۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۱۸۷۶۴۷
استاد حوزه و دانشگاه:

غرور از مهم‌ترین دلایل ولایت پذیر نبودن افراد است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که غرور از عوامل مهم عدم ولایت پذیری افراد است، گفت: غرور از موانع ولایت پذیری بوده و متأسفانه این صفت زشت همیشه همراه انسان است و معضل اصلی جامعه بشری عدم ولایت پذیری آن‌ها است.
غدير

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام برادران، استاد حوزه و دانشگاه همزمان با سالروز میلاد مبارک امام هادی(ع) و فرا رسیدن عید غدیر خم شب گذشته در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) با بیان این‌که در روایت نسبت به هیچ موضوعی همانند ولایت تأکید نشده است، گفت: خداوند در سوره مؤمنون می‌فرماید «ما پیامبران خود را فرستادیم تا مردم را به عبادت خدا دعوت کنند ولی قومشان گفتند آیا ما از افرادی اطاعت کنیم که همانند ما بشر هستند؟».

وی ادامه داد: قرآن قصه نمی‌گوید بلکه واقعیت تاریخی می‌گوید، دلیل این‌که اقوام گذشته سخن انبیا را نپذیرفته و با آن‌ها به جنگ پرداختند عدم ولایت‌پذیریشان بود، قوم‌های گذشته درباره خداوند متعال حرفی نداشته و سؤالات آن‌ها را پیامبران جواب می‌دادند ولی بیشتر مخالفت مردم به سبب ولایت پذیر نبودنشان بود.

غرور از مهم‌ترین دلایل ولایت پذیر نبودن افراد است

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که غرور از عوامل مهم عدم ولایت پذیری افراد است، اظهار داشت: غرور از موانع ولایت پذیری بوده و متأسفانه این صفت زشت همیشه همراه انسان است و معضل اصلی جامعه بشری عدم ولایت پذیری آن‌ها است.

وی افزود: جامعه‌ای که ولایت پذیرفته باشد سقوط نمی‌کند ولی جامعه که ولایت پذیر نباشد اگر امروز سقوط نکند فردا سقوط می‌کند، باید نسبت به ولایت پذیری بیشتر دقت کرد.

حجت‌الاسلام برادران با اشاره به آیات قرآن کریم، اظهار داشت: یکی از معیارهای تشخیص مسلمان این است که ببینم آیا با دشمن تعامل دارد یا خیر؟ در هیچ جای تاریخ نیامده که اهل‌بیت(ع) نسبت به دشمنان خدا مودت نشان داده باشند.

استاد حوزوی با بیان این‌که عمل کردن به سخن ولی خدا به معنی ولایت پذیری است، عنوان ساخت: همان‌گونه که مقام معظم رهبری می‌فرمایند ما به حرکت دیپلماسی کشورمان خوش بین هستیم ولی نسبت به حرکت‌های دشمن بد بین هستیم.

وی یادآور شد: دلیل این بد بینی ما نیز به سبب آن است که دشمن تاکنون حتی یک قدم از مواضع خود عقب نشینی نکرده است، قرآن می‌فرماید «اگر دشمنان فرصت پیدا کند به مسلمانان تعرض کرده و آن‌ها را نیز کافر می‌کنند».

ملت هیچ‌گاه به آمریکا اعتماد نکرده و در برابر او کوتاه نمی‌آیند

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که فرد نباید به سبب فرزندان خود پا روی حق بگذارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه به سبب وجود برخی‌ از آقا زادگان احساس می‌شود که برخی‌ها کوتاه می‌آیند و به سبب فرزندان خود پا روی حق می‌گذارند و این تنها مربوط به مسؤولان نیست، ممکن است افراد دیگر نیز به سبب فرزندان خود گرفتار کارهای همانند رشوه دادن شوند.

وی ادامه داد: فرد همواره باید به یاد قیامت باشد، قیامت روزی است که در آن مادر کودک شیرخوار خود را رها می‌کند، افراد از پدر، مادر و برادر خود فرار می‌کند، افراد باید مراقب باشند به سبب فرزندانشان به دشمن نرمش نشان ندهند.

حجت‌الاسلام برادران با بیان این‌که ملت ما نسبت به آمریکا و دشمنان بد بین هستند، گفت: ما هیچ‌گاه در برابر دشمن کوتاه نمی‌آیم، حتی ممکن است به دلایلی کنار دشمن بنشینیم ولی باید بدانیم ماهیت دشمن هیچ‌گاه عوض نمی‌شود، آن‌ها نسبت به ما رحم نداشته و نخواهند داشت، قرآن نیز می‌فرماید «مسلمانان حق ندارند نسبت به دشمنان خدا طلب مغفرت و رحمت کنند».

تشخیص حق از باطل وظیفه ولی خدا است

استاد حوزه با اشاره به فرازهای از زیارت عاشورا تشخیص دشمن را وظیفه ولی خدا دانست و یادآور شد: ما در زیارت عاشورا می‌خوانیم هر فردی را که اهل‌بیت(ع) می‌گویند دشمن است پس دشمن است و ما خود نمی‌توانیم تشخیص دهیم که چه فردی دشمن است یا نیست.

وی افزود: خلفای بنی عباس افرادی بودند که به اندازه بنی‌امیه به اهل‌بیت(ع) ظلم کردند، ولی در اوایل قیام این طایفه گروهی نزد امام صادق(ع) آمده و گفتند که خلفا بنی‌عباس پرچم مشکی برداشته و شعارشان این است که هر فردی را که آل محمد انتخاب کنند خلیفه می‌کنیم، امام ششم(ع) نیز فرمودند «شما بروید خانه‌های خود بنشنید و زمانی که من گفتم بیرون بیاید».

حجت‌الاسلام برادران با بیان این‌که نحوه تعامل با دشمن مهم‌ترین مسأله ولایت پذیری افراد است، گفت: مصلحت را ولی خدا می‌سنجد چرا که در بیشتر موارد نمی‌توان حق را از باطل تشخیص داد، عمر بن سعد فردی بود که در حال ساخت مسجد بود ولی راهی کربلا شد.

وی در پایان عنوان ساخت: به برکت نعمت ائمه(ع) و وجود فرهنگ دینی ولایت در کشور ما حاکم است و ملت با انگشت اشاره ایشان می‌گویند آری یا خیر،‌ ملت نیز با رشادت‌های خود نشان دادند که ولایت پذیر هستند./993/پ202/ن

ارسال نظرات