نشده می دانند که اسلام دینی است که برای همه ابعاد گوناگون زندگی برنامه های کامل و دقیقی دارد و و چنین دینی که تا این حد کامل و دقیق است چگونه ممکن است برای رهبری امت و آینده پیروان خود برنامه نداشته باشد و چنین مسأله مهمی را به قضا و قدر واگذار کرده باشد.
این محقق مسائل اجتماعی، اجماع مسلمین برای تعیین جانشین پیامبر و رهبر آینده امت مسلمان را ناکافی و اشتباه ذکر کرد و افزود: این که اهل سنت اجماع را بر امر پیامبر در واقعه غدیر مرجح می دانند بدین معناست که آنها صحابه را عاقل تر و داناتر از پیامبر اکرم می دانند و کاملا مسلم و مشخص است که این یک خطای بزرگ و فاحش است.
حجت الاسلام گرجی تعصب را عامل بسیاری از اختلافات و مشکلات برشمرد و گفت: اهل سنت واقعه غدیر را تنها برای معرفی کردن امیرالمؤمنین علی(ع) به عنوان دوست و محبوب پیامبر اسلام می دانند که از نظر عقلی بعید است در روز غدیر با این همه مشکل و مشغله پیامبر مسلمانان و حجاج را ساعت ها منتظر نگه دارند تا مسأله ای که بر همگان واضح و روشن بود و آن دوستی بین ایشان و امام علی است را برای دیگران بیان کنند و چنین دیدگاهی از سوی اهل سنت تنها از سر تعصب است.
استاد حوزه و دانشگاه غدیر را حاوی پیامی بسیار مهم دانست و تصریح کرد: پیام غدیر برای همگان معرفی امیرمؤمنان(ع) به عنوان نمونه یک انسان کامل و الگو برای دستیابی به تکامل و سعادت حقیقی است و فلسفه ولایت ائمه و ماجرای غدیر خم معرفی یک الگو و میزان و شاخص برای انسان کامل و سعید است.
وی تجدید بیعت با امیرالمؤمنین علی (ع) را تنها از طریق تبعیت و پیروی کردن از ایشان ذکر کرد و اظهار داشت: در عصر تکنولوژی و مدرنیته هنوز هم به اخلاق، انسانیت و آداب زندگی اجتماعی نیازمندیم و این مسأله هرگز کهنه نمی شود و به همین دلیل است که نیازمند متد و سبک زندگی ائمه طاهرین به عنوان الگو و سرمشقی برای همه جوامع بشری هستیم.
حجت الاسلام گرجی مکتب عاشورا را الگویی کامل و دقیق برای استخراج مفاهیم عمیقی همچون برادری، وفاداری، انسانیت، محبت و آزادگی توصیف کرد و ابراز داشت: متأسفانه در ماجرای عاشورا از این بعد بسیار مهم غفلت شده است و تنها به اصل ماجرا و شهادت امام حسین(ع) توجه خاص و ویژه صورت گرفته که باید این مسأله اصلاح شود و ابعاد مهمتری از عاشورا به مردم معرفی گردد.
 این پژوهشگر مسائل اجتماعی بهترین الگو برای زندگی اجتماعی و فردی را زندگانی ائمه معصومین مخصوصا امام علی دانست و خاطر نشان کرد: حضرت علی را باید به زندگی خود وارد کنیم و برای شناخت ایشان همان گونه که در احادیث آمده که افراد را از کلام آنها می توان شناخت بهترین راه رجوع به نهج البلاغه و مطالعه این کتاب ارزشمند است که با این کتاب به خوبی می توان به عظمت و بزرگی شخصیت مولای متقیان پی برد.

وی در پایان ضمن تأکید بر این که گره گشای تمامی مشکلات ائمه معصومین هستند، گفت: ائمه را تنها نباید در حاجات و خواسته های دنیوی و مادی خود منحصر بدانیم بلکه باید سعادت اخروی و ایمان و عمل صالح را بیش از هرچیز از حضرات معصومین طلب کنیم و بسیار خوب است که در این ایام با فضیلت از امام علی(ع) توفیق، عرفان، سلوک و شهادت طلب کنیم./939/پ 202/س

ارسال نظرات