۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۷
کد خبر: ۱۸۸۴۲۵

تربیت اتفاقی نیست

خبرگزاری رسا ـ تربیت اتفاقی نیست، گاهی بعضی‌ها فکر می‌کنند که تربیت اتفاقی است، یک اتفاقی می‌افتد بچه با تربیت و خوب می‌شود، اما این یک فرآیند است باید مسیری طی شود و فرمول‌هایی پیاده شود تا این تربیت به درستی و صحیح انجام گیرد.
عكس آرشيو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید علیرضا تراشیون، کارشناس و روانشناس تربیتی، در برنامه پرسمان تربیتی کودک و نوجوان که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث تفاوت‌های دختر و پسر در پرورش عاطفی و دینی پرداخت و گفت: دخترها نیاز عاطفی بیشتری دارند.

وی ادامه داد: شهید مطهری در کتاب نظام حقوقی زن در اسلام وقتی به تفاوت‌های زن و مرد می‌رسد نیاز ویژه محبت را در جنس مونث بیان می‌کند و می‌فرماید دختران و زنان بنده محبت هستند، یعنی معلوم است این نیاز عاطفی در این جنس بیشتر است.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: یکی دیگر از تفاوت‌های تربیتی دختر و پسر این است که دختران بسیار احساسی و عاطفی هستند، ممکن است آستانه تحملشان پایین باشد، دخترها بیشتر و زودتر از پسرها قهر می‌کنند، زودرنج هستند و رفتارهای دیگران روی آنها خیلی تاثیر می‌گذارد، دختر یک جنس لطیف است، امیر مؤمنان(ع) می‌فرمایند «زنان و دختران ریحانه هستند».

وی اظهار داشت: ما باید به دخترانمان راه‌های مقابله با آسیب‌هایی که ممکن است پیش رو داشته باشند را یاد بدهیم، یکی از نکات مهم در این رابطه صبر است، صبر یک ویژگی است که فرد را به سمت منطقی فکر کردن سوق می‌دهد، وقتی من دچار هیجان و ناراحتی شدم می‌بینم که تحملم دارد تمام می‌شود با صبر کردن تجدید قوا می‌گیرم، یعنی دوباره آستانه تحملم افزایش پیدا می‌کند و با اطرافیان برخورد و رفتار بهتری دارم.

این کارشناس تربیتی بیان داشت: توصیه ما این است که پدر و مادرها از دوران کودکی به دختران صبر را بیاموزند و او را با صبر آشنا کنند، این گونه که مثلا وقتی دختر من درخواست آب می‌کند من سریع نروم برایش آب بیاورم با جملاتی مثل اینکه چقدر تشنه‌ای، چقدر آب برایت بریزم، با او ارتباط کلامی برقرار کنم تا از درخواست او تا اجابت درخواست فاصله‌ای بیفتند، با این کار ما فرزندمان را صبور می‌کنیم.

وی ابراز داشت: پس ما باید ابزاری را برای تربیت در اختیار آن‌ها بگذاریم که بتوانند با این لطافت روحی مقابله کنند و آسیب نبینند، برای این حالت یکی از نکات مهم صبر است که باید این صبر را از همان دوران کودکی فرزندانمان، به آنها آموزش دهیم.

حجت‌الاسلام تراشیون اظهار داشت: سومین نکته در تفاوت‌های جنسیتی این است که دختران پرخاشگری کلامی بیشتری دارند، پسرها پرخاشگری فیزیکی دارند، مثلا مادری که ناراحت می‌شوند بیشتر با کلام و حرف این را ابراز می‌کنند، اما پدران متاسفانه معمولا برخورد فیزیکی دارند، اگر ما بخواهیم این پرخاشگری کلامی را کنترل کنیم تربیت ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: یکی از این روش‌های تربیتی این است که مهار و کنترل کلام را به او یاد بدهیم، ما باید به فرزندانمان یاد بدهیم که به جای پرخاشگری کلامی، خواسته‌اش را توضیح دهد، مثلا اگر پدر از در وارد شد و دخترش دید برای او چیزی نخریده و شروع به پرخاشگری کرد از او توضیح بخواهیم، این‌ها نیاز به تربیت دارد، این خود به خود در بچه‌های ایجاد نمی‌شود.

حجت‌الاسلام تراشیون در پایان خاطر نشان کرد: تربیت اتفاقی نیست، گاهی بعضی‌ها فکر می‌کنند که تربیت اتفاقی است، یک اتفاقی می‌افتد بچه با تربیت و خوب می‌شود، نه این درست نیست این یک فرآیند است باید مسیری طی شود و فرمول‌هایی پیاده شود تا این تربیت به درستی و صحیح انجام گیرد. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات