۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۱۸۷۵۵۰
استاد حوزه و دانشگاه:

خانه‌نشین کردن امام علی بزرگترین ظلم به بشریت بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که خانه نشین کردن امام علی(ع) بزگترین ظلم به بشریت بود،‌ گفت: بیعت مردم عامل و دلیل بر مشروطیت حکومت حاکم نیست، بیعت مردمی مشروعیتی به درستی یک حاکم نمی‌دهد این بیعت تنها یک التزام مردمی برای انجام دستورات حاکم است.
غدير خم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی اصغر رضوانی از پژوهشگران حوزوی شب گذشته در دوره کوتاه مدت غدیر شناسی که در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر حضرت معصومه(س) با حضور طلاب،‌ علما و اقشار مختلف مردم برگزار شد، به بررسی محتوای خطبه غدیریه پرداخت و گفت: از نظر شیعه و سنی خطبه غدیر متفاوت است ولی همه افراد نسبت به حدیث غدیر«من کنت مولا فهذا علی مولا» اتفاق نظر دارند.

وی ادامه داد: حتی یکی از علمای وهابی که توسل را شرک می‌داند می‌گوید «حدیث غدیر صحیح سند است و ابن تیمیه به سبب دشمنی که با شیعه دارد حدیث غدیر را قبول نکرده است»، متن حدیث غدیر متواتر است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که برخی‌‌ها می‌گویند بحث درباره غدیر بی‌فایده است، اظهار داشت: برخی از افراد فکر می‌کند بحث از غدیر تنها بحث از حکومت و خلافت حضرت علی(ع) پس از پیامبر(ص) است، در حالی که آثار ولایت اطاعت است و امام علی(ع) نیز همانند نبی اکرم(ص) بر ما ولایت دارند و باید نسبت به شناخت حقیقت ولایت بیشتر کار شود.

وی افزود: همان‌گونه که قرآن کریم می‌فرماید رسول خدا(ص) به مقام ولایت رسیدند به سبب حدیث غدیر «من کنت مولا فهذا علی مولا» امیر مؤمنان(ع) نیز همانند نبی اکرم(ص) از سوی خداوند متعال به ولایت رسیدند،‌ حقیقت ولایت این است که دو چیز در کنار یک دیگر قرار بگیرند به گونه‌ای که فاصله‌ای میان این دو نباشد مگر از خودشان و رسول خدا(ص) به مقام قرب و ولایت رسیدند، ولایت امیر مؤمنان(ع) و پیامبر(ص) به مقام قرب الهی است به گونه‌ای که میان این دو بزرگوار و خدا هیچ فاصله نیست، قرب معنوی اهل‌بیت(ع)‌ را واصل به سوی خدا کرده است.

شبهه برخی از افراد مبنی بر بالاتر بودن امام علی از پیامبر نادرست است

این پژوهشگر حوزوی با تأکید بر این‌که پیامبر(ص) به سبب قرب الهی دارای علم غیب بوده و به عالم تصرف دارند، خاطرنشان کرد: رسول‌الله(ص) عالم به همه تعالیم الهی و حقیقت قرآن بودند، پیامبر(ص) صفات خداوند متعال را به تبع دارند،‌ خلقت کار خداوند متعال است ولی اولیا نیز به سبب اذن الهی می‌توانند چنین کاری را انجام دهند.

وی تصریح کرد: نبی شدن و رسیدن به رسالت، امامت از آثار ولایت نبی اکرم(ص)‌است، نبی از نبأ گرفته شده و نبأ به معنا خبر دادن است و رسول نیز به معنا فرستادن و این شبهه که برخی‌ها اشکال می‌کنند شیعیان مقام امامت را از نبی ‌بالاتر می‌دانند از این‌رو علی بن ابی‌طالب(ع) را برتر از پیامبر(ص) می‌دانند سخن درستی نیست.

رضوانی با اشاره به روایت پیامبر(ص) «علی نفس و جان من است»، عنوان ساخت: پیامبر(ص) افزون‌بر مقام نبوت و رسالت از مقام امامت نیز برخوردار بودند چرا که حکومت تشکیل داده و حق دستور داشتند.

آیا پیامبر زمان لازم برای تبیین تمام شریعت را داشتند؟

وی تأکید کرد: امام خود دارای سه شأن ولایت تشریعی،‌ باطنی، سیاسی است، پیامبر(ص) افزون‌بر این‌که وحی را دریافت می‌کردند قرآن را نیز برای مردم تشریع می‌کردند،‌ ایشان حاکمیت سیاسی نیز بر جامعه داشتند از این‌رو حکومت تشکیل دادند، نبی اکرم(ص) امام سیاسی هم بودند و به مشکلات مردم رسیدگی کرده، قضاوت داشتند و نمایندگان خود را به مناطق مختلف می‌‌فرستادند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود امامت باطنی را از دیگر شؤونات امام خواند و خاطرنشان کرد: امامت باطنی پس از پشت سر گذاشتن امتحانات فراوانی به وجود می‌آید، حضرت ابراهیم(ع) چون در امتحانات الهی موفق شدند به مقام امامت رسیدند که یکی از امتحانات ایشان ذبح فرزندشان بود.

وی ادامه داد: امامت باطنی به معنای هدایت باطنی است، امیر مؤمنان(ع)‌ از زمان ولادت در دامن پیامبر(ص) تربیت شدند چرا که قرار بود ایشان جانشین رسول‌الله(ص) شوند، درست است که قرار نیست پس از پیامبر(ص) نبی و رسولی باشد، ولی آیا پس از ایشان امت اسلامی نیازمند امام تشریعی، باطنی و سیاسی نیستند؟ قرآن کتاب قانون اساسی و مبین است ولی باید یک مفسر داشته باشد که به تمام آیات و تفاسیر آن آگاهی داشته باشد، مگر قرآن کتاب مبین نیست پس چرا خود قرآن می‌گوید «ای پیامبر آیات الهی را برای مردم بیان کن».

پژوهشگر حوزوی با اشاره به این‌که پیامبر(ص) سیزده سال در مکه بودند و در این مدت فرصت زیادی برای تبلیغ نبود و نبی اکرم(ص) بیشتر با بت پرستی مبارزه می‌کردند، یادآور شد: 10 سالی که پیامبر(ص) در مدینه بودند مگر چقدر فرصت برای تبلیغ و انجام فعالیت‌های دیگر داشتند؟.

ائمه کامل کننده انقلاب جهانی و فرهنگی پیامبر هستند

وی تأکید کرد: اهل سنت تنها کتاب و سنت نبوی را قبول دارند این در حال است در مدینه شصت جنگ بر نبی اکرم(ص) تحمیل شد و ایشان بیشتر به رفع امور می‌پرداختند، پیامبر(ص) در سطح جهانی انقلاب فرهنگی کردند ولی فرصت برای تبیین تمام این انقلاب محدود بود که این انقلاب با ولایت امیر مؤمنان(ع) و ائمه(ع) کامل می‌شود.

استاد حوزه با اشاره به اختلاف صحابه با یک دیگر در امر خلافت و دیگر مسائل نیز گفت: خود علما اهل سنت همانند سیوطی می‌گویند «پس از رحلت پیامبر(ص) حتی میان خود صحابه، عایشه و دیگر اصحاب اختلاف ایجاد شد»، آیا پس از نبی اکرم(ص) نیاز به فردی نداریم که این اختلافات را رفع کند؟ آیا این حلال اختلافات نباید معصوم باشد تا شریعت را تبیین کرده و جا بیندازد؟.

وی تأکید کرد: قرآن و سنت رسول‌الله(ص) در حد خود کامل هستند ولی پس از نبی اکرم(ص) ما نیاز به امام(ع) داریم تا مسائل را برای ما تبیین کنند، پیامبر(ص)‌ علم غیب داشته و از اختلافات امت خبر داشتند از این‌رو می‌فرمایند «پس از من امتم به هفتاد و سه گروه تقسیم می‌شوند که تنها یک گروه اهل نجات هستند»، حدیث سفینه نیز می‌فرماید «مثل اهل‌بیت من همانند کشتی نوح است که هر کسی سوار این کشتی شود نجات پیدا می‌کند».

رضوانی با بیان این‌که غدیر می‌تواند محور وحدت میان مسلمانان باشد، عنوان ساخت: از زمان حضرت آدم(ع) تا پیامبر خاتم(ص) صحنه غدیر وجود داشته و هر پیامبری جانشین خود را معرفی می‌کرد، در هر زمان ما نیاز به فیض باطنی نیاز داریم تا تصرف به تمام عالم داشته باشد، خدا اگر بخواهد کسی را هدایت کند ولی و انسان کامل می‌فرستد.

خانه‌نشین کردن امام علی بزرگ‌ترین ظلم به بشریت بود

وی تأکید کرد: بزرگ‌ترین ظلم به بشریت خانه نشین کردن امام علی(ع) بود، امیر مؤمنان(ع) در زمان رسول‌الله(ص) نیز ولی و خلیفه طولی بودند، حضرت علی(ع) وزیر و قائم مقام پیامبر(ص) هستند،‌ هر جا امیر مؤمنان(ع) می‌رفتند ولایت ایشان فعلیت پیدا می‌کرد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که بیعت مردم عامل و دلیل بر مشروطیت حکومت حاکم نیست، گفت: بیعت مردمی مشروعیتی به درستی یک حاکم نمی‌دهد این بیعت تنها یک التزام مردمی برای انجام دستورات حاکم است./993/پ201/ن

ارسال نظرات