عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت مطرح کرد؛
پاسخ به شبهات مطرح شده درباره واقعه غدیر خم
خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در برنامه شبهای آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما به شبهات مطرح بر واقعه غدیر خم پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاعرسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، سیدعلیرضا واسعی عضو هیأت علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) و پژوهشگر تاریخ اسلام در برنامه شبهای آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما گفت: دستهایی وجود دارد که میخواهند برای از بین بردن اتحاد مسلمانان روابط شیعه و سنی را تاریک کنند، اما با دقت به این موضوع باید این را متوجه باشیم که بیان حقایق در محافل علمی اجتناب ناپذیر بوده و باید رعایت شود و چارهای جز بیان این حقیقتها نیست.
وی اظهار داشت: بعضی این شبهه را وارد میکنند که نام امام علی(ع) چرا در قرآن نیامده ما اگر بسندگی قرآن را بپذیریم این موضوع مورد تأمل است اما قرآن خودش ما را ارجاع میدهد به سنت نبوی و در سنت نبوی و در متونی حدیثی و روایی اهل سنت هم سخنان پیامبر(ص) درباره امام علی(ع) موجود است.
واسعی افزود: این که ما بگوییم قرآن کافی است و ما باید فقط به قرآن بسنده کنیم نقض خود قرآن است، زیرا تأکید قرآن این است که شما باید به پیامبر(ص) که مبین، مفسر و الگوی تمام عیار قرآن است مراجعه کنید و آنچه که در قرآن است با سنت و سیره نبوی معنا پیدا میکند.
وی در ادامه سخنانش گفت: بعضی این مسأله را مطرح میکنند که شیعه داستان غدیر را از خودش ساخته این سخن بسیار ضعیفی است که به شیعه نسبت دادهاند اگر انسان بخواهد به هر چیزی نسبتی اشتباه بدهد میتواند. درست است که داستان غدیر در متون شیعی بسیار مفصل وارد شده و این تفصیل گویی، طبیعی است اما ما باید به تم اصلی دقت کنیم که آیا اصل موضوع را هم شیعه از خودش ساخته و یا در تاریخ به وقوع پیوسته است؟
وی تأکید کرد: ما وقتی که متون تاریخی را بررسی میکنیم میبینیم که در متون اهل سنت هم سندات این واقعه کم نیستند. به عنوان مثال در کتاب تاریخ بغداد که از خطیب بغدادی یکی از علماء بزرگ اهل سنت است، در جلد هشتم صفحه 284 به جریان غدیر اشاره شده و میگوید غدیر خم روز 18 ذیالحجه است که در این روز، روزه ثوابش با روزه چند ماه برابری میکند و این روزی است که پیامبر(ص) دست امام علی(ع) را گرفت و خطاب به جمع گفت «من کنت مولاه فهذا علی مولاه».
این استاد تاریخ ادامه داد: پس از اینکه خطیب بغدادی سخنان پیامبر(ص) را بیان میکند میگوید: بعد از این سخنان خلیفه دوم عمر بن الخطاب دست علی(ع) را گرفت و گفت مبارک باشد بر تو ای کسی که مولای من هستی و مولای هر مسلمی. در کتاب تاریخ مدینة الدمشق ابن عساکر نیز این مطلب در جلد 42 صفحه 233 با همان مقدمه و تبریک عمر بیان شده است. ابن کثیر دمشقی نیز یکی از نویسندگان و شخصیتهای بزرگی است که به تعصب شهره است حتی او نیز در جلد 5 کتاب البدایة و النهایة موضوع غدیر را آورده است.
وی با تأکید بر اینکه دستهایی وجود دارد که میخواهد روابط بین شیعه و سنی را تاریک کند، گفت: در دنیای خارج از محافل علمی باید تعاملات شیعه و سنی زیاد باشد اما در محافل علمی چارهای جز بیان حقایق نیست و بنابراین باید این نکته در اینجا مطرح شود که کسانی که ادبیات عرب را بدانند معنای مولا را خوب متوجه میشوند، عمر بن الخطاب صحابه مورد مقبول دنیای اهل سنت به خوبی معنای کلمه مولا را میدانست که بعد از سخن پیامبر(ص) به امام علی(ع) تبریک گفت زیرا اگر معنای مولا دوستی بود اینجا دیگر تبریک عمر بن الخطاب معنا نداشت.
واسعی در ادامه سخنانش تصریح کرد: آن زمان مردم به خوبی معنای مولا را دریافتند و عدهای به امام علی(ع) تبریک گفتند و عدهای دیگر نیز به تقابل پرداختند لذا میدانستند که فضای جدیدی در عرصه سیاسی و اجتماعی در حال گشودن است کلمه مولا نیز اگر به معنای دوستی باشد پس دیگر امر و نهی بر نمیدارد چون دوست داشتن امری قلبی است.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: اینکه بعضی این شبهه را وارد میکنند که پیامبر(ص) مردم را در غدیر جمع نکردهاند کاملاً موضوعی فرعی است، زیرا علمای اهل سنت نیز به فراوانی احادیثی را نقل میکنند که راویانش انگشت شمار هستند اما آنها را قابل استناد میدانند زیرا میگویند سخن، سخن پیامبر(ص) است و نباید از کنار آن گذشت.
وی در پایان سخنانش تأکید کرد: حجة الوداع در سال آخر عمر پیامبر(ص) اتفاق افتاد و اولین و تنها حج پیامبر بعد از هجرت هم بود بنابراین جمعیت زیادی با پیامبر(ص) به حج آمده بودند و آمار چند هزار نفر را بیان میکند و مسلماً پیامبر(ص) سخن خود را به قصد شنیدن مخاطبان مطرح کردند و نعوذبالله ایشان هرگز حرفی کم فایده و بی فایده بیان نمیداشتند./9191/د102/ی
ارسال نظرات