۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۱۸۷۹۲۱

جوانان بر اطلاعات خود درباره وقایع غدیر بیفزایند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول مؤسسه ذاریات کرمان گفت: اطلاعات بسیاری از جوانان شیعه درباره وقایع غدیر خم کم است و نگاه برخی از آن‌ها به این رخداد مهم اسلامی تاریخی است که نباید این وقایع سرنوشت ساز را تنها در تاریخ محصور کرد.
حجت الاسلام علي دسترنج رئيس هيئت مديره موسسه ذاريات کرمان

حجت‌الاسلام علی دسترنج، مسؤول مؤسسه ذاریات، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان اظهارداشت: کلمه‌ای که بهانه جدایی مسلمانان شده است، کلمه ولی است که شیعیان این کلمه را به معنای سرپرست و جانشین می‌دانند اما برداشت اهل سنت از این کلمه به معنای دوست است.

وی در ادامه افزود: قرینه‌های بسیاری وجود دارد که ولی به معنای سرپرست و جانشین را در روز غدیر قبول داشت.

این استاد حوزه علمیه یکی از قرینه‌های قبول داشتن ولی به معنای سرپرست را وضعیت نامطلوب آب و هوایی روز هجدهم ذی‌الحجه در آن زمان دانست و عنوان کرد: در روزی که پیامبر اکرم(ص)، علی(ع) را به امامت شناساند، وضعیت آب و هوای آن منطقه بسیار گرم و طاقت فرسا بود و در این رابطه می‌گویند که مردم برای در امان بودن از سوختن وسایل خود را زیر پاهای خود قرار می‌دادند؛ بنابراین کسی نمی‌تواند بگوید پیامبر(ص) مسلمانان را در آن موقعیت جمع کرد تا به آن‌ها بگوید علی(ع) دوست من است.

مسؤول مؤسسه ذاریات خاطرنشان کرد: مسأله امامت مسأله ای بدیهی است؛ چراکه قرآن کریم رسالت پیامبر(ص) را وابسته به آن می‌داند.

حجت‌الاسلام دسترنج بیان داشت: اشعاری را که برخی از شاعران معتبر اهل سنت در مورد رخداد غدیر سروده‌اند، دلیل محکمی برای اثبات امامت علی(ع) است.

وی تصریح کرد: غدیر نام برکه‌ای است در اطراف شهر مدینه که مسلمانان وقتی به آن می‌رسند به چند دسته پراکنده می‌شوند؛ از این‌رو پیامبر اکرم(ص) قبل از این‌که مسلمانان پراکنده شوند پیام امامت علی(ع) را به آن‌ها رساند.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: کتاب الغدیر علامه امینی، یکی از بهترین و معتبرترین کتاب‌های واقعه غدیر خم است.

وی با اشاره به درجه ایمانی امام علی(ع) ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) در باره ایمان علی(ع) می‌فرمایند که «اگر آسمانها و زمین در یک کفه ترازو و ایمان على در کفه دیگر گذاشته شوند به طور حتم ایمان على بر آنها فزونى می کند».

مسؤول مؤسسه ذاریات اظهار داشت: شجاعت امام علی(ع) در جنگ‌ها و حفاظت از پیامبر(ص) حکایت‌ها دارد که یکی از آن‌ها را می‌توان در بستر خوابیدن علی(ع) برای حفظ جان پیامبر(ص) نام برد.

حجت‌الاسلام دسترنج با بیان این‌که دریای فضایل امیرمؤمنان علی(ع) نامحدود است افزود: علم امام علی(ع) یکی از فضیلت‌های وارسته ایشان است که خاتم انبیا محمد(ص) در این رابطه می‌فرمایند «من شهر علم هستم و علی(ع) در این شهر است».

وی در پایان گفت: اطلاعات بسیاری از جوانان شیعه درباره وقایع غدیر خم کم است و نگاه برخی از آن‌ها به این رخداد مهم اسلامی تاریخی است که نباید این وقایع سرنوشت ساز را تنها در تاریخ محصور کرد./9706/ت303/غ

ارسال نظرات