۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۱۸۷۹۵۰
پوتین:

اسلام بخش مهم و جدانشدنی فرهنگ روسیه است

خبرگزاری رسا ـ رییس‌جمهور روسیه، در جمع نمایندگان نهادهای اسلامی این کشور گفت: اسلام بخش مهم و جدانشدنی فرهنگ روسیه است.
ولاديمير پوتين

 

به گزارش خبرگزاری رسا، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در مراسم جشن 225 امین سالگرد افتتاح «مدیریت مرکزی مسلمانان روسیه» که در شهر «اوفا»، پایتخت باشقیرستان برگزار شد، گفت: «کاترین دوم»، امپراتریس روسیه پس از «پطر سوم»، 225 سال پیش، مرکز اسلامی کشورمان را بنا نهاد و اسلام از این زمان به عنوان بخشی مهم و جدانشدنی از فرهنگ روسیه ثبت شد.

 

وی افزود: این تصمیم در آن‌ زمان به جهانیان به‌ویژه اروپا نشان داد که فرهنگ تسامح و همزیستی مسالمت‌آمیز به چه معنی است. تصمیم کاترین دوم نشانگر تعقل و مصالحه در زمینه گفت‌وگوی بین ادیان بود.

 

پوتین با تاکید بر اینکه روسیه هیچ‌گاه شاهد جنگ مذهبی نبوده است، تصریح کرد: تاریخ ملی روسیه بود که به کاترین دوم، امپراتریس کشورمان، این انگیزه را داد که مرکز اسلامی را برای روحانیون مسلمان تاسیس کند چراکه در تاریخ روسیه هیچ‌ مطلبی درباره جنگ مذهبی وجود ندارد. تاسیس این مرکز پیامی بود برای وحدت شرق و غرب، آسیا و اروپا.

 

رییس‌جمهور روسیه اضافه کرد: با اینکه این وحدت موجب شد تا شهروندان در کنار هم با مسالمت زندگی کنند ولی این شهروندان هویت دینی خود را نیز حفظ کردند و هیچ‌ تغییری در باورهای آنان ایجاد نشد.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش به تنش‌های موجود بین غرب و جهان اسلام اشاره و تاکید کرد: امروز تنش‌هایی بین غرب و جهان اسلام وجود دارد و برخی سعی می‌کنند به این مشکلات دامن بزنند و این روند به نفع جهانیان نیست. روسیه نه تنها موافق ایجاد تفرقه و فتنه در جهان اسلام نیست بلکه تلاش می‌کند تا همکاری خود با کشورهای اسلامی را گسترش دهد.

 

گفتنی است مراسم جشن 225 امین سالگرد افتتاح «مدیریت مرکزی مسلمانان روسیه» دیروز با حضور رهبران دینی کشورهای مستقل همسو، در شهر «اوفا» پایتخت باشقیرستان برگزار شد./982/ب102/د

منبع: ایکنا

ارسال نظرات