۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۱۸۷۸۶۸

رنگ پریدگی آل سعود

خبرگزاری رسا ـ رییس دستگاه اطلاعاتی عربستان از کاهش سطح روابط ریاض و واشنگتن بر سر بحران هسته‌ای ایران و جنگ داخلی سوریه خبر داده است.
بندر بن سلطان رئيس سازمان اطلاعات عربستان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز که روز سه‌شنبه 30 مهر منتشر شد؛ شاهزاده بندر بن سلطان به دیپلمات‌های اروپایی گفته است که واشنگتن نتوانسته نقش موثری در بحران سوریه و نزاع میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان ایفا کند.

 

وی همچنین تاکید کرده که آمریکا به ایران نزدیک‌ شده است و در جریان انقلاب بحرین که عربستان سعودی با آن به مقابله برخاست، واشنگتن از ریاض حمایت نکرد.

 

رویترز افزود: هنوز مشخص نیست که سخنان شاهزاده بندر بن سلطان مورد حمایت کامل ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی باشد. با این حال شاهزاده بندر تاکید کرده که دور شدن از ایالات متحده یک گام مهم است.

 

به گفته این مقام بلندپایه اطلاعاتی عربستان، ریاض دیگر نمی‌خواهد در موقعیتی قرار گیرد که وابسته باشد، به همین خاطر برای محدود کردن روابط با ایالات متحده آمریکا برنامه‌ریزی می‌کند.

 

گفتنی است عربستان سعودی و آمریکا از زمان شکل‌گیری پادشاهی سعودی در سال 1932 با یکدیگر متحد بوده‌اند. در این مدت ریاض از حمایت نظامی واشنگتن برخوردار بوده و واشنگتن نیز از ذخایر نفت عربستان بهره برده است.

 

 چنانچه رویترز می‌نویسد شاهزاده بندر در عرصه سیاست خارجی به ویژه در رابطه با ایران به تندروی معروف است.

 

رویترز به نقل از منبع خود می‌نویسد که این کاهش سطح روابط می‌تواند شامل خرید سلاح از آمریکا و فروش نفت به این کشور باشد.

 

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند، این تغییر موضع عربستان در قبال آمریکا فقط حربه ای است تا آمریکا را تحریک کرده بار دیگر در مقابل دولت سوریه به مقابله برخیزد؛ چرا که رادیو فرانسه در این خصوص اعلام کرده عربستان در خصوص آموزش و فرستادن شورشیان به سوریه تنها مانده است.

 

پس از این اظهارات بندربن سلطان، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در دلجویی از مقامات عربستان گفته است: عربستان یکی از مهم ترین متحدان آمریکا در منطقه به شمار می آید. وی تاکید کرده که آمریکا تاکنون پیامی مبنی بر کاهش سطح روابط از عربستان دریافت نکرده است. ماری هرف در سخنان متملقانه اش گفت: روابط و همچنین همکاری آمریکا با عربستان سعودی بسیار محکم است و آمریکا اهمیت زیادی به ابتکارات عربستان در زمینه‌های مشترک می‌دهد./1420/ 1409/ح

ارسال نظرات