۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۲:۲۳
کد خبر: ۱۸۸۱۵۷
حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی:

توجه جدی به فقه حکومتی تحولی در حوزه و تأمین نیازهای نظام ایجاد می‌کند

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر ضرورت توجه جدی به فقه حکومتی در حوزه تأکید کرد و گفت: اگر فقه حکومتی جدی گرفته شود بخشی از حوزه در این وادی می افتد و می تواند تحولی در نظام حوزوی و تأمین نیازهای نظام ایجاد کند.
حجت الاسلام والمسلمين رجبي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شنبه شب در نشست بازخوانی رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به حوزه علمیه که در مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، با بیان این‌که حوزه قبل از انقلاب با پس از انقلاب قابل مقایسه نیست، این پیشرفت را مرهون خدمات ارزنده امام خمینی(ره) دانست.
امام و رهبری نقش بی بدیلی در جهت ارتقای حوزه و نظام ایفا کردند
وی با تأکید بر این‌که همه تحولات انقلاب اسلامی و حوزه علمیه در سایه تدابیر امام خمینی(ره) محقق شد، ابراز کرد: پس از امام خمینی(ره) نیز رهبر معظم انقلاب نقش بی بدیلی در جهت ارتقای نظام و حوزه ایفا کردند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: مراجع تقلید نیز نقش قابل توجهی در پیشرفت حوزه دارند و همیشه نگران سنت حسنه حوزه هستند.
شورای عالی حوزه به مطالبات و فرمایشات رهبری اهتمام داشته است
قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که شورای عالی حوزه‌های علمیه در صدد اجرایی کردن مطالبات رهبری در حوزه علمیه است، گفت: ‌اگر حوزه تحولی داشته به خاطر اهتمامی است که شورای عالی به فرمایشات رهبری داشته است.
وی تصریح کرد: در عین حالی که تلاش‌های مسؤولان و دست‌اندرکاران حوزه در جهت عملیاتی کردن مطالبات رهبری قابل تقدیر است اما فاصله فراوانی تا تحقق خواسته‌های رهبری داریم.
اشتغالات فراوان اعضای شورای عالی یک نقص است
حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی با اشاره به این‌که برخی از فرمایشات رهبری به خاطر شرایط حوزه عملی نیست،‌ افزود: یکی از این موارد ترکیب شورای عالی است؛ رهبری نیز در این باره فرمودند؛ باید کسانی باشند که کار اصلی آنها کار شورا باشد چون اغلب افراد دارای مشغولیت‌های فراوان هستند و فارغ‌البال نیستند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود به تبیین رابطه حوزه با نظام اسلامی پرداخت و اظهار کرد: این امر به فرموده امام و رهبری به لحاظ خود حوزه، مخاطرات حوزه و نظام جمهوری اسلامی دارای اهمیت ویژه است.
قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به تقسیم بندی رهبری در مورد رابطه حوزه و نظام، ابراز کرد: برخی رابطه حوزه و نظام را رابطه ستیز می‌دانند که نمونه آن در زمان طاغوت بود که در اندیشه، جهت گیری و در عمل، نظام و حوزه با هم هماهنگ نبودند.
تبیین وجوه مختلف رابطه حوزه با نظام اسلامی
وی با بیان این‌که متأسفانه امروز نیز برخی به رابطه ستیز حوزه با نظام اعتقاد دارند، افزود: برخی می‌گویند حوزه نباید هیچ گونه ارتباطی با نظام داشته باشد و به گفته رهبری عیوبی را می‌شمارند و مقابله می‌کنند و در اصل با دشمن همسویی می‌کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی دومین رابطه متصور بین حوزه و نظام را رابطه بی تفاوتی ذکر کرد و گفت:‌ در درون حوزه برخی به این نوع رابطه اعتقاد دارند و متأسفانه برخی عنوان می‌کنند که اگر فلان امر مطلوب ما اتفاق نیفتد دیگر به نظام کاری نداریم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم وابستگی کامل حوزه به نظام را از دیگر اقسام متصور رابطه حوزه با نظام دانست و اظهار کرد: رهبری در این باره فرمودند؛ مصلحت نمی‌دانم حوزه استقلال خود را دست بدهد و این امر را مطلوب حوزه نمی‌دانند.
قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: اگر قوام حوزه از نظر اقتصادی به دولت باشد با تغییر دولت‌ها دچار مشکل می‌شود.
وی با بیان این‌که برخی اعتقاد دارند چون نظام ما اسلامی است حوزه نهادی از نظام شود، ابراز کرد: این امر جلوی رسالت حوزه را می‌گیرد و حوزه در عین استقلال هم جهت با نظام است.
حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی وظیفه حوزه را جهت دهی به نظام از لحاظ تئوریک دانست و گفت:‌ حوزه باید با نظام اسلامی همراه باشد؛ حوزه نیاز نظام را نیاز خود بداند و تأمین کننده نیازهای فکری نظام باشد.
حوزه باید مشکلات و آسیب های نظام را مشکلات خود بداند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که حوزه باید نگران نظام اسلامی باشد، اظهار کرد: حوزه مشکلات و آسیب‌های نظام را مشکلات خود بداند و به نظام در همه مسائل هرچند اسلامی نیز نباشد کمک کند.
قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: چون حفظ نظام اسلامی واجب است، حوزه باید در مشکلاتی همچون تهدید نسل و مسائل اقتصادی احساس مسؤولیت کند و در صدد کمک به نظام برآید.
وی چهارمین نوع ارتباط حوزه و نظام را رابطه همبستگی ذکر کرد و افزود: حوزه باید نظام را بخشی از خود بداند؛ تشکیل نظام اسلامی مبتنی بر ولایت بخشی از اسلام است.
حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی با بیان این‌که رابطه همبستگی حوزه با نظام ایده‌آل و مورد نظر رهبری نیز هست، تأکید کرد: بدنه حوزه این این نوع رابطه را پذیرفته اما در مجموعه حوزه جمع‌های اندکی هستند که این مسأله را برنمی‌تابند و از این‌که در یک اساسنامه‌ای کلمه ولایت فقیه بیاید مخالفت می‌کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: چنین افرادی به فرموده رهبری یا به دنبال اغراض خود هستند و یا از روی ساده لوحی اسلام را درست نفهمیده‌اند.
قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به الزامات  تحقق رابطه حوزه و نظامی که مد نظر رهبری است، گفت: برای تحقق این امر ابتدا باید نگرشی که امام و رهبری نسبت به رابطه دین و سیاست باور داشتند را در حوزه نهادینه کنیم.
وی با بیان این‌که تفسیر رهبری از رابطه دین و سیاست این است که اسلام در همه شؤون اجتماعی است، ابراز کرد: رهبری در مباحث رابطه حوزه با نظام چنین بینشی دارند و می‌فرمایند؛ فقه از طهارت تا دیات باید ناظر به اداره کشور باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی ادامه داد: اگر چنین تفکری در حوزه جا افتاد نگاه حوزه به نظام و رابطه دین و سیاست انضمامی نیست، بلکه رابطه اتحادی می‌شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود با اشاره به این‌که سیاسی بودن حوزه مورد تأکید رهبری است، اظهار کرد: منظور از سیاسی بودن این است که روحانیت قدرت تحلیل سیاسی داشته باشد و این کار یک شبه به دست نمی‌آید.
قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: اگر طلبه‌ای بصیرت نداشت، به هر اندازه که توانمندی‌های دیگر او فراوان باشد خطرش بیشتر از نفعش خواهد بود.
کسی که قدرت تحلیل سیاسی ندارد فریب دشمن را می خورد
وی با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر مرزبان بودن روحانیت نسبت به نظام اسلامی، تأکید کرد: برای مرزبانی تنها نباید به دانش و آگاهی اکتفا کرد بلکه باید دشمن شناس بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی افزود: کسی که قدرت تحلیل سیاسی ندارد ترفند دشمن و گروه‌های داخلی که بلندگوی دشمن هستند را نمی‌شناسد و فریب می‌خورد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که برخی از شاخص‌ها انسان را از خطرات و آسیب‌ها حفظ می‌کند، راه امام را یکی از این شاخص‌ها برشمرد و خواستار نهادینه شدن این راه شد و گفت:‌ پیامبر اسلام پس از خود شاخص‌هایی را معرفی کردند تا مردم در مواردی که دچار تردید می‌شوند به آن شاخص‌ها پناه ببرند.
قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که اگر حوزه می‌خواهد در مسیر درست گام بردارد، باید راه امام را زنده نگاه دارد، افزود: این‌که در گذشته برخی می‌گفتند امام به موزه تاریخ پیوست حساب شده بود چون اگر فکر، اندیشه و سخنان امام در بین مردم باقی بماند نمی‌توانستند به اهداف خود برسند.
وی با تأکید بر این‌که هنوز در مسأله ولایت فقیه کار جدی صورت نگرفته است،‌ ابراز کرد: اصل نظام به ولایت فقیه است و امام خمینی(ره) با تکیه بر ولایت فقیه انقلاب کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی با اشاره به این‌ که برخی از مسؤولان رده بالای نظام اعتقادی به ولایت فقیه ندارند، گفت:‌ در حوزه نیز چنین افرادی هستند و اعتقاد دارند که همه ولایت دارند.
کار در زمینه ولایت فقیه به تحکیم پایه های نظام منجر می شود
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: این توهماتی که برخی در باب ولایت فقیه می‌کنند باید در یک بحث علمی، جدی و عمیق حل شود.
قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: در زمنیه ولایت فقیه هر اندازه که کار شود به استحکام پایه های نظام اسلامی کمک می کند.
وی با بیان این که حوزه باید از نظر تئوریک پشتیبان نظام باشد، ابراز کرد: باید درس‌ها و جلسات برگزار شود که پشتیبانی کند نظریه ولایت فقیه را که بهترین نظریه مطرح در سطح حهان است.
حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی با اشاره به این‌که حوزه در جهت تبیین کار آمدی نظام باید تلاش کند، اظهار کرد: جامعه باید باور کند که حوزه کار آمد است و حوزه باید شبهاتی که هر روز متوجه نظام است را پاسخگو باشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: با این شبکه گسترده روحانیت که در سطح کشور وجود دارد که نعمتی الهی است باید فعال شود و جامعه را تغذیه کند.
قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تربیت نیروی کارآمد برای نظام اسلامی را از وظایف مهم حوزه خواند و گفت:‌ این امر مستلزم برنامه ریزی دقیق است؛ رایزن فرهنگی در خارج از کشور را باید حوزه تربیت کند و برای تحقق این امر باید به آموزش زبان خارجی اهتمام ویژه‌ای بشود.
وی با تأکید بر این‌ که این باور باید در حوزه بوجود بیاید که یک روحانی کامل و مورد نیاز جامعه باید افزون بر علم و تهذیب بصیرت نیز داشته باشد، ابراز کرد: کسانی بوده و هستند که علم و تهذیب دارند اما به خاطر نبود بصیرت به ضرر اسلام عمل کرده‌ اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی ادامه داد: با اضافه شدن بصیرت به علم و اخلاق آسیب ها، خطرات و جریان های مختلف داخلی و خارجی شناخته می شوند اما بدون بصیرت با ورود به اجتماع وظیفه خود را نمی دانند و به نفع دشمن عمل می کنند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود با بیان این که ترکیب شواری عالی بر عهده جامعه مدرسین است، گفت: جامعه مدرسین می تواند ترکیب شواری عالی را به گونه‌ ای انتخاب کند که دغدغه های جدی نظام دغدغه آنها باشد.
وی ادامه داد: جامعه مدرسین می تواند مجمع نمایندگان طلاب را هم فعال کند تا در جهت تقویت فرمایشات رهبری عمل کند هر چند مجمع طرح هایی داده که اجرا نیز شده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌ که شأن شورای عالی حوزه های علمیه تصویب و سیاست گذاری است، اظهار کرد: به خوبی شورای عالی می تواند رشته هایی که خروجی آن به درد نظام می خورد را تصویب کند.
شورای عالی رشته هایی را تصویب کند که نیازهای فکری نظام تامین شود
قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: رشته هایی می تواند تأسیس شود که نیازهای فکری نظام را تأمین کند.
وی سیاست گذاری در نظام آموزشی را از دیگر وظایف شواری عالی حوزه های علمیه دانست و ابراز کرد: شورای عالی می تواند بحث بصیرت و تحلیل سیاسی را در مجموعه مدیریت حوزه در نظر بگیرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر ضرورت توجه جدی به فقه حکومتی در حوزه تأکید کرد و افزود: اگر فقه حکومتی جدی گرفته شود بخشی از حوزه در این وادی می افتد و می تواند تحولی در نظام حوزوی و تأمین نیازهای نظام ایجاد کند.
قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز کرد: بخشی از بودجه شورای عالی می تواند به مباحثی که ناظر به نیازهای نظام است تخصیص داده شود.
معاونت پژوهش برای رونق کرسی های نظریه پردازی در حوزه برنامه ریزی کند
وی کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی در حوزه علمیه را ضروری خواند و گفت: معاونت پژوهش می تواند برنامه ریزی کند و با زمان بندی کرسی های نظریه پردازی ناظر به نیازهای نظام را راه اندازی کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی در پایان بیان کرد: چون سخنان رهبری نغز است و نقشه راه را از صفر تا صد در اختیار قرار داده اند هرجا احساس می کنند کار مثبتی انجام می شود پشتیبانی می کنند./927/ز502/ج
ارسال نظرات